عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه با اشاره به ممنوعیت نمای رومی ساختمان در کرمانشاه، از شهرداری کرمانشاه خواست برای مقابله با این تخلف ورود کند.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ 27 November 2023

شهرداری باید جلوی ایجاد

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، طیب حیدری  با اشاره به ترویج گسترده نمای رومی ساختمان‌ها در شهر کرمانشاه گفت: متاسفانه این نما‌ها علاوه بر مشکلات سازه‌ای که دارند، به لحاظ فرهنگی هم مشکل ساز هستند.

وی افزود: این نوع نماها، نمای عاریه‌ای از سرزمین‌های دیگر هستند و با فرهنگ ایرانیِ ما هیچ سنخیتی ندارند.

حیدری گفت: با گسترش این نوع نمای ساختمان در شهر، عملا روح شهر دارد از دست می‌رود و شهر زیبایی قبلی را ندارد، چرا که این نوع نما با نما‌های دیگر بسیار متفاوت بوده و وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند چهره جالبی ندارد و چهره شهر به هم ریخته به نظر می‌رسد.

وی به مشکلات سازه‌ای این نوع نما هم اشاره کرد و افزود: نمای رومی وزن بسیار سنگینی دارد که به بدنه اصلی سازه فشار وارد می‌کند. در طراحی ساختمان این وزن سنگین نما لحاظ نشده و وزن آن برای بدنه اصلی سازه سنگین است که این امر مشکلات سازه‌ای به وجود آورده و در حوادثی مانند زلزله می‌تواند مشکل ساز شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به ممنوعیت این نوع نما در بسیاری شهر‌های دیگر گفت: در کرمانشاه هم در دوره پنجم شورای شهر جلسات بسیاری برای این موضوع برگزار کردیم که در نهایت به تصویب آین نامه اجرای نمای ساختمان‌ها منجر شد.

حیدری گفت: طبق این آیین نامه اجرای نما رومی ساختمان در کرمانشاه ممنوع شده و باید از نمایی استفاده شود که با فرهنگ بومی منطقه همخوانی داشته و زیبنده شهر باشد.

وی با بیان اینکه اجرای این آیین نامه هنوز روی کاغذ مانده، گفت: متاسفانه علی رغم تصویب این آیین نامه، همچنان شاهد تخلفات در نمای ساختمان‌ها و استفاده از نمای رومی هستیم.

حیدری با بیان اینکه نمای ساختمان جزیی از منظر شهری محسوب می‌شود، گفت: طراحی داخل خانه با صاحبخانه است، اما در طراحی نما، هیچ کس حق ندارد هرطور که دلش بخواهد آن را طراحی و اجرا کند، چرا که نما در دید عموم است و نوعی منظر شهری محسوب شده و شکل نازیبای آن چهره شهر را به هم می‌ریزد.

این مسئول گفت: متاسفانه مانند بسیاری قوانین و مصوبات، آیین نامه اجرای نمای ساختمان اجرایی نمی‌شود و مسئول این کار شهرداری است که باید در این زمینه ورود کرده و جلوی این تخلفات را بگیرد.

پیش از این معاون شهرسازی شهرداری کرمانشاه، سازمان نظام مهندسی را مسئول نظارت بر اجرای نمای ساختمان‌ها دانسته و گفته بود این سازمان باید با تشکیل "کمیسیون نما" نمای ساختمان‌ها را تعیین کرده و جلوی بکارگیری نما‌های رومی را بگیرد.

به گزارش ایسنا، استاندار کرمانشاه هم چندی پیش با انتقاد از وضعیت نمای ساختمان‌ها در شهر کرمانشاه و استفاده از نما‌های غیربومی از جمله "نما رومی"، بکارگیری این نما‌ها را مخرب فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی دانست.

وی از شهرداری کرمانشاه خواست تا مشوق‌هایی برای استفاده از نما‌های بومی در ساخت و ساز‌ها قرار دهد تا شهر از به هم ریختگی و آشفتگی بصری نجات یابد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار