برای یک کتابدار چه انگیزه‌ای می‌تواند بالاتر از عشق و دوست داشتن کودکان روستایی باشد که بخواهد کیلومتر‌ها آن طرف‌تر در روستا‌های دور افتاده مناطق کم برخوردار شرق استان کرمانشاه به کودکان و نوجوانان آگاهی و دانایی هدیه کند.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 29 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «بهرام عظیمی» کتابدار کتابخانه سیار شهدای گمنام "هرسین" وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که دلش در گرو محبت کودکان روستایی است و در طی سال دل به جاده زده و با انواع کتاب‌‍‌ها، هدیه‌های فرهنگی، لوازم التحریر و بازی‌های فکری به روستا‌ها می‌رود تا دل‌هایی را شاد کرده و دوستی عمیق با کتاب را به فرزندان این سرزمین بیاموزد.

او تاکنون ۲ مرتبه به عنوان کتابدار نمونه در استان کرمانشاه انتخاب شده و امسال نیز به عنوان کتابخانه سیار برتر کشور در سی‌ویکمین دوره گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی معرفی و تجلیل شد.

عظیمی از سال ۱۳۹۶ به عنوان کتابدار در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هرسین مشغول به کار شده، ولی علاقه وی به کتاب ظاهراً ریشه در کودکی او داشته و همین علاقه دست بر قضا او را به تا به امروز نمک‌گیر خود کرده تا عرصه کتاب و کتابخوانی را در روستا‌های شهرستان هرسین میدان‌داری کند.

به گفته کتابدار کتابخانه سیار شهرستان هرسین، سرنوشت ماشین کامیونت او از همان آغاز، با کتاب گره خورده که ابداع و ایده‌های فرهنگی‌اش تصمیم گرفت این ماشین را به قاصدی پیام‌آور برای مناطق محروم روستایی تبدیل کند که در پی این علاقه و هدف در گام نخست با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان هرسین ظاهر خودروکامیونت را با پوستر و بنر‌هایی که نشانی از کتاب به مخاطبان می‌دهد تغییر می‌دهند و سپس قسمت عقب خودرو را به عنوان مخزن کتاب‌ها قغسه بندی کرده است.


سهم ۸۰ درصدی کودکان از منابع کتابخانه سیار هرسین

در قسمت جلو قفسه کتاب‌ها در هنگام حرکت ماشین، کش‌هایی وصل می‌شود تا از افتادن کتاب‌ها در اثر حرکت ماشین جلوگیری شود، اما پس از توقف برای دسترسی آسان‌تر و پیدا کردن کتاب مورد علاقه مراجعین باز می‌شوند، اما از همه این‌ها گذشته؛ میز و صندلی‌هایی است که همراه این کتابخانه سیار حمل می‌شود و در هنگام توقف در مکان نهایی برای مراجعین به ویژه کودکان چیده می‌شود.

در کتابخانه سیار عظیمی کودکان و نوجوانان سهم ۸۰ درصدی از منابع موجود را دارند و به دلیل علاقه کتابدار این کتابخانه به حوزه کودکان و نوجوانان همیشه بروزترین کتاب‌های این حوزه نصیب کودکان و نوجوانان مخاطبش می‌شود، اما با این حال ۵۰۰ نفر از روستا‌های کتاب دوست شهرستان هرسین عضو این کتابخانه هستند.

رتبه کشوری در چرخه امانت کتاب

کتابخانه سیار شهرستان هرسین به نام «شهدای گمنام» نامگذاری شده و با چهار هزار جلد کتاب در هر یک از روز‌های هفته به یک منطقه از روستا‌های این شهرستان راهی می‌شود که دانش‌آموزان از موقعیت زمانی مکانی ثابت کتابخانه اطلاع دارند.

طی ۶ ماهه نخست سال جاری، از تعداد چهار هزار کتاب موجود کتابخانه سیار، تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ نسخه به روستاییان امانت داده شده که به نسبت عضو و منابع این آمار به طور قطع جزو رتبه‌های بالای کشوری محسوب می‌شود.

به گفته کتابدار این کتابخانه ۲ هزار جلد از کتاب‌های این کتابخانه مربوط به بخش کودک و حدود ۴۰۰ جلد کتاب نوجوان بوده و حدود ۷۵ درصد مخاطبان این کتابخانه نیز از همین حوزه است.

کتابدار کرمانشاهی سفیر آرزو‌های کودکان کم برخوردار

وی در ادامه توضیحاتش در خصوص کتاب‌های موجود در کتابخانه سیار خود، گفت: کتابخانه سیار علاوه بر کتاب‌های موجود، یک کتابخانه پشتیبان با حدود ۲۰ هزار جلد کتاب دارد که در صورتی که مراجعه کننده کتابی را درخواست کند موجود نباشد با ثبت سفارش خود در دیدار بعدی با حمایت کتابخانه پشتیبان تامین و موجود خواهد شد.

وی در ادامه به وجین منابع کتابخانه سیار خود اشاره کرد و گفت: در این اقدام هرساله منابعی که دچار فرسودگی، دارای مشکل محتوایی و یا مخاطب خاصی ندارد از میان منابع خارج و سپس با جایگزینی کتاب‌های جدیدتر بروز رسانی خواهد شد تا همیشه جدیدترین آثار به علاقه‌مندان عرضه شود هرچند هرسال از سوی کتابخانه‌های عمومی هم بسته‌های ۵۰۰ تایی کتاب به کتابخانه‌ها ارسال می‌شود.

در کتابخانه سیار شهدای گمنام هرسین عموماً منابع کودک و نوجوان با موضوعات قصه‌های ایرانی، تاریخی و داستان‌های کهن با استقبال خوبی مواجه است و به گفته مسوول این کتابخانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نسخه کتاب بازنویسی شده از منابع ایرانی شامل مثنوی، بوستان، گلستان، شاهنامه، قصه‌های کلیله و دمنه دارد که از این میزان حدود ۲۰۰ نسخه برای حوزه کودکان به زبان ساده بازنویسی شده است.

تقویت حوزه کودک و نوجوان نیازمند حمایت مسوولان

با وجود تعدد خاطرات شیرین از فعالیت‌های کتاب محور این کتابدار، یکی از شیرین‌ترین خاطرات خود در دوران فعالیتش را اینگونه بیان کرد که در سال‌های نخست و اوایل فعالیت کتاب سیار برای انجام فعالیت‌های فرهنگی وارد یک مدرسه روستایی شدم که معلمشان همان ابتدا خطاب به من گفت: این دانش آموزان کتاب‌های درسی خودشان را هم نمیخوانند چه رسد به کتاب‌های غیر درسی.

وی ادامه داد: من در پاسخ به معلم گفتم ما اینجا آمدیم تا در کنار شما توانایی خواندن کتاب‌های درسی و غیر درسی را به این دانش آموزان آموزش دهیم و پس از آن با انجام برنامه‌های فرهنگی در زمینه کتاب توانایی دانش آموزان به حدی رسید که همان معلم با مشاهده عینی تاثیرات کتابخوانی بر تقویت آن‌ها فعالیت فرهنگی ما را تایید و مورد تحسین قرار داد.

کتابدار کرمانشاهی سفیر آرزو‌های کودکان کم برخوردار

جهاد تک نفره در دل روستا‌ها

عظیمی در ادامه به ابداع و نوآوری خود در سال‌جاری با عنوان اردوی جهادی فرهنگی اشاره کرد و گفت: مساله‌ای که در کتابخانه سیار خود نسبت به آن اقدام کردم برقراری این اردو بود که برای روستا‌های محروم‌تری که تحت پوشش سفر‌های کتابخانه سیار نیستند برقرار شد که در چهار الی پنج روستا، روستایی که هیچ مرکز فرهنگی نداشتند ارائه خدمات صورت گرفت که با قصه گویی، کتابخوانی و بازی‌های فکری برای افراد این روستا‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان برنامه فرهنگی اجرا می‌شد.

کتابخانه سیار شهدای گمنام هرسین امسال در هفته کتاب و کتابخوانی در کشور به عنوان کتابخانه برتر در حالی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت که علاوه بر داشتن ویژگی‌های مورد نظر داوران از جمله مقایسه عملکرد با سال گذشته و میزان رشد از جهات مختلف در زمینه امانت دادن کتاب، کتابداری، عضو گیری، ثبت منابع، انجام کار‌های فرهنگی و خلاقانه پیشگام بوده است.

عظیمی کتابدار خوش ذوق کتابخانه سیار هرسین در ادامه با تاکید بر اینکه سفر به مناطق روستایی طبق برنامه مشخص هر هفته در زمان و مکان معین همیشه انجام می‌گیرد، گفت: کتابخانه سیار شهرستان هرسین ۲ برابر میانگین کشور عضو داشته و بر خلاف تصورات عامه مردم اهالی روستا با تمام دغدغه‌های زندگی روزمره خود بسیار اهل کتاب و مطالعه هستند.

وی همچنین توجه به قشر کودک و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های آتی برای حوزه کتابخوانی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: هر چقدر کتاب کودک بیشتر باشد بی شک کودکان با دنیای جدیدتر، دید بازتر و گسترده تری روبه رو خواهند شد و تولید منابع کودک و نوجوان نباید به گونه‌ای محدود باشد که پس از عبور از سن کودکی با کمبود منابع ادبی مورد نیازش مواجه باشد بلکه با ورود به هر رده سنی منابع کافی برای اقناع سازی خود پیدا کند که در تحقق همه این‌ها مهمترین عوامل تاثیرگذار مسوولینی هستند که با حمایت خود از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان امیدبخش خواهند بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار