برای نخستین بار در کشور برگزار می شود
تابناک هرمزگان- برای نخستین بار و‌با ابتکار اتاق بازرگانی هرمزگان همایش نباتات گرمسیری و خرما در ۱۴و ۱۵ اسفندماه سال جاری در بندرعباس برگزار می شود.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸ 29 January 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی هرمزگان‌ و دبیر همایش نباتات گرمسیری و خرما در جمع خبرنگاران‌با اعلام این‌خبر گفت: با تشکیل دبیرخانه همایش نباتات گرمسیری و خرما در اتاق بازرگانی استان، تصمیم داریم‌ این‌همایش را بصورت سالانه برگزار کنیم واولین همایش در اسفندماه سال جاری برگزار می شود.مهدی ترابی افزود: در این همایش که پژوهشگران‌، محققان ، صاحب‌نظران، صاحبان صنایع، مجریان، بازرگانان و تجار فعال در این‌بخش و... حضور دارند ، در خصوص چالش ها برای توسعه ،ترویج و تقویت و توسعه تجارت جهانی محصولات خرما، حکمرانی کشاورزی ، تجارت جهانی محصولات کشاورزی ، تغییرات اقلیمی و... سخنرانی و بحث و تبادل نظر خواهد شد و مهمانان و‌سخنرانانی از کشورهای مختلف از جمله آلمان، اسپانیا و استرالیا و... نیز در این‌همایش حضور خواهند داشت.

ترابی گفت: استان هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور باشرایط اقلیمی گرم و مرطوب و مناسب تولید محصولات ونباتات گرمسیری و خرماست. این‌شرایط باعث شد تا در سال جاری این‌همایش را در استان برگزار کنیم. وی گفت: در این همایش بیش از ۲۵۰ نفر در شش پنل تخصصی خرما، سرمایه گذاری ، هواشناسی و تغییرات اقلیمی والگوی کشت‌، فن‌آوری های نوین در کشاورزی ، آفات و بیماری ها ، تولید و توسعه نباتات گرمسیری در این همایش شرکت می کنند.

ترابی افزود: شش استانی که قابلیت تولید محصولات گرمسیری را دارند،از جمله هرمزگان ،خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان ،کرمان در این همایش حضور دارند. همچنین تولیدکنندگان ، صنایع فراوری ، شرکت های دانش بنیان ، صنایع بسته بندی و... از سراسر کشور در ۳۰غرفه نمایشگاهی هم که در این دو روز در اتاق بازرگانی برپا می شود، حضور دارند. دبیر همایش گفت: همچنین استانداری، جهادکشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی استان ، دانشگاه هرمزگان، پارک علم و‌فن آوری، شهرک های صنعتی و کشاورزی، انجمن خرمای ایران و... در این‌همایش مشارکت دارند. به گفته وی ایران جزو سه کشور برتر تولیدکننده خرماست ، اما بایستی در حوزه بسته بندی و...ارتقا یابیم. در حوزه نباتات‌ گرمسیری جایگاه چندانی نداریم و برخی از اقلام‌را وارد می کنیم وبایستی به این‌بخش بیشتر بپردازیم‌تا در بازارهای داخلی و خارجی بیشتر حضور داشته باشیم.دبیر این همایش با بیان اینکه گونه های گرمسیری از جمله خرما و انبه از گذشته در استان تولید می شوند، افزود: بایستی از تجربیات کارشناسان ،محققان داخلی و خارجی متناسب با علوم‌روز در این همایش استفاده کنیم.

وی افزود: علی رغم تولید چریش ، گل های یاس و رازقی و... در هرمزگان که گونه های صنعتی سودآور هستند ، اما سهم چندانی در بازارهای جهانی نداریم.در تولید خرما صاحب تجربه هستیم و بخشی از خرمای مان صادر می شود.مهران نجاتی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان نیز با اشاره به دغدغه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان در حوزه کشاورزی و لزوم گذر از کشاورزی سنتی به مدرن جهت حذف نشدن از بازار جهانی و رقابت در این‌بخش، گفت: یکی از اهداف همایش نیز تغییر نگرش دادن به فعالان کشاورزی و استفاده از سایر ظرفیت ها در بخش کشاورزی است.ایمان جمالی رئیس کمیسیون‌ کشاورزی اتاق بازرگانی هرمزگان‌ نیز در این‌نشست خبری به چالش های حوزه کشاورزی در حوزه های درون‌بخشی و اقلیمی پرداخت و گفت:برای رفع چالش های این حوزه، در همایش از سخنرانان و صاحبنظران‌استفاده می شود. شیما کریمی مدیر بین‌الملل و آموزش اتاق بازرگانی هرمزگان‌نیر گفت: تاکنون هشت مقاله به همایش ارسال شده و احتمال افزایش ارسال مقالات دارد که بصورت کتابچه چاپ و در همایش منتشر می شود.

انتهای پیام//

برچسب ها: اتاق بازرگانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار