مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بدن بیش از 400 میلیون رأس دام به صورت مستقیم علیه عوامل انگلی به خصوص کنه که عامل اصلی بیماری کریمو کنگو محسوب می شود سمپاشی شد.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲ 27 December 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، محمدعلی بخشی، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهارداشت: یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیماری تب کریمو کنگو است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه موارد انسانی مبتلا به این بیماری با توجه به گزارشات دانشگاه علوم پزشکی استان نداشته ایم، اما متأسفانه موارد دامی مبتلا به این بیماری علائمی را نشان نمی‌دهد بنابراین تنها راه پیشگیری از این بیماری بحث سمپاشی محل نگهداری دام و بدن دام‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در استان از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ مترمربع محل نگهداری دام توسط دامپزشکی سمپاشی شده است، افزود: همچنین طی این مدت بدن بیش از ۴۰۰ میلیون رأس دام به صورت مستقیم علیه عوامل انگلی به خصوص کنه که عامل اصلی بیماری کریمو کنگو محسوب می‌شود سمپاشی شد.

بخشی با بیان اینکه در راستای پیشگیری از این بیماری و دیگر بیماری‌ها دامی نظارت‌های دامپزشکی در کشتارگاه‌ها سنتی و صنعتی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: براساس این نظارت‌ها تمامی کشتارگاه‌ها چه سنتی و چه صنعتی موظف هستند به مدت ۲۴ ساعت لاشه را در پیش سرد نگهداری کرده و بعد در قصابی‌ها نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه کشتار دام در منازل و مکان‌هایی که نظارت بر آن وجود ندارد ممنوع است، تصریح کرد: بنابراین از مردم خواسته می‌شود گوشت مورد نیاز برای مصرف خود را از قصابی‌های معتبر تهیه کنند تا از بروز این گونه بیماری‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در رابطه با بیماری تب مالت که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده افزود: متأسفانه طبق گزارشات ارائه شده موارد انسانی این بیماری رو به افزایش است.

بخشی متذکر شد: سازمان دامپزشکی حسب تکلیفی که دارد بابت بیماری تب مالت در دام‌هایی که تازه به دنیا آمده باشند شامل گوسفند و بزغاله‌ها و گوساله‌های زیر سه ماه برنامه واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت را انجام می‌دهد.

وی گفت: واکسن‌های دامپزشکی به گونه‌ای بوده که باید هر ساله تکرار شود مانند واکسن تب برفکی، واکسن شاربن و تب مالت که از این جمله هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و جزو بیماری‌های می‌باشد که شایع‌ترین بیماری مشترک است، یادآور شد: دلیل آن نیز این بوده که عامل این بیماری از راه‌های مختلفی از بدن دام به انسان منتقل می‌شود که رایج‌ترین راه انتقال مصرف لبنیات غیر پاستوریزه است.

بخشی ادامه داد: در راستای پیشگیری از این بیماری از مردم خواسته می‌شود تا از مصرف لبنیات غیر استاندارد و غیر پاستوریزه خودداری کرده و حتماً اگر شیر را به صورت فله‌ای تهیه می‌کنند قبل از مصرف آن را بجوشانند تا اگر عامل بیماری در آن وجود داشته باشد از بین برود.

وی بیان کرد: پرداخت غرامتی که باید به این دام صورت گیرد که به دلیل تب مالت از چرخه خارج می‌شود مطابق با قیمت واقعی دام نبوده بنابراین شاید بسیاری از واحد‌های دامداری متأسفانه مقاومتی در خصوص خارج کردن این دام‌ها از چرخه مصرف داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بیماری‌های مختلفی وجود دارد که علائم خاصی را در بدن دام‌ها می‌گذارد به ویژه سر و صورت دام بنابراین اگر مردم با این گونه موارد برخورد کردند بهترین راه این بوده که با تلفن ۱۵۱۲ تماس گرفته و کارشناسان دامپزشکی پاسخگوی این افراد هستند و یا با مراجعه به دامپزشکی‌ها این ضایعات را نشان داده و دستورات لازم را در مورد مصرف و یا عدم مصرف دریافت کنند.

بخشی در مورد جمع آوری داروخانه دامپزشکی شهر سه قلعه افزود: تأسیس یک داروخانه در هر مکانی تابع ضوابط و مقرراتی بوده به خاطر اینکه اگر زیرنظر نباشد ممکن است نسبت به ارائه برخی از دارو‌هایی که ممنوعه بوده و یا دارویی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد ارائه و دامدار متضرر شود.

وی ادامه داد: در بخش‌ها و مناطقی که داروخانه دامپزشکی وجود ندارد این اجازه داده شده تا کارشناسان دامپزشکی در حد مقدور دارو را تهیه و در این مناطق ارائه دهند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: واحد‌هایی که فاقد مجوز و یا پروانه باشند مجبور به تعطیلی آن‌ها هستیم.

بخشی با اشاره به نگرانی برخی از دامداران در مورد استفاده از واکسن‌ها و محدودیت‌هایی که برای برخی از دام‌ها در خصوص تزریق این واکسن‌ها وجود دارد خاطرنشان کرد: بسیاری از واکسن‌های مورد استفاده محدودیتی‌هایی را دارد که این محدودیت‌ها را کارشناسان در جریان هستند و احتیاط‌های لازم را انجام می‌دهند.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار