نگاهی به مطبوعات روز تهران
تهران به عنوان پایتخت اداری و سیاسی کشور میزبان انتشار جراید بسیاری است و مهترین اخبار کشور نیز در این شهر پهناور رقم می‌خورد. خالی از لطف نیست سری به کیوسک مطبوعاتی از نگاه تابناک بزنید و درجریان مهمترین مطالب این روزنامه ها قرار گیرید.
کد خبر: ۱۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷ 08 March 2015

تابناک تهران در نظر دارد هر روز صبح گزیده مطبوعات کشور را برای مخاطبین خود عرضه کند.

صفحه اول امروز روزنامه آرمان مثل هر روز با تیترهای متفاوت اما زیاد پر شده است. عکس بزرگ آیت الله هاشمی با تیتر زمان بازگشت آیت الله درباره انتخابات ریاست مجلس خبرگان است. در تیترهای مهم دیگر این روزنامه مصاحبه وزیر کشور با عنوان چرا حساب یک مُرده 2 سال چرخش مالی داشت؟ آمده وی در اینباره گفته است:

نقش پول کثیف در انتخابات بدین نحو است که به‌عنوان حامی یکی از کاندیداها به صحنه بیایند و بخواهند سرمایه‌گذاری کنند که در همین راستا هشدار دادم. اگر بگویید امکان وقوع این اتفاق نیست، اشتباه است چون امکانش هست یا در قالب بعضی از نشریات بیایند که این هم بعید نیست که پوشش نشریه‌ای بزنند، خود را ساماندهی کرده و حاشیه امن ایجاد کنند، بروند سرمایه‌گذاری کند و ممکن است در قالب کمک به برخی ازاحزاب وارد شوند که در این مقوله هم باید حساس باشیم. امکان دارد  بروند پول خرج کرده و کمک کنند ولی از ظرفیت احزاب استفاده کنند. آنها به‌طور قطع نمی‌گویند که «قاچاقچی هستیم و می‌خواهیم این کار را بکنیم» بلکه در پوشش خیرخواهانه می‌آیند. مگر افرادی را نداشتیم که در قالب خیرخواهانه به خیلی‌ها پول دادند ولی بعد بازداشت و زندانی شدند. این تذکرات را دادم تا حساسیت مردم و جامعه درخصوص قاچاق و آثار اجتماعی و سیاسی و امنیتی قاچاق را بالا ببرم تا در مبارزه با فساد اجماع ایجاد شود. البته برخی مسئولان باید پاسخ دهند. قاچاقچی‌ای که با 35 سال سن، با 5 کلاس سواد 9 هزار میلیارد تومان طی 2 سال در حساب‌هایش پول چرخیده است، بخشی از این حساب‌ها برای خودش نیست و برای افرادی است که در قید حیات نیستند، چرا بانک‌ها نیامدند خبر دهند. قانون ضدپولشویی می‌گوید که بانک‌ها باید درمورد گردش پول حساس باشند. چرا نگفتند؟ 

تیترهای صفحه اول آرمان:
مصلحت اندیشی بلای خانمانسوزمان شده است / وزیرکار احمدی‌نژاد هم پرونده‌دار‌شد / بازشدن گره‌های‌‌ فنی پرونده‌ هسته‌ای /

در روزنامه آفتاب یزد دو تیتر بزرگ به چشم می‌خورد. یکی درباره تورم با عنوان دولت چگونه تورم را کاهش داد و دیگری مصاحبه ای است با عماد افروغ درباره پولهای کثیف که وزیر کشور آن را ذکر کرده است با عنوان باید با متخلفان برخورد کرد.

روزمنامه اعتماد عنوان عکس یک خود را به مصاحبه ای با محمدرضا عارف و مصطفی معین معاون اول و وزیر علوم دولت اصلاحات با عنوان دو روایت از کوی دانشگاه قرار داده است. همچنین تیتر یک خود را نیز به عملکرد  گروه تروریستی داعش در رابطه  با آثار تاریخی کشور عراق با عنوان انتحار داعش عليه تاريخ اختصاص داده و آورده است:

داعشي‌ها بالاخره به شهر تاريخي هترا رسيدند و تخريب را آغاز كردند؛ شهري به جا مانده از دوران اشكاني كه نمونه‌اش در منطقه وجود ندارد. اين واقعه براي ميراثي‌هاي جهان عزاي عمومي است، ‌عزايي كه بايد همه جهان در سوگ آن بنشيند و شاهد از دست رفتن يكي از قديمي‌ترين آثار به جا مانده از بيش از دوهزار سال گذشته باشد. ميراثي كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده بود و همچون مجسمه‌هاي بودا در باميان افغانستان تخريب شد. البته تا زمان انتشار اين خبر هنوز هيچ عكسي از شدت تخريب اين محوطه و ميزان آسيب‌ها، منتشر نشده است. گروه تروريستي داعش به از بين بردن آدم‌ها در عراق اكتفا نكرد و اين‌بار سراغ آثار به جا مانده از تاريخ رفته است؛ آثاري كه بازگرداندن آنها به هيچ نحو و شكلي ممكن نيست. انتشار ويديوهاي قتل و غارت آدم‌ها و شهرها به اندازه كافي حس قدرت‌طلبي اين گروه تكفيري را ارضا نكرده كه اين‌بار با سراغ گرفتن از مجسمه‌ها، ستون‌ها ...

از دیگر تیترهای این روزنامه:
ايران در خط مقدم مقابله با داعش قرار دارد / محمدرضا عارف :هيچ كس با من مشورت نكرد / مصطفي معين: من آن شب در كوي بودم

در روزنامه ایران تیتر بزرگ دربرابر پول های کثیف سکوت نمی‌کنیم ، مصاحبه ای از اکبر ترکان مشاور رییس جمهور به چشم می‌خورد که در آن آمده است:

مشاور ارشد رئیس جمهوری سال 94 را سال افشای کسانی دانست که می‌خواهند با پول‌های باد آورده و کثیف وارد بازی سیاسی شوند و تأکید کرد: نمی‌گذاریم عده‌ای با پول‌های کثیف در سال ۹۴ به پیروزی برسند و هر جا نیاز به افشا باشد، این کار را می‌کنیم.
احمدی‌نژاد یک فرد یا یک دولت نبود، بلکه یک جریان برنامه‌ریزی شده را با خود داشت. اما این جریان اکنون مدعی است که احمدی‌نژاد را نمی‌شناسد، در حالی که اینطور نیست. این جریان فکری، سیاسی و اقتصادی منافع‌اش در استفاده از موقعیت‌های بادآورده دولت قبل بود. حتی اگر ده بار هم خودشان را غسل کنند و آب بکشند، نمی‌توانند تخلفات خود و همراهی‌شان با تخلفات را انکار کنند.
وی با اشاره به اینکه این‌ها هر اسمی روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات‌ انجام دهند، نمی‌توانند ازپول‌های کثیفی که به دست آورده‌اند تبری بجویند، تصریح کرد: آنها با این پول‌های کثیف می‌خواهند درآوردگاه‌های سیاسی سال ۹۴ شرکت کنند و اینکه سال ۹۴ ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم، درست نیست.

از دیگر تیترهای این روزنامه:
کری: دنبال توافق مناسب با ایران هستیم / شعر امروز ایران چند صدایی است / کار شاعر زخم‌پوشانی نیست / عنصر چین در مذاکرات هسته‌ای

روزنامه جوان تیتر اول خود را به مذاکرات هسته‌ای با عنوان کری: فردای توافق اختلافات دیگر را رو می‌کنیم اختصاص داده و در تیتری دیگر مصاحبه محمدجواد لاريجاني با عنوان اصلاح‌طلبان پس از رحلت امام(ره) سكولار شدند را آورده است. در این مصاحبه وی مدعی شده است : حزب مؤتلفه اسلامي هيچ‌گاه فردمحور نبوده و نيست اما اصلاح‌طلبان هميشه فردمحور هستند، روزي مي‌گفتند كسي كمترين تفاوت نظر با امام (ره) داشته باشد از خط امام خارج است و همه ما را خارج شده حساب مي‌كردند، اما امروز وضعيت بسياري از آنها مشخص است. لاريجاني تصريح كرد: بسياري از اصلاح‌طلبان پس از رحلت امام(ره) سكولار شدند زيرا به گفته خودشان علاقه آنها به امام(ره) علاقه كاريزما بود اما علقه ما تنها شخصيت كاريزماي امام و رهبري نبوده بلكه بر اساس اعتقاد است.

روزنامه دنیای اقتصاد تیتر یک خود را به ارز یورو اختصاص داده و در آن با عنوان سکته پول‌های اروپایی آورده است : رویدادهای هفته گذشته در عرصه‌های اقتصاد و سیاست جهان، هفته جدید بازارهای داخلی را کاملا تحت تاثیر خود قرار داده است. روز شنبه، روز سقوط قیمت‌های سکه بهار آزادی و ارز واحد اروپایی و همچنین افت شاخص بازار ارز بود، روندی که تحت تاثیر روندهای بازارهای جهانی و مذاکرات هسته‌ای رخ داد. بازارهای جهانی فلزهای گرانبها پس از انتشار داده‌های بهتر از انتظار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در روز جمعه شاهد سقوط آزاد قیمت اونس طلا بودند، اتفاقی که شنبه بهای سکه را با 18 هزار تومان کاهش به 962 هزار تومان رساند. گزارش روز جمعه از سوی دیگر باعث خیز گرفتن شاخص دلار شد تا یورو که در واکنشی احتیاطی به آغاز برنامه‌های تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا روبه افت گذاشته بود، با سقوط مواجه شود. رسیدن نرخ برابری یورو مقابل دلار به کمترین سطح از سپتامبر 2003، بهای یورو در بازار تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد تا این ارز با کاهشی 80 تومانی به قیمت 3750 تومان برسد. قیمت دلار نیز تحت‌تاثیر خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای با توجه به روند آخرین دور گفت‌وگوها با 10 تومان کاهش به بهای 3410 تومان رسید. همچنین پوند بریتانیا با عللی مشابه با 60 تومان کاهش روی قیمت 5190 تومان ایستاد.

از دیگر تیترهای این روزنامه:
رسوایی مالی سناتور ضدایرانی / محاسبه خط فقر در شهر و روستا / طرح ابتکاری ایران برای لغو تحریم‌ها

روزنامه شرق نیز تیتر اول خود را به مصاحبه اکبر ترکان درباره پولهای کثیف اختصاص داده و عنوان ٩٤؛ سال افشاگری است را برای آن انتخاب کرده است. عکس یک این روزنامه به مصاحبه‌ای با فرزند صادق طباطبایی پرداخته است و در آن با عنوان پیگیری ماجرای امام‌موسی‌صدر محرمانه بود آورده است :

‌‌در گفت‌وگوهای خصوصی با پدر در مورد سیاست هم حرف می‌زدید؟
ما چالشی در بحث‌های سیاسی نداشتیم و تقریبا هم‌فکر بودیم، من به گفت‌وگو با پدر درباره مسایل ایران بسیار علاقه‌مند بودم. شاید درباره راه‌حل‌ها در برخی مسایل متفاوت فکر می‌کردیم اما در کل بسیار نزدیک‌به‌هم می‌اندیشیدیم، به‌خصوص در هشت‌سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد که دوران سختی برای کشورمان بود، پدر بسیار ما را دلداری می‌داد.

 دقیقا چه چیزی می‌گفتند؟
می‌گفتند که این اتفاق‌ها تجربه‌ لازم و واجبی برای یک کشور است. به‌هرحال هر کشوری در روند رشد خود مراحل مختلفی را طی می‌کند. پدر به من آموخت که به مسایل سیاسی و تحولات کشور نگاه بلندمدت داشته باشم و رخدادهای سیاسی را در دوره‌های زمانی بلندتر ببینم.

از دیگر تیترهای روزنامه:

 وزیر خارجه اردن ناگهان در تهران /  وزیر ورزش: اصلاح‌طلبی شناسنامه‌دار هستم /  آب را با آب شستن /  چشم اسفندیار تیم روحانی

روزنامه شهروند در تیتر یک خود با عنوان ٩١هزار مجروح در نزاع‌های خیابانی ٩٣ آورده است: مارهاي پزشكي قانوني نشان از افزايش درگيري‌ها در خيابان‌هاست. نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با ارایه يك آمار درخصوص نزاع‌هاي خياباني مي‌گويد: «٩١‌هزار و ٢٨٨ مجروح به علت آسیب‌دیدگی بر اثر نزاع و درگيري، در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل که تعداد مراجعان نزاع ٨٩‌هزار و ٥٦١ نفر بود، ١,٩‌درصد افزایش یافته است. وی ٦٠‌هزار و ١٩١ نفر از کل مراجعان بر اثر نزاع را مرد و ٣١‌هزار و ٩٧ نفر را زن عنوان مي‌كند؛ این درحالی است که در مدت مشابه ‌سال قبل، ٥٩‌هزار و ١٧٥ نفر از مراجعان نزاع به پزشکی قانونی استان مرد و ٣٠‌هزار و ٣٨٦ نفر زن بوده‌اند.» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان این‌که آمار نزاع در دی با رشد ١٢.٧‌درصدی نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته مواجه بود، مي‌گويد: «٧‌هزار و ٩٢٦ نفر در دی ماه به علت صدمه بر اثر نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند.»

از دیگر تیترهای این روزنامه:
 سرایدارمدرسه ١٥ میلیارد ریال را به صاحبش بازگرداند /  برخی زلزله‌زده‌ها به‌عمد خانه‌شان را نساختند /  یاد نگرفتیم حقوق دیگران را به رسمیت بشناسیم /  يك‌سال پس از ابلاغ اقتصاد مقاومتي

روزنامه وطن امروز با اختصاص تمام صفحه اول خود به عکس رییس جمهور امریکا با تیتری با عنوان 10 سال بعد آورده است: اما ادامه اظهارات رودز نیز بسیار قابل تامل است. او معتقد است توافق پیش‌رو، تبعاتی بیشتر از بمباران بر تاسیسات هسته‌ای ایران دارد. وی گفت: «اگر توافق قابل راستی‌آزمایی به مدت 10 سال یا بیشتر حاصل شود، آنگاه از راه دیپلماتیک مسیری در اختیار داریم که اطمینان یابیم ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید. اگر ایران به چنین توافقی با ما نرسد و ما به تحریم‌ها بازگردیم، آنگاه گزینه‌های پیش‌رو برای آمریکا و جامعه بین‌الملل محدود خواهد شد. در این شرایط نیز یا باید منتظر بود که ایران کاملاً زیر فشار تحریم‌ها تسلیم شود که با توجه به ماهیت رژیم ایران چنین چیزی بعید است یا اینکه باید به گزینه اقدام نظامی فکر کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است همه گزینه‌ها روی میز قرار دارند و این را جدی می‌گوید. موضوع این است که گزینه نظامی به اندازه روش دیپلماتیک، در تضمین اینکه ایران برای مدت زمان طولانی به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید، تأثیرگذار نیست».

رودز تصریح کرد: حتی اگر تحلیل‌های مستقل را در نظر بگیرید، توافقی که 10 سال یا بیشتر دوام بیاورد، بیشتر از بمباران چند تأسیسات می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را عقب بیندازد. واقعیت آن است که ایرانی‌ها، چرخه سوخت هسته‌ای را می‌دانند، دانش تخصصی لازم را دارند و ...

از دیگر تیترهای این روزنامه:
توافق علیه استقلال؟ / «توافق» یا «پیشرفت»؛ مسأله این است! / کنایه‌های نوبخت به نعمت‌زاده 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار