سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. جلوگیری از قاچاق سوخت، یکی از توجیهات چنین تصمیمی برشمرده شد؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که مگر قاچاق سوخت از طریق مردم عادی صورت می گیرد که کاهش سهمیه بنزین آن ها بتواند در این موضوع تاثیر بگذارد؟
کد خبر: ۱۱۵۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱ 23 January 2024

به گزارش تابناک قم، ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به شش ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت. البته ذکر این مهم لازم است که سهمیه بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی (۶۰ لیتر در هر ماه) تغییر نکرده است.

قاچاق سوخت یا ناترازی تولید و مصرف بنزین!

وزارت نفت اعلام کرد، این تصمیم (کاهش سهمیه بنزین) برای جلوگیری از قاچاق سوخت، گرفته شده؛ ضمن اینکه سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی تغییری نکرده است.

بنابراین مردم در استفاده از کارت‌های جایگاه‌های سوخت محدودیتی ندارند و می‌توانند پس از استفاده از سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت خود، از کارت‌های سوخت جایگاه‌ها نیز استفاده کنند.

اما سوالی که مطرح می شود اینکه مگر مردم چقدر در خروج غیر قانونی سوخت کشور دخالت دارند که کاهش سهمیه بنزین آزاد آن‌ها بتواند در کاهش قاچاق سوخت تاثیر بگذارد؟!

بر اساس اعلام جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش کشور، روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق که معادل سالانه ۴ میلیارد دلار است از کشور خارج می‌شود!

در جدیدترین اخبار هم رئیس کل دادگستری خوزستان از توقف سه فروند شناور خارجی در آب‌های این بندر در حین دریافت بیش از یک میلیون و هزار لیتر سوخت قاچاق از لنج‌های صیادی خبر داد!

با این اوصاف، مشخص است که قاچاق سوخت ایران از طریق افراد یا خرده گروه‌های عادی انجام نمی‌گیرد که با چنین تصمیمی بتوان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد!

بنابراین، به نظر می‌رسد موضوع ناترازی تولید و مصرف بنزین که اصلی‌ترین مقصر آن هم خودروهای بی‌کیفیت داخلی هستند برای چنین تصمیمی توجیه‌پذیرتر باشد!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار