احمد عارفخانی
کد خبر: ۱۱۴۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 01 December 2023
تابناک رضوی-احمد عارفخانی/ رهبر انقلاب چهارشنبه هشتم آذردردیدار با بسیجیان توصیه ها و سفارشهای مختلفی را نسبت به بسیجیان و دست اندکاران این حوزه عظیم ومردمی بیان کردند ،اما یکی از نکات کلیدی و مهم سخنان ایشان موضوع مهم «پرهیز از دوقطبی کردن کاذب جامعه» بود.
معمولا در شیوه و منش و نگاه امامین انقلاب همیشه از دوقطبی شدن جامعه و تعابیر امروزی مانند« چپ،راست» ،«اصولگرا ،اصلاح طلب» ،«غربی ،شرقی» و مواردی از این دست تا حد امکان پرهیز شده است و آنچه برای امامین انقلاب مهم وتراز بوده است در خط مستقیم انقلاب و تبعیت ازقانون اساسی و توجه به ارزشهای دینی و انقلابی است.
رهبرانقلاب دردیدار با بسیجیان درباره نوع نگاه به بسیج و بسیجی بیان کردند که بسیج « بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ است، یک تفکّر است. بنابراین، همه‌ی کسانی که این فرهنگ را پذیرفته‌اند، در این راه حرکت کرده‌اند، این تفکّر را ممشای خودشان قرار داده‌اند، ولو داخل سازمان نباشند، بسیجی‌اند؛ و این یک جمع کثیری از ملّت ایران را شامل میشود، در حالی که در سازمان بسیج هم نه اسمشان هست، نه رسمشان هست. این فرهنگ چیست؟ فرهنگ بسیج مردمی بودن است، متعهّد بودن است، احساس مسئولیّت کردن است، در مقابل قضایای جاری کشور و مؤثّر در آینده‌ی کشور بی‌تفاوت نبودن است؛ فرهنگ بسیجی انقلابی بودن است.».
رهبر انقلاب پنجم آذر سال گذشته نیز در دیدار با بسیجیان نگاه نو وجدیدی از بسیج ارائه کردند و ازشیخ محمّد خیابانی؛ در تبریز ، محمّدتقی خان پسیان؛ در مشهد ، میرزا کوچک‌خان جنگلی؛ در رشت ، آقانجفی و حاج‌آقا نورالله؛ در اصفهان ، آسیّدعبدالحسین لاری و بعضی دیگر از بزرگان علما، مانند شیخ جعفر محلّاتی؛ در شیراز، و رئیسعلی دلواری در بوشهر به عنوان افراد بسیجی یاد کردند.
رهبر انقلاب در دیدار هشتم آذر سالجاری هم از برخی قله های بسیج یاد کردند از جمله سرداران رشید اسلام سلیمانی ،صیّاد شیرازی ، همّت ، بابایی ، شیرودی و شهید همدانی که مردان مخلص رزم بودند و از شهدایی همچون شهید فخری‌زاده ومرحوم کاظمی آشتیانی به عنوان بسیجیان صحنه‌ی علم و پژوهش یاد کردند،
اما به راستی بسیجیان دورهای گذشته که رهبر انقلاب از محمد تقی خان پسیان و تا رئیسعلی دلواری تا بسیجیان روز گار ما از شهید سردارسلیمانی تا شهید فخری زاده دارای چه ویژگی هایی بودند که این گستره عظیم ووسیع را شامل می شوند.
رهبر انقلاب در دیدار هشتم آذربا بسیجیان به خصوصیات مهم فرهنگ بسیجی اشاره کردند که از جمله «مردمی بودن، داشتن تعهد و احساس مسئولیت،بی‌اعتنا نبودن به مسائل جاری و آینده کشور، درک معنای انقلاب،انقلابی بودن، نظم‌ناپذیر نبودن، قانون‌گریز نبودن،هنجارشکن نبودن،پرهیز از کارهای نمایشی و بدون محتوا و ویترینی، یاری افراد ضعیف،مواجهه با ظالم، دوری از کبر و غرور، پرهیز از طلبکاری از انقلاب و کشور و ملت،تکلیف‌گرایی، پرهیز از صرف امکانات و توانایی‌های سازمانی برای منافع شخصی، امانت‌‌داری،خدمت به همه مردم است؛ فراتر از دین و قومیت و سلیقه سیاسی مردم.»با نگاهی اجمالی به این تعابیر و خصوصیات و تطبیق آن بر شخصیتها و افرادی که رهبر انقلاب برای دوره های قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی و همچنین شهدای معاصر انقلاب اسلامی عنوان کردند بهتر می توان بسیجی بودن وپیروی از فرهنگ بسیج را در این شخصیتها مشاهده و روئیت کرد.
براستی دشمن از ایجاد دوقطبی کاذب در جامعه به دنبال چه اهدافی است ،چرابرخی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر طبل اختلاف و دوقطبی و چند قطبی کردن جامعه می زنند و تلاش می کنند جامعه را از باورهای اصیل ،مردمی و انقلابی چون بسیج دور کنند .به نظر می رسد فرهنگ ناب و اصیل بسیجی میتواند با دوقطبی کاذب در جامعه مقابله و پیشران وموتور محرکه فعالیتهای مردمی و انقلابی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار