استاندار گیلان؛
اسدالله عباسی در سفر به روسیه و در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی های گردشگری استان ها و جمهوری های این کشور به اشتراکات فرهنگی ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد: اشتراکات فرهنگی بسیاری میان ایران و به ویژه گیلان با استان های قفقاز، داغستان و اتوکیای شمالی وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 11 December 2023

به گزارش تابناک گیلان استاندار گیلان در صدر هیئت اقتصادی گیلان از نمایشگاه توانمندی های گردشگری استان ها و جمهوری های کشور روسیه بازدید کرد.

استاندار گیلان در حاشیه دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از حضور هیئت بلند پایه تجاری به کشور روسیه با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌هایی در خلال این سفر ابراز امیدواری کرد: این ارتباط دوسویه و بر اساس منافع متقابل نتایج خوبی عاید کشور و استان گیلان خواهد شد.

اسدالله عباسی ادامه داد: عزم گیلان برای ارتباط اقتصادی عملیاتی با روسیه جدی است و نگاهمان نیز نگاهی ابزاری نیست که می‌تواند اقتصاد کشورمان را متحول کند.

وی افزود: در جلسات متعددی که ابتدای سال جاری با حضور فعال اقتصادی استان، مقامات عالی‌رتبه دستگاه‌های اجرایی، دستگاه قضائی و نمایندگان مجلس برگزار شد، تأکید کردیم که میزان صادرات کالاهای صادراتی گیلان تراز مساعدی ندارد و برای جبران این ضعف باید خود را وقف گیلان کنیم تا این ظرفیت بالقوه به ظرفیت بالفعل تبدیل شده و نتایج آن در افزایش درآمد سرانه استان متبلور شود.

نماینده عالی دولت نیز در حاشیه این سفر با بیان اینکه گسترش روابط تجاری ایران با دیگر کشورها یک ضرورت است، گفت: دنیای امروز، دنیای متفاوتی است؛ بنابراین باید با شناخت دنیای امروز و متناسب با شرایط فعلی سهم خود را از اقتصاد منطقه و روسیه طلب کنیم.

عباسی با اشاره به عدم توجه به گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه در سال‌های گذشته و تمرکز بر رابطه با غرب افزود: امروز کمتر کسی در کشورمان رویکرد سابق را نسبت به اروپا دارد و همه می‌دانند رویکرد یک‌طرفه‌ای که در سال‌های گذشته در مبادلات و ارتباطات خود با این قاره تعریف کرده بودیم، سرانجام خوبی نداشت و با توجه به دنباله‌رو بودن آنها در سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی صلاح نیست بر این رابطه پافشاری کنیم.

وی با اشاره به افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشورمان ادامه داد: با رشدی که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تجربه کرده اگر به کشورهای همسایه توجه نکنیم، مسیر رشدمان به بن‌بست می‌خورد و اقتصاد روسیه یکی از مسیرهای ویژه‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به عضویت کشورمان در پیمان شانگهای گفت: دولت مردمی ایران قوی بر پیمودن مسیر گسترش روابط تجاری با روسیه تأکید دارد و وزارتخانه‌های مرتبط نیز در مکاتبات خود با استانداری‌ها و رئیس‌جمهور نیز در دیدار با استانداران بر این امر تأکید دارند. در همین راستا اقداماتی در استان آغاز شد و اتاق گیلان با توجه به رویکردی که در دوره فعلی در حوزه تجارت خارجی دارد، دعوت از هیئت‌های تجاری و فعالان اقتصادی سایر کشورها را به‌صورت روتین در دستور کار خود قرار داد که خوشبختانه نتایج خوبی داشت.

وی ادامه داد: اتاق گیلان از مدتی پیش برای گسترش روابط گیلان با روسیه در چند محور علم و فناوری، مدیریت شهری، اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی و همچنین حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کرد.

عباسی با تشریح رویدادهای سیاسی اخیر منطقه ادامه داد: طبق یک نگاه واقع‌گرایانه، روسیه مسیر تجاری مطمئن دیگری به‌جز ایران ندارد؛ بنابراین راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب فرصت بسیار مغتنمی برای ایران و روسیه است.

استاندار گیلان بیان کرد: در گذشته در این زمینه کم‌کاری شده اما دولت مردمی ایران قوی عزم خوبی برای راه‌اندازی آن دارد. همچنین روسیه امروز در بخش‌های مختلف نیازمند ایران است و در طلایی‌ترین دوران روابط دو کشور قرار داریم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه هم با اشاره به ارائه بخشی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان گیلان در جریان سفر به روسیه بیان کرد: امیدوارم سفر هیئت تجاری گیلان به روسیه زیربنایی برای حضور پررنگ‌تر گیلان و سایر استان‌های ایران در روسیه شود.

وی با بیان اینکه تجار ایران بازار روسیه را نشناخته و عمدتاً به‌طور تصادفی به تجارت با این کشور مشغول شده‌اند، افزود: البته این به معنای ضعف تجار نیست، بلکه در ایران برنامه منسجمی برای حضور در بازار روسیه وجود نداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار