مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از در دست اجرا بودن دو نیروگاه خورشیدی و یک شهرک انرژی خورشیدی در کرمانشاه با ظرفیت مجموعا ۱۸۰ مگاوات خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲ 28 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا جعفر الفتی‌نیا با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خورشیدی، اظهار کرد: مقرر شده در سراسر کشور  بالغ بر چهار هزار مگاوات ظرفیت در بخش نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر ایجاد شود که در کرمانشاه نیز برنامه‌هایی در این خصوص در دست انجام است.

وی با اشاره اینکه سهم کرمانشاه از این میزان انرژی تجدیدپذیر در یک بخش حدود ۸۰ مگاوات است که در قالب دو پروژه نیروگاهی در سرپل ذهاب و ماهیدشت اجرایی خواهد شد، گفت: ظرفیت نیروگاه خورشیدی سرپل ذهاب ۶۰ مگاوات و نیروگاه ماهیدشت حدود ۲۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با بیان اینکه این دو نیروگاه توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجرا خواهند شد و اکنون کار در مرحله تحویل زمین به این سرمایه‌گذاران است، خاطرنشان کرد: استاندار کرمانشاه نیز با جدیت پیگیر اجرای این طرح‌ها می‌باشد.

به گفته الفتی‌نیا، سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای نیروگاه خورشیدی سرپل‌ذهاب حدود دو هزار میلیارد تومان و نیروگاه ماهیدشت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است و تلاش می‌شود این دو پروژه تا تابستان سال آینده به نتیجه برسد تا مردم در پیک فصل گرمای سال آینده از مزایای آن برخوردار شوند.

وی یکی از مهمترین مباحثی که در زمینه اجرای نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کرمانشاه مطرح است را تخصیص زمین دانست که اکنون برای دو نیروگاه سرپل ذهاب و ماهیدشت زمین‌هایی از منابع طبیعی در نظر گرفته شده و یادآور شد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه شرایط برای تامین زمین مورد نیاز نیروگاه‌ها - برای هر مگاوات نیروگاه به طور متوسط ۱.۵ هکتار زمین نیاز است - تا حدودی دشوار بوده و قطعا شرایط متفاوتی نسبت به استان‌های کویری داریم.

الفتی‌نیا همچنین از در دست اقدام بودن یک شهرک انرژی خورشیدی در کرمانشاه نیز خبر داد که توسط ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات اجرایی خواهد شد و عنوان کرد: این شهرک در چند فاز اجرا می‌شود که ظرفیت فاز اول آن ۴۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه این شهرک انرژی خورشیدی در قالب پروژه نیروگاهی که اخیرا توسط ایمیدرو در کرمانشاه کلنگ‌زنی شد اجرایی می‌شود، افزود: این پروژه نیز در مرحله تحویل زمین است و بنا داریم تا حد امکان آن را به صورت یک پارچه اجرا کنیم، اما اگر زمین کافی در اختیار نباشد می‌توان آن را به صورت چند مجموعه کوچک مقیاس نیز اجرایی کرد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب اجرای نیروگاه‌های خورشیدی را گامی مهم برای کرمانشاه دانست و تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش تلفات شبکه و کاهش آلایندگی از مهمترین مزایای این نیروگاه‌ها بوده و بلحاظ پدافندی نیز بسیار حائز اهمیت است.

خیز کرمانشاه به سمت احداث نیروگاه‌های خورشیدی

صنایع بزرگ به سمت نیروگاه‌های خود تامین می‌روند

الفتی‌نیا یکی دیگر از اقداماتی که در دولت سیزدهم پیگیری شد و می‌تواند به صنعت برق کشور کمک شایانی کند را تعهد وزارت صمت مبنی بر احداث نیروگاه برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی دانست که عمدتا از طریق صنایع بزرگ ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع بزرگ ملزم هستند به سمت احداث نیروگاه‌های خود تامین بروند و هر صنعت جدید و بزرگی که قرار است از وزارت صمت پروانه بهره‌برداری بگیرد باید طرح توجیهی نیروگاه برق را نیز ارائه دهد، افزود: این طرح به تدریج برای صنایع بزرگی که در گذشته تاسیس شده‌اند نیز اجرایی خواهد شد.

به گفته این مسئول، این طرح تا حد زیادی به سود صنایع هم است، زیرا نه تنها در فصل گرما محدودیت مصرف برق نخواهند داشت، بلکه برق تولیدی آنها به قیمت آزاد خریداری شده و به قیمت یارانه‌ای به خود آنها فروخته خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب با بیان اینکه اجرای نیروگاه‌های خود تامین در صنایع بزرگ کرمانشاه نیز دنبال می‌شود، سیمان غرب، سیمان سامان و ... را از جمله این صنایع برشمرد.

تابستان سختی پیش رو داریم

الفتی نیا در ادامه از تلاش‌ برای مدیریت تامین و مصرف برق برای فصل گرمای سال آتی خبر داد و با اشاره به کم بارشی امسال در کشور، اظهار کرد: کاهش بارندگی  بر میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی که سهم حدود ۱۰ درصدی از تولید برق کشور را دارند، اثرگذار خواهد بود.

وی گذر از پیک مصرف برق در تابستان آینده که می‌تواند یکی از سخت‌ترین سال‌های صنعت برق باشد را نیازمند همراهی مشترکین دانست و از انها خواست با مصرف بهینه برق به پایداری شبکه برق کمک کنند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کنونی در کشور جوابگوی مصرف برق در شرایط عادی است، تاکید کرد: در پیک فصل گرما نیز همراهی مشترکین و مدیریت مصرف بهترین راهکار است.

الفتی نیا پیک مصرف برق فصل گرما را ۹۰ روز و هر روز حدود هشت ساعت یعنی در مجموع ۷۲۰ ساعت دانست و اظهار کرد: اینکه برای ۷۲۰ ساعت پیک مصرف نیروگاه های جدید احداث کنیم، از نظر فنی و اقتصادی توجیه ندارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار