استاندار مرکزی:
استاندار مرکزی گفت:احتمال یک روز تعطیلی در هفته برای کاهش آلودگی هوا در استان ،درصورت موافقت و همراهی دیسپاچینگ شرکت ملی گاز با افزایش سهمیه،وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲ 23 January 2024

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه ظهر سه شنبه در ششمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی اظهار کرد: با وجود ناترازی گاز، برق، نفت و بنزین و حمایت از برنامه تامین واحدهای انرژی در وزارت‌های نفت و نیرو ،ضرورت دارد وزارتخانه‌های نفت و نیرو نسبت به اجرای تکالیف قانونی خود در اجرای قانون هوای پاک اقدام کنند و واحدهای متناظر در استان باید تابع این برنامه باشند.

وی افزود:فعالیت نیروگاه به صورت مازوت سوز و یا گازسوز، آلودگی به همراه خواهد داشت هر چند از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش گاز مورد نیاز همچنین گازسوز کردن واحد تولیدی نیروگاه بهره گیری می‌شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه شرایط آلودگی هوای اراک مشخص است، ادامه داد: تابستان و زمستان هر کدام شرایط خاصی در میزان آلایندگی هوای اراک دارند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: اینکه آلایندگی همه ایام سال با هم ارزیابی و مقایسه شود، تحلیل اشتباهی است، زیرا آلاینده تابستان منشاء خارج از استان و کشور دارد اما در زمستان آلاینده فسیلی است.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: اراک در زمستان سال گذشته در برخی روزها به عدد خطرناک نزدیک بود که چندین روز نیز تعطیل شد، اما امسال به این شرایط نرسیدیم، زیرا یک واحد نیروگاه در تعمیرات اساسی است، یک واحد به طور کامل گاز سوز است، یک واحد مازوت سوز و واحد دیگر هم مازوت و گاز می‌سوزاند.

وی گفت: حتی اگر چهار واحد نیروگاه شازند هم گازسوز باشد باز هم آلایندگی وجود دارد اما فعالیت این واحد صنعتی در زمستان عامل اصلی آلایندگی هوای اراک است.

استاندار مرکزی ادامه داد: نیروگاه شازند در زمستان امسال تاکنون، هیچ روزی قطع گاز کامل نداشته است و امید است بتوان سهمیه گاز این واحد را افزایش داد.

وی افزود: در صورتی که دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، برنامه‌ای برای افزایش گاز به نیروگاه داشته باشد به طور حتم در صورت نیاز برای تعطیلی ادارات شهر اراک یک روز در هفته موافق خواهیم بود.

خرید اتوبوس‌های برقی در اولویت کاری شهرداری اراک

شهردار اراک هم در این نشست گفت: کلانشهرهای آلوده به سمت خرید اتوبوس‌های برقی رفتند که ۴۰ دستگاه در کرج خریداری شده و خرید ۳۰ دستگاه نیز در اراک در دستور کار است.

وی افزود: همچنین خرید ۵ ایستگاه سنجش آلودگی به شهرداری واگذار شده که بودجه ۴ دستگاه در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار