مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرندگان در پاییز و زمستان در تالاب به سر می‌برند و با گرم شدن هوا به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند؛ در برخی از سال‌ها ممکن است تا اردیبهشت هم مهمان تالاب باشند.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸ 04 December 2023

به گزارش خراسان جنوبی، اسداله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

وی افزود: این تالاب ملی در فصل‌های پاییز و زمستان آبگیری و به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده؛ همه ساله پذیرای صد‌ها عدد پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی وهمچنین میزبان برخی پرندگان خشک زی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب بوده، است.

وی گفت: تالاب علاوه بر پرندگان ساکن، همه ساله میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل: انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک سرسبز، کشیم، خوتکا، چنگر، پاشلک، فالاروپ و ... است که در مسیر مهاجرتشان در آبگیر‌های استان مستقر می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تا حدودی کل پهنه تالاب دارای رطوبت بوده و حدود ۵ درصد تالاب آبگیری شده، که با مدت مشابه در سال گذشته برابر است.

حاتمی افزود: گونه‌های مرغابی سرسبز، خوتکا و اگرت ازحدود یکماه قبل وارد تالاب شده‌اند.

به گفته وی جمعیت کنونی تالاب حدود ۱۰۰ اردک سرسبز، ۱۷۰ خوتکا و تقریبا ۲۰ اگرت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی افزود: پرندگان در پاییز و زمستان در تالاب به سر می‌برند و با گرم شدن هوا به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند؛ در برخی از سال‌ها ممکن است تا اردیبهشت هم مهمان تالاب باشند.

حاتمی گفت: بر اساس نتایج طرح‌های مطالعاتی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی، وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی نشان از پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان است؛ به طوری که بیش از هزار گونه گیاهی، ۳۰۰ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۷ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده اند.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار