کد خبر: ۱۱۴۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 22 December 2023

به گزارش تابناک مازندران ، سید اسماعیل علوی در حاشیه اجرای طرح الگویی نمایشی کشت باقلا رقم فیض در این شهرستان، اظهار کرد: این مزرعه در سطح پنج هزار متر مربع، زمین کشاورز پیشرو آقای عباس عباسی در روستای اسبورز از توابع مرکز جهادکشاورزی شهید مرادی سمسکنده ساری قرار دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد : این رقم با توجه به نتایج بررسی عملکرد به میزان چهار تن در هکتار، زودرسی، مقاوم بودن به بیماری و اندازه دانه (عدم چروکیدگی و علائم بیماری) در زمره مواد انتخابی برای ورود به چرخه به نژادی باقلا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این رقم در تاریخ کشت‌های دیرهنگام نیز عملکرد بالایی دارد، خاطرنشان کرد : مهم‌ترین خصوصیات این رقم طول غلاف زیاد (تعداد دانه در غلاف ۹-۶ عدد)، زودرسی، خوش‌خوراکی، بالا بودن نسبت دانه به غلاف، نیمه مقاوم بودن نسبت به بیماری‌های شایع باقلا و شاخص برداشت بالا است.

این مقام مسوول با بیان اینکه رقم برکت که از سال 64 معرفی و در حال حاضر مقاومت به بیماری های آن شکسته شده است، اذعان کرد: امید است " لاین امید‌بخش باقلا رقم فیض G-Faba-1-1 دانه درشت، مناسب برای مناطق معتدل و نیمه معتدل " جایگاه خوبی در بازارهای محلی و مصرف تازه‌خوری داشته باشد.

علوی با یادآوری اینکه کار تحقیقاتی روی این رقم باقلا در ایران از سال 89 آغاز و در سال 96 پیشنهاد شد، گفت: شهرستان ساری دارای 40 هکتار سطح کشت باقلا است.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار