نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره ادغام بانک‌ها هم خاطرنشان کرد: ادغام و یا انحلال بانک‌ها زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که مشکلات اقتصادی به صورت اساسی برطرف شوند. ناترازی‌هایی که امروزه بانک‌ها با آنها روبه‌رو هستند اول به خاطر شیوه ناصحیح تأسیس بانک‌ها و مؤسسات خصوصی و دوم هم تورم و بنگاهداری است. باید تورم مهار شود و بانک‌ها را از بنگاهداری جدا کرد و آنها را مجبور ساخت که به جای خرید ملک و املاک و سکه در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند و حامی تولیدکننده باشند.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 24 December 2023

تابناک فارس به نقل از شبستان: علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه مدنظر مجلس و دولت قرار دارد، اظهار کرد: بخش خصوصی و تعاونی کشور راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات کنونی است و اگر می‌خواهیم به یک توسعه پایدار دست پیدا کنیم حتماً باید بخش خصوصی تقویت شود.

وی افزود: متأسفانه اقتصاد ایران نه خصوصی است و نه تعاونی بلکه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی توسط دولت و بخش‌های خصولتی یا نیمه‌دولتی اداره می‌شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش خصوصی مشکلات فراوانی را تجربه کرده و با آنها روبه‌روست، اظهار کرد: نمی‌توان اقتصاد ایران را بدون کمک بخش خصوصی و تعاونی اداره کرد. به هر حال دولت با محدودیت‌هایی روبه‌روست و باید یار کمکی داشته باشد و در این بین بهترین یار کمکی دولت در امورات اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی هستند.

وی تأکید کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا بخش تعاونی و خصوصی اقتصاد را پیش می‌برند و تقریباً دولت‌ها به بازوی تسهیل‌گر و نظارت‌کننده تبدیل شده‌اند اما در ایران دولت هم نظارت‌کننده است، هم تسهیل‌گر، هم تولیدکننده، هم وام‌دهنده، هم توزیع‌کننده و هم قیم و این‌گونه اصلاً نمی‌توان کاری را از پیش برد.

پاک‌فطرت ادامه داد: دولت محدودیت‌هایی دارد و نمی‌تواند با یک دست چند هندوانه بردارد. دولت باید مسئولیت‌هایی را که می‌تواند واگذار کند البته این را هم بگویم بخش‌هایی از اقتصاد را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد چون با امنیت ملی و سلامت و حیات مردم در ارتباط است اما اکثر بخش‌ها را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد. مثلاً نیازی نیست دولت در تولید کاشی و سرامیک حضور داشته باشد یا در بخش تولید انرژی می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی بهره برد همچنین است در حوزه تولید پوشاک و مواد خوراکی.

وی با بیان اینکه اقتصاد را نمی‌توان به شیوه خصولتی (نیمه دولتی-نیمه خصوصی) اداره کرد، افزود: تا زمانی که اقتصاد خصولتی اداره می‌شود و دولت نفوذ چشم‌گیری در تمام اندام اقتصاد دارد قطعاً توزیع منابع به درستی انجام نمی‌شود و حتی امکان دارد فساد و رانت اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نباید به بخش خصوصی و توانایی‌های بخش تعاون بدبین بود. اگر دولت به دنبال مردمی کردن اقتصاد است و می‌خواهد مردم را در اقتصاد مشارکت دهد و منویات مقام معظم رهبری را پیش ببرد لازم است بخش خصوصی و تعاونی را تقویت کند. به مردم باید اعتماد کرد و به آنها میدان داده شود.

پاک‌فطرت درباره ادغام بانک‌ها هم خاطرنشان کرد: ادغام و یا انحلال بانک‌ها زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که مشکلات اقتصادی به صورت اساسی برطرف شوند. ناترازی‌هایی که امروزه بانک‌ها با آنها روبه‌رو هستند اول به خاطر شیوه ناصحیح تأسیس بانک‌ها و مؤسسات خصوصی و دوم هم تورم و بنگاهداری است. باید تورم مهار شود و بانک‌ها را از بنگاهداری جدا کرد و آنها را مجبور ساخت که به جای خرید ملک و املاک و سکه در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند و حامی تولیدکننده باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار