مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین بانک ژن منطقه جنوب غرب کشور در محیط زیست استان رسما فعالیت خود را در دو بخش گیاهی و جانوری شروع کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸ 13 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان خرد گفت: نخستین بانک ژن جانوری و گیاهی منطقه جنوب غرب کشور با استخراج ژن از بافت ۵ گونه، فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به اهمیت و ارزش بانک ژن اشاره کرد و افزود: بانک ژن اطلاعاتی ژنتیکی حساس و مهم گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر را ذخیره می‌کند از طرفی، نمونه‌های برداشت شده زمینه را برای ایجاد پتانسیل‌های پژوهشی محیا می‌کند.
جاودان خرد گفت: در بانک ژن جهت شناسایی دقیق گونه‌ها و زیر گونه‌ها با انجام آزمایش‌های مولکولی با استخراج ژن از بافت یک گونه نمونه برداری خواهد شد و دیگر نیازی به انجام کار میدانی توسط سایر پژوهشگران نیست، چون نمونه‌های ژنتیکی از قبل برداشت شده و در این بانک ذخیره شد.
وی اضافه کرد: این بانک با نمونه برداری از ۲ قطعه پرنده هوبره، یک قلاده خرس، یک قلاده پلنگ و یک قطعه پرنده عقاب صحرایی فعالیت خود را برای نخستین بار آغاز کرد و قرار است در دو بخش گیاهی و جانوری فعالیت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار