مدیرعامل آبفای استان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: میزان بارندگی در استان به طور متوسط، نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته و نسبت به آمار درازمدت ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۱۴۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵ 06 January 2024

به گزارش تابناک مرکزی،عزت‌اله آمری در نشست حفاظت از منابع آبی و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی، افزود:وضعیت بارندگی در استان مناسب نیست و اکنون در سد ساوه ۱۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است و این شهرستان منابع آب پایداری ندارد.

 آمری گفت: میزان بارندگی در استان به طور متوسط، نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته و نسبت به آمار درازمدت ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد اگر این شرایط ادامه یابد، شرایط کم آبی در سدها، آب‌های زیرزمینی و سطحی، تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: ۱۹ میلیون مترمکعب معادل هفت درصد ظرفیت سد ساوه، آب ذخیره است که عدد نگران کننده است و این در حالی است که بخشی از حجم آب در این سد، مُرده است و فقط چهار تا پنج میلیون مترمکعب، حجم آب، مفید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: حجم کنونی آب در سد کمال صالح اراک، ۲۵ میلیون مترمکعب است که با این وضعیت، در سال آینده برای آب آشامیدنی، نگرانی وجود دارد.

آمری با بیان اینکه، ۴۴ میلیون مترمکعب آب در پشت ۲ سد استان ذخیره است، افزود: تمامی رودخانه‌های استان، اکنون خشک هستند و ورودی به هر 2 سد از منابع رودخانه‌ای ، ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است درحالی که پارسال، ورودی سدها بیشتر بود.

وی بیان کرد: باید برای گذر از تنش آبی از منابع آب زیرزمینی، استفاده شود و برای این مهم حفر ۲۰ حلقه چاه، جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: چندسالی است که کشت پاییزه در ساوه انجام نمی‌شود و یک پنجم آب در اختیار باغات این شهرستان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی هم در این نشست با ارایه گزارشی از وضعیت آب در بخش آبفا استان گفت: دبی آب در ۹ حلقه چاه از ۸۵۰ لیتر برثانیه به ۳۸۲ لیتر رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار