مدیرجهاد کشاورزی سربیشه گفت: رکورد برداشت ۱۲ تن گندم در هکتار امسال از آن دشت درح این شهرستان بود و با این برداشت رکورد خراسان‌جنوبی جابه‌جا شد.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 12 January 2024

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، محمدرضا زرگری، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهارداشت: تاکنون بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز و از هدر رفت بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب در سال جلوگیری شده است.

به گفته وی بیش از ۷۰ درصد اراضی شهرستان سربیشه به مساحت ۳۰ هزار هکتار رفع تداخل و برای حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سند صادر شد.

وی با بیان این که ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با ایجاد اشتغال پایدار فقط در واحد‌های تولیدی صنایع کشاورزی محقق شده است افزود: سربیشه با ۱۲ نفر قهرمان تولید در بخش کشاورزی سال گذشته حایز بیشترین تعداد قهرمان و به عنوان شهرستان برتر جام قهرمان قهرمانان را دریافت کرد.

مدیرجهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: بزرگترین واحد پرورش شترمرغ با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومان در این شهرستان به بهره برداری رسید.

زرگری با اشاره به این که کشاورزی در دشت درح، رکورد برداشت ۱۲ تن گندم در هکتار امسال را به خود اختصاص داد و رکورد استان را جابجا کرد اضافه کرد: کارخانجات خوراک دام و طیور، سالانه ۱۶۰ هزار تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان تولید می‌کنند و نقش مهمی در امنیت غذایی دارند

به گفته این مقام مسوول کارخانه خوراک دام و طیور ستاره کیان امسال، رتبه اول تولید و فروش انواع خوراک آماده مرغ تخمگذار و گوشتی را در کشور به خود اختصاص داد.

زرگری به توزیع بیش از هزار و ۳۰۰ تن نهاده دامی مدت دار بین دامداران این شهرستان به منظور حمایت از دامداران روستایی و عشایری اشاره و اظهارکرد: برای اولین بار در خراسان جنوبی، طرح هوشمند سازی سیستم آبیاری تحت فشار در سطح ۱۱۵ هکتار از باغات شهرستان اجرا می‌شود.

همچنین برای مدیریت توزیع سوخت برای ماشین آلات کشاورزی عملیات نصب مکان یاب (Gps) بر روی ۱۴۴ دستگاه از تراکتور‌های شهرستان انجام شد.

این مقام مسوول با بیان این که بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ در سطح استان متعلق به این شهرستان است افزود: همچنین امسال برای اولین بار در خراسان جنوبی کشاورزان شهرستان درآمد ۸۰۰ میلیون تومانی از فروش گل‌های گلرنگ کسب کردند.

به گفته زرگری امسال ۷ هزار و ۱۷۵ تن گندم در سربیشه تولید شد در حالی که نیاز و توزیع آرد خام روستایی و عشایری و سهمیه آرد نانوایان در یک سال کمتر از ۶ هزار تن است.

بعلاوه ماهانه ۲۶۷ تن آرد بصورت خام یارانه‌ای بین روستاییان و عشایر سطح شهرستان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۳۵ واحد نانوایی در این شهرستان ادامه داد: ماهانه ۲۲۰ تن آرد در اختیار این واحد‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی سربیشه به در حال ساخت بودن ۴ واحد سردخانه دو مداره در شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: ۲ واحد با ظرفیت ۲۰۰ تن تا دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

زرگری اضافه کرد: فاز اول اولین شهرک تخصصی زرشک با ظرفیت جذب ۵۰۰ تن زرشک تازه در شهرستان سربیشه به بهره برداری رسید.

وی ارزش تولیدات بخش کشاورزی سال گذشته شهرستان را بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و خاطرنشان کرد: تنها ایستگاه پرورش واصلاح نژاد بز کرکی استان ویکی از مراکز فعال اصلاح نژاد کشور و دارای هسته ژنتیکی نژاد بومی درشهرستان سربیشه قرار دارد.

همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۴۴ مجوز مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در بخش کشاورزی و دامپروری در شهرستان صادر شد.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار