رییس جمهور با بیان اینکه ناامید کردن و انزوای سیاسی ایران، هدف آمریکا است افزود: دشمن به اهداف خود دست نیافت و فعالیت تجاری ما در منطقه در ۴۰ سال قبل رکورد زده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ 28 December 2023

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید باور داشته باشیم که ما می‌توانیم، هر چند که برخی افراد در مواجهه با یک ادبیات و صحنه‌هایی، خود را می‌بازند و باید بدانیم گفتمان انقلاب اسلامی برتر است و در برابر دشمنان می‌توانیم بایستیم.

رئیس جمهور بیان کرد: گاهی افراد در سخنگاه ها خوب سخن می‌گویند اما در پشت صحنه حرف‌های دیگری می‌زنند و امروز نه تنها دولت بلکه همگان در پیشبرد اهداف جامعه نقش دارند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه وقتی کار دولت سیزدهم شروع شد، عده‌ای ناباورانه می‌گفتند مگر با این شرایط می‌شود کار را دنبال کرد افزود: ما معتقد بوده و هستیم که می‌شود با تکیه بر توان کشور کارها را دنبال کرد.

وی گفت: در ابتدای کار با تنگناها و مشکلاتی همانند کسری بودجه، همه گیری کرونا و کمبود کالاهای اساسی مواجه بودیم، اما خداوند تفضل کرد و در سال اول دولت علارغم اینکه دهه قبل را که به درستی دهه تعطیل می‌نامند، ۴ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت توانست ۴۸۰ میلیارد دلار کسری بودجه را با ایجاد درآمد برای کشور و نه با قرض از بانک مرکزی پشت سر بگذراند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ منابع و مصارف کشور، همخوانی پیدا کرد و یکی از علل مهم تورم، کسری بودجه است و از مجلس خواسته‌ایم به نحوی عمل شود که هزینه بالا نرود تا کسری بودجه ایجاد نشود.

وی گفت: در ابتدای کار دولت سیزدهم ۴۲ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که این میزان امروز به ۲۶ درصد رسیده و تلاش داریم تا آخر سال ۲۵ درصد شود که رقم خوبی است و در کاهش رشد تورم مؤثر است.

رئیس جمهور ادامه داد: ناترازی ها در برنامه هفتم که در بخش‌های مختلف مشکل ایجاد کرده همانند عرصه انرژی، صندوق‌های بازنشستگی و بانکی می‌توان با برنامه ریزی و همراه کردن مردم این موانع را از میان برداشت.

وی با بیان اینکه ناترازی بانکی یکی از عوامل ایجاد تورم است افزود: تلاش می‌شود مؤسسات مالی و بانکی کنترل شوند تا برداشت‌های اضافی از بانک مرکزی صورت نگیرد.

رئیس جمهور افزود: تمام علل ایجاد تورم در کشور در حال کنترل شدن است که علارغم این موفقیت‌ها دشمنان در عرصه جنگ ترکیبی و ادراکی تلاش کردند کشور را دچار مشکل کنند که البته مردم آنان را ناکام گذاشتند و کارها نیز به لطف خداوند عزتمندانه در حال پیشرفت است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ناامید کردن و انزوای سیاسی ایران، هدف آمریکا است افزود: آنان به اهداف پلید خود در این عرصه نرسیدند و ایران امروز عضو شانگهای و بریکس شده و فعالیت تجاری ما در منطقه در ۴۰ سال قبل رکورد زده است.

وی تاکید کرد: نگاه ما می‌توانیم کشور را می‌تواند نجات دهد و امروز حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند این تعداد باید افزایش یابد.

وی بیان کرد: هم اکنون ۹۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نیرو و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در وزارت نفت در حال کار علمی برای رشد کشور هستند و مشعل‌ها گاز در جنوب کشور که مشکلات زیادی به همراه دارد توسط شرکت‌های دانش بنیان در حال کنترل است.

رئیسی با بیان اینکه ۱۰ هزار روستا تا آخر دولت مشکل آبی آنان حل شود و تا کنون به ۳۶۰۰ روستا آبرسانی شده گفت: ۲۲ هزار مگاوات کسری برق در کشور داشتیم و امروز خاموشی نداریم و در صنایع نیز مصرف برق مدیریت می‌شود و در ۲ سال گذشته ۸ هزار مگاوات تولید برق شده است.

رئیس جمهور گفت: عده‌ای فرار مالیاتی داشتند و تلاش شد تا این افراد شناسایی شوند و مودیان مالیاتی امروز دو برابر شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمایش سرزمینی بودجه‌ها توزیع می‌شود و ما امروز در مناطقی می‌رویم که حتی یک فرماندار نرفته است و کارهای آنان دنبال می‌شود هر چند که کارهای انجام شده در گذشته را ارج می نهیم و معتقدیم باید کارهای بزرگی انجام داد.

وی در ادامه ابراز کرد: امروز کارخانه ها نیازمند کارگر هستند و آمار اشتغال و مسکن نشان از کار جدی در کشور دارد و معتقدیم وظیفه دولت کار و تلاش است و این امر می‌تواند امید آفرین باشد.

رییس جمهور بیان کرد: امروز دولت با کار و تلاش و روحانیت با جهاد تبیین می تواند هم تقویت ایمان ها و هم امید آفرینی را دنبال کند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم کار رسانه ای خوب برخی از اقدامات دولت بدجلوه داده شد و باید در این عرصه اقدامات رسانه ای مناسبی داشت.

رییس قوه مجریه افزود: دشمن این بار تلاش کرد تا بار دیگر با حمله سایبری به پمپ بنزین ها ناامیدی در جامعه ایجاد کند که البته موفق نشد به اهداف خود دست پیدا کنند.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به حوادث غزه گفت: در اجلاس ریاض گفتم موضع ایران در مورد فلسطین موضعی است امروز که همه دنیا به آن رسیده است و موضوع فلسطین مسئله اول دنیا است و حقانیت موضع ایران برای همه دنیا کشف شده و کودک کشی رژیم اشغالگر قدس نقاب را از چهره نفاق کنار زد.

وی گفت: حوزه علمیه به عنوان مبدأ انقلاب اسلامی ایران همواره خود را نسبت به حمایت از انقلاب در عرصه کادرسازی، محتواسازی و مراقبت بر اینکه کارها بر اساس آنچه باید انجام بگیرد مسوول دانسته که این امر هم برای حوزه علمیه و هم دولتمردان اطمینان بخش است.

رییس جمهور ادامه داد: معتقدیم اجتهادی تمدن ساز وجود دارد که علارغم همه نوآوری های جهان از پاسخ به نیازها باز نمی ماند و منطبق بر فقه جعفری می توان به همه نیازهای جامعه بشری پاسخگو بود و این دعوت مبتنی بر مبانی متقنی است که می تواند اثربخش باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: جامعه مدرسین قبل از پیروزی انقلاب در مبارزه با نظام طاغوت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای حمایت از این انقلاب در میدان حضور داشت.

وی اضافه کرد: گام های موثری تاکنون برای حل مشکلات کشور برداشته شده و وقتی به این چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نگاه می کنیم می بینیم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

رییس قوه مجریه ادامه داد: نشست های جامعه مدرسین و علمای بلاد مهم است که این نشست ها به موضوعاتی همانند تحول باید توجه داشت و داشتن نگاه تحولی اهمیت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه تحول فرآیندها نیز مهم است افزود: از زمان ارائه نظریه تا گرفتن تصمیم و بازخورد گرفتن باید این به امر توجه شود.

وی ادامه داد: تحول در ساختارها نیز موضوع مهمی است که در این عرصه فقط شاکله اداری منظور نیست، بلکه آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است که توجه به تولید و چگونگی مصرف از جمله این موضوعات است.

رییس جمهور افزود: امروز در کشور نیازمند افزایش بهره وری هستیم و این موضوع با استفاده از تمام ظرفیت ها باید صورت گیرد که در این صورت رشد در بخش های گوناگون خواهیم داشت که در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی هستیم و در هر امری که مردم حضور داشتند پیشرفت داشته ایم و هر کجا که مردم مشارکت نداشتند به اهداف نرسیدیم.

حجت الاسلام رییسی ادامه داد: در دوران جنگ، کرونا و کمک های مومنانه شاهد حضور مردمی بوده ایم و مشارکت اجتماعی در موفقیت برنامه ها بسیار نقش دارد.

رییسی با بیان اینکه ما اساس و مبنای تحول را سند گام دوم انقلاب اسلامی قرار دادیم که در این سند همه واقعیات موجود دقیق ذکر شده است و نگاه به آینده نیز در این سند آمده است افزود: گفتمان دولت تنها به برخی از واژه ها و شعارها همانند آزادی خلاصه نمی شود و گفتمان ما گفتمان امام و رهبری است.

وی تصریح کرد: گفتمان آن چیزی است که در دل مردم جای گرفته و مردم این گفتمان را پذیرفته اند و گفتمان انقلاب اسلامی موضوعی است که چهل سال بر روی آن کار شده است.

وی گفت: سند پایین دستی بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان سند تحول دولت مردمی تدوین شده است که برای تدوین آن با اندیشکده های علمی مشورت شده و ما تنها دولت بعد از انقلاب هستیم که دارای سند تحولی هستیم.

رییس جمهور ادامه داد: در این سند به ۳۷ موضوع که مهمترین مسایل کشور است توجه شده و برای حل آنان راهکار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مسایل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید پرسید در سالهای گذشته آنچه انجام شده آیا بر اساس مبانی امام و رهبری بوده است که اگر این توجه صورت می گرفت امروز جایگاه کشور در عرصه فرهنگ و اقتصاد و سیاست جایگاه بهتری بود.

وی با بیان اینکه گاهی افراد نگاه خود را بر گفتمان انقلاب اسلامی ترجیح دادند افزود: هر صاحب خردی می تواند تایید کند انقلاب اسلامی که تحول بزرگی در دنیا پدید آورده این ظرفیت را دارد همه شئون انسان را در دنیای معاصر اداره کند و ما امروز نباید شاهد برخی از مشکلات باشیم‌.وی ادامه داد: می توانیم عقب ماندگی ها را جبران کرد و می‌شود هم دیپلماسی عزتمندانه و نه التماسی داشت و اقتصادی بر پایه ظرفیت های کشور داشت و در تجارت و اقتصاد منطقه حرف اول را زد و در عین حال از اصول و مبانی کوتاه نیابیم.

وی اضافه کرد: در عرصه فرهنگی نیز می توانیم برای نسل جوان برنامه های مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی داشت و وادادگی ها در عرصه فرهنگی و سیاسی را نداشته باشیم و باور ما این است که بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی می توان در عرصه های مختلف حرف و جایگاه برتر را در منطقه داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار