عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به لزوم توجه به تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان، گفت: کرمانشاه به عنوان مرکزیت غرب کشور نیازمند کتابخانه مرکزی است.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ 03 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر محمود مرادی در خصوص اهمیت و لزوم کتابخانه مرکزی برای استان کرمانشاه، اظهار کرد: مسئله کتابخانه مرکزی از سال ۱۳۸۶ به عنوان یک طرح فرهنگی و به عنوان یکی از واجبات فرهنگی این استان مطرح و مراحل ساخت و عملیاتی کردن آن آغاز شد که از آن زمان تاکنون پس از ۱۶ سال این کتابخانه به حالت راکد رها شده و پس از گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی در سایر استان‌های همجوار کرمانشاه ساخته شده، افزود: با وجود اینکه استان کرمانشاه در غرب کشور مرجعیت بالایی در زمینه‌های مختلف دارد اما اکنون به عنوان تنها استانی است در غرب کشور هنوز کتابخانه مرکزی ندارد و از سایر استان‌ها عقب افتاده است.

عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی تصریح کرد: استان کرمانشاه با قدمت و سابقه دیرینه‌ای که دارد و به دلیل اینکه سایر استان‌ها به نحوی زاییده این استان هستند به عنوان یک استان مادر کتابخانه مرکزی نداشته و اکنون باید به دنبال چرایی این مسئله بود که علت اصلی عدم توجه به این امر و عدم تکمیل این پروژه فرهنگی چیست؟

مرادی موقعیت و شرایط علمی استان کرمانشاه را با عزمت و با سابقه دانست و گفت: با اینکه استان کرمانشاه از نظر فرهنگی و علمی در طول تاریخ نخبگان، نویسندگان، شعرا و محققین بسیار بزرگی داشته که در ایران و جهان تأثیر گذار بودند و اکنون با این وجود باید به دنبال این باشیم که این سابقه و پیشینه، کتابخانه مرکزی در این شهر و استان وجود ندارد و یا پروژه نیمه کاره این کتابخانه قرار است منتظر چه اتفاقاتی باشد.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی باید از سایر کتابخانه‌های عمومی دیگر متفاوت باشد و به عنوان یک فرهنگسرا، مرجع فرهنگی و یا یک مکان مهم برای برنامه‌های فرهنگی و تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار گیرد و با وجود اینکه مردم کرمانشاه و اهالی فرهنگ در این استان مستعد و از جایگاه علمی بالایی برخوردار هستند اما واقعیت این است که استان کرمانشاه از این نعمت بی بهره هستند.

عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی با تاکید بر مزیت وجود کتابخانه‌های مرکزی و لزوم ساماندهی کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: با وجود کتابخانه مرکزی فعالیت و ادارات و تمامی اقدامات کتابخانه‌های عمومی زیر نظر کتابخانه عمومی قرار خواهد گرفت و در واقع کتابخانه مرکزی ناظر و هماهنگ کنند دیگر کتابخانه‌های عمومی دیگر است.

مرادی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم کتابخانه مرکزی ایجاد یک فضای مناسب برای محققان و پژوهشگران است که در این قابلیت تمام اطلاعات مورد نیاز برای شاعران و محققان را در این مکان بدون مشقت برای آنها فراهم آورد.

وی با بیان اینکه کتابخانه های مرکزی از نظر فرهنگی می‌توانند شرایط فرهنگی بسیار خوبی را برای جامعه هدف خود ایجاد کنند، اضافه کرد: این کتابخانه می‌توانند خلاءهای فرهنگی زیادی را در استان کرمانشاه بر طرف کند چرا که این پروژه نیمه کاره به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی دسترسی راحت تری را برای جامعه هدف خود ایجاد خواهد کرد.

کتابخانه‌های مرکزی می‌تواند به ساماندهی منابع کمک کند

عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی مطرح کرد: به طور کلی باید تمام وجوه کمی و کیفی موجود در کتابخانه مرکزی به طور متفاوت‌تری وجود داشته باشد و مسئولین استانی و کشوری نیز باید نسبت به این امر واقف باشند و با آگاهی به نوع فعالیت این مرکز و پروژه فرهنگی نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

مرادی تاکید کرد: کتابخانه‌های مرکزی، کتابخانه‌های تحقیقاتی با منابع منحصر به فردی هستند که می‌توانند حوزه فرهنگی در هر استان را رهبری کنند و تمام بخش‌های حوزه تحقیقاتی و پژوهشی در این کتابخانه جمع آوری شود و به عنوان مهمترین بخش این مرکز کرمانشاه شناسی با پشتوانه قوی تاریخی راه اندازی و در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

وی مشکل مجموعه سازی به عنوان یک معضل در تمام کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما بر اساس ذائقه و نیاز مراجعه کنندگان منابع را در کتابخانه‌های عمومی گردآوری نمی‌کنیم در حالی که کتابخانه‌های مرکزی طی یک برنامه ریزی می‌توانند این مسئولیت را به عهده گرفته و به آشفتگی و این معضل پایان دهند یعنی بر اساس نیاز کاربران در هر استان به مجموعه سازی منابع کتابخانه‌های عمومی و اقماری آنها بپردازند و تمامی کتابخانه‌های موجود در هر استان بدانند چه کتابی را مراجعه کننده طلب دارد.

عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و عضو هیأت علمی دانشگاه رازی گفت: در کتابخانه‌های دنیا هر کتابخانه عمومی به دلیل ساماندهی‌های انجام شده‌ای که در کتابخانه مرکزی و مرجع انجام گرفته ذائقه مراجعه کننده سنجیده می‌شود و در ایران نیز می‌توانیم رهبری مجموعه‌های کتابخانه عمومی اقماری را به کتابخانه مرکزی داده و خلأ پیش آمده را پر کنند.

مرادی در پایان با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های مرکزی می‌توانند مکانی برای تعامل و ارتباط برای مردم باشند، افزود: کتابخانه‌های مرکزی با قابلیت و ظرفیت بسیار بالایی که دارند می‌توانند مرکزیت کتابخانه‌ها را در هر استان به عهده بگیرند در حالی که در کشور ما این مسئله مورد غفلت واقع شده و چنانچه به این امر توجه بیشتری شود بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگی حل خواهد شد و مردم را برای خوان و مطالعه بیشتر ترغیب می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار