بر اساس آمار شش ماهه اول سال جاری تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان کرمانشاه 50 هزار نفر می باشد که 36 هزار نفر این افراد را مردان و 14 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند و حاکی از عدم تمایل و گرایش مردم کرمانشاه به انجام فعالیت ورزشی در سطوح همگانی و قهرمانی است.
کد خبر: ۱۱۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 19 October 2015
بر اساس آمار شش ماهه اول سال جاری تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان کرمانشاه 50 هزار نفر می باشد که 36 هزار نفر این افراد را مردان و 14 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند و حاکی از عدم تمایل و گرایش مردم کرمانشاه به انجام فعالیت ورزشی در سطوح همگانی و قهرمانی است.

وحید خسروی دبیر هیئت پزشکی ورزشی کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، ضمن اعلام این آمار به ضرورت توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در راستای اهداف پیش بینی شده مبتنی بر افزایش شاخص تعداد ورزشکاران سازمان یافته اشاره کرد و گفت: شاخص جمعیتی ورزشکاران در شش ماهه اول سال جاری به 2.5 درصد رسیده و بیانگر این مهم است که از هر 100 شهروند کرمانشاهی فقط 2.5 نفر به صورت سازمان یافته در حال انجام فعالیت ورزشی هستند.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی کرمانشاه به آمار نگران کننده تعداد ورزشکاران جمعیت زیر 30 سال استان اشاره و اظهار کرد: علی رغم اینکه 53 درصد جمعیت استان زیر 29 سال هستند، ولی فقط 2 درصد افراد این رده سنی به صورت سازمان یافته و قانونمند با آگاهی از نحوه انجام و چگونگی ورزش و در مراکز دارای مجوز قانونی در حال فعالیت ورزشی هستند.

خسروی افزود: باوجود اینکه جمعیت بانوان و آقایان کرمانشاه تقریباً برابر است، ولی میزان تمایل بانوان به ورزش بسیار پایین تر است، بگونه ای که تنها 1.5 درصد از جامعه بانوان به صورت سازمان یافته و تحت عنوان ورزشکار در بخش ورزش همگانی و قهرمانی و بومی و محلی به ورزش تمایل و گرایش نشان می دهند.

دبیر نهاد متولی سلامت ورزش کرمانشاه اظهارکرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزرات ورزش و جوانان شاخص تعداد ورزشکاران سازمان یافته شامل آمار کلیه ورزش های همگانی، قهرمانی و بومی و محلی به عنوان ملاک توسعه ورزش معرفی شده و امید است با توجه به این مهم که ورزش مقوله ای فراگیر بوده و باید همه دستگاه های اجرایی نسبت به توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ ورزش احساس تعهد و مسوولیت کنند، در شش ماهه دوم شاهد افزایش آمار تعداد ورزشکاران استان و بهره مندی از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود با هدف افزایش گرایش و تمایل جامعه به سمت ورزش و دستیابی به بالاترین حد سلامت و کارایی ورزشکاران باشیم.

خسروی توازن و تعادل در نگرش حمایتی نسبت به ورزش همگانی و قهرمانی را بسیار پراهمیت ارزیابی و تاکید کرد: اهتمام جدی و همکاری همه جانبه با هم افزایی موثر و هدفمند سازمانها، نهادها و دستگاه های اجرایی در بهره مندی و استفاده از منابع موجود، لازمه تحقق اهداف مذکور است.

 این مسئول گفت: در حال حاضر اماکن ورزشی اکثر سازمانها و ادارات و نهادهای اجرایی کمترین استفاده را دارد و از مسوولین ادارات و سازمانهای دارای امکانات ورزشی درخواست داریم برای توسعه ورزش از محدود کردن این فضاها صرفاً برای جامعه ی محدود پرسنل سازمانی جلوگیری کرده و به گونه ای فعالیت کنند که در هر منطقه جغرافیایی با تدوین ساختاری اصولی امکان بهره مندی اقشار مختلف جامعه از امکانات و فضاهای ورزشی فراهم شود.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی به تبیین نقش ورزش در سلامت جامعه و تشریح کارکردهای آن پرداخت و افزود: ورزش همگانی با رویکرد ایجاد نشاط برای جامعه و توسعه سلامت با عنوان "ورزش برای همه" بر اساس استانداردهای جهانی تعریف دقیقی دارد و دولت موظف به فراهم نمودن امکانات و بسترهای لازم برای توسعه ورزش در این بخش می باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه با مساعدت کلیه مسئولین و باور و ایمان به نقش پراهیمت ورزش در سلامت و پویایی جامعه ضمن تأمین سلامت جامعه، افزایش کارایی و اثربخشی افراد را در جامعه و سازمانها شاهد خواهیم بود و به طبع شاهد توسعه فرهنگی به لحاظ وجود هنجاری مشترک و مورد پذیرش ورزش در بین عموم مردم هستیم.

خسروی گفت: هم اکنون 372 باشگاه ورزشی در استان فعالیت دارند که نسبت به جمعیت کلانشهر کرمانشاه آمار مطلوبی نیست و ضرورت دارد با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای چهار فصل این استان، کلیه دستگاه های اجرایی با توجه به فراگیر بودن مقوله ورزش نسبت به انجام همکاری با ادارات ورزش و جوانان جهت توسعه اماکن ورزشی اقدام کنند.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه خواستار اجرای راهبردهای تدوین شده در راستای توسعه ورزش همگانی و دستیابی به بالاترین حد سلامت در جامعه شد و تأکید کرد: کرمانشاه این ظرفیت را دارد که حداقل 10 درصد جمعیت استان به عنوان ورزشکار فعالیت مستمر داشته باشند و از امکان ورزشی استفاده کنند.

وی، تهیه بسترهای لازم از جمله حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در فراهم نمودن امکانات و اماکن ورزشی برای عموم جامعه را نیز به عنوان راهکاری جهت توسعه ورزش اعلام کرد و ادامه داد: در صورت فراهم شدن تمامی امکانات و ظرفیت های موجود، نهادینه شدن فرهنگ ورزش به عنوان مقوله ای بسیار مهم بایستی در اولویت برنامه ریزی های راهبردی قرار گیرد و همگام با توسعه اقتصادی، اجتماعی و رسیدن به سایر شاخص ها جهت رسیدن به وضعیت مطلوب ضروری است.

خسروی تاکیدکرد: بهداشت محیط های ورزشی و دارا بودن امکانات استاندارد در باشگاههای ورزشی از اولویت برنامه های نهاد متولی سلامت ورزش استان است که شاخص های پیش بینی شده و نظارت های مستمر کمک شایانی در طرح ریزی و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت تحقق سیاست های تشویقی و تنبیهی برای باشگاههای ورزشی خواهد بود.

وی در ادامه اظهارکرد: همچنین از کلیه اقشار مختلف جامعه درخواست می کنیم بدون دارا بودن کارت عضویت ورزشکاران سازمان یافته فعالیت ورزشی انجام ندهند و به محض ورود به باشگاههای ورزشی از دارا بودن مجوز های لازم به گونه ای که در معرض دید قرار گرفته باشد اطمینان حاصل کنند.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی کرمانشاه الزامات قانونی را در خصوص فعالیت ورزشکاران در اماکن ورزشی یادآور شد و گفت: بر اساس بخشنامه وزرات ورزش و جوانان کلیه افرادی که مبادرت به استفاده از امکان ورزشی می نمایند بایستی نسبت به اخذ کارت بیمه ورزشی (کارت عضویت ورزشکاران سازمان یافته) اقدام کنند و در غیر این صورت فعالیت غیر مجاز می باشد. این مهم علاوه بر ورزشکاران شامل مربیان، داوران، سرپرستان و مدیران باشگاههای ورزشی نیز می شود.

این مسئول در حوزه پزشکی ورزشی و سلامت به مزایای دارا بودن کارت عضویت فدراسیون پزشکی اشاره کرد و افزود: کلیه افراد جامعه در سطوح همگانی و قهرمانی با دارا بودن کارت بیمه ورزشی ضمن دریافت هزینه های درمانی ناشی از حوادث ورزشی می توانند از خدمات مراکز تخصصی و فوق تخصصی طرف قرارداد و کلینیک های تخصصی پزشکی ورزشی جهت انجام اعمال جراحی به صورت رایگان استفاده کنند.

خسروی خاطرنشان کرد: درمانگاه مرکزی و کلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با دارا بودن تجهیزات لازم در فضایی مناسب در بخش های ارتوپدی، پزشک ورزشی، تغذیه، روانشناسی ورزشی، پزشک عمومی، پزشک ورزشی، حرکات اصلاحی و خدمات سرپایی شامل نوار قلب، سرم تراپی، تزریقات و پانسمان، ماساژ ورزشی، بادی کامپوزیشن آنالایزر، و آنتروپومتری، صدور گواهی سلامت با تعیین وقت قبلی و ارائه کارت بیمه ورزشی آمادگی پذیرش کلیه ورزشکاران را دارد و برای ملی پوشان نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار