معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن جزو اولویت‌های مدیریت استان است، گفت: برپایی این نمایشگاه در شرایطی که شاهد جولان فرهنگ غربی در جامعه هستیم، کار بسیار بزرگی است و نباید آن را دست‌کم گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲ 20 December 2023
برگزاری نمایشگاه قرآن جزو اولویت‌های مدیریت استان است

نخستین نشست سیاست‌گذاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان امروز، ۲۸ آذرماه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و نمایندگان دستگاه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی استان در استانداری اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی تمنایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به بیان گزارشی از برگزاری هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته با همکاری شرکت نمایشگاه‌های استان، آیین‌نامه برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت تدوین و قرار شد نمایشگاه طبق این آیین‌نامه برگزار شود. همچنین در سال گذشته، دو نشست ستاد برگزاری، دو نشست شورای برنامه‌ریزی و ۸ جلسه نشست‌های مربوط به کمیته‌های ذیل ستاد شامل تبلیغات و رسانه، پشتیبانی، محتوا و نظارت و نظرسنجی تشکیل شد.

وی افزود: در هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، سه نظرسنجی از سوی شرکت نمایشگاه‌ها، جهاددانشگاهی واحد اصفهان و سه تن از استادان و مربیان قرآن انجام شد که جمع‌بندی این نظرسنجی‌ها، نتایج خوبی برای دوره بعدی نمایشگاه در اختیار ما قرار داد و این نتایج، مبنای برگزاری نمایشگاه نوزدهم خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین نکته این نظرسنجی‌ها، افزایش چشمگیر مخاطبان نمایشگاه بود، گفت: طبق آمار شرکت نمایشگاه‌ها، ۴۰ هزار نفر از هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بازدید کردند که در مقایسه با سال پیش از آن بسیار خوب بود. البته استان اصفهان از حیث تعدد و تکثر مراکز، مربیان، متربیان، قاریان و حافظان قرآن، واجد رتبه اول در کشور است و ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در این استان وجود دارد که لازم است در نمایشگاه قرآن و عترت از آنها استفاده شود. همچنین در سال گذشته، سطح فضا و گستره نمایشگاه نیز در مقایسه با قبل افزایش یافت.

وی به دو نقطه ضعف هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: اولین مورد، حضور نداشتن دانش‌آموزان و قشر نوجوان و جوان در نمایشگاه بود. با توجه به اینکه نمایشگاه در نوبت بعدازظهر و زمان تعطیلی بخشی از مدارس برگزار می‌شد، امکان حضور قابل توجه، منسجم و سازمان‌یافته دانش‌آموزان وجود نداشت. از طرف دیگر، مکان برگزاری نمایشگاه با شهر اصفهان فاصله داشت و با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، رفت‌وآمد به آن دشوار و زمان‌بر بود.

تمنایی اضافه کرد: در نشست‌هایی که به منظور رفع مشکلات مربوط به برگزاری نمایشگاه برگزار کردیم، پیشنهاد شد که نمایشگاه پنج روز پیش از ماه رمضان آغاز شود تا شاهد حضور پررنگ دانش‌آموزان باشیم و سه روز هم در ماه رمضان برگزار شود تا از برکت این ماه استفاده کنیم. از طرف دیگر با توجه به دور بودن نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، از چند مکان دیگر شامل محل سابق نمایشگاه‌ها، مصلای اصفهان و گلستان شهدا بازدید کردیم. محل سابق نمایشگاه‌ها در حال بازسازی است و مذاکراتی با شهردار اصفهان انجام شد که اگر به‌موقع آماده شود، اولین گزینه مطرح است. مصلا نیز فاقد زیرساخت‌های مربوط به سرمایش و گرمایش بوده و قابلیت فضای نمایشگاهی را ندارد. گلستان شهدا هم به لحاظ بنای جدید و وسیعی که در آن احداث شده و خیمه حسینی که از قبل در آنجا وجود دارد و هم اینکه نوعی همپوشانی بین حضور مردم در برنامه‌های ماه رمضان و نمایشگاه می‌تواند اتفاق بیفتد، دومین گزینه مطرح است. نشستی نیز با حضور مدیرکل بنیاد شهید استان برگزار کردیم که قول مساعد برای همکاری در خصوص برگزاری نمایشگاه در گلستان شهدا داده شد و شهرداری نیز قول تجهیز مکان نمایشگاه را در این محل داده است.

وی بیان کرد: ایراد دیگری که به نمایشگاه سال گذشته وارد شد، حضور نداشتن مؤسسات قرآنی مطرح اصفهان در این رویداد بود. با وجود ظرفیت قابل توجه شهر از حیث تعداد مراکز و مؤسسات، حضور آنها در نمایشگاه سال گذشته کمرنگ و بی‌فروغ بود. قطعاً حضور مراکز و مؤسسات می‌تواند بر رونق نمایشگاه بیفزاید، اگرچه آنها در این خصوص نیازمند کمک‌های مالی هستند.

نقاط قوت هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه شأن قرآن آن‌قدر بالاست که هر کاری برای آن انجام شود، باز هم کاستی‌هایی وجود خواهد داشت، گفت: تدوین آیین‌نامه و تشکیل کمیته‌های ستاد برگزاری نمایشگاه، همدلی و هم‌افزایی، ظرفیت سالن نمایشگاه که جزو بهترین‌ها در سطح کشور است و برگزاری ۴۱ رویداد جنبی، از جمله نقاط قوت هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بود. در کنار آن باید به مشکلات نیز اشاره کرد که بزرگترین آن نبود فضای تبلیغاتی بود. البته امسال تا حد زیادی این مشکل رفع شده است و می‌توانیم پوشش تبلیغاتی بهتری در سطح شهر داشته باشیم.

وی به دشواری رفت‌وآمد به محل نمایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: این مکان آرام آرام در حال تثبیت شدن است و امسال در مقایسه با سال گذشته، تعداد بازدیدکنندگان دوبرابر افزایش یافت. همچنان معتقدم محل فعلی نمایشگاه‌ها بهترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت است و تمام تلاش خود را برای برپایی هر چه بهتر آن به کار می‌گیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار