دنیا ، دنیای حرفه ای ها و قدرتمندان است که در این میان کسب و کار های فقیر آرام آرام حذف میشوند.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳ 31 January 2024
گفتگوی اختصاصی با مدرس ، پژوهشگر و مشاور موفق کسب و کار در تهران

پای گفتگو با دکتر محسن صادقی نیه به عنوان مدرس ، پژوهشگر و مشاور موفق در کسب و کار نشستیم و ایشان از تجربیات و راه حل برای رسیدن به درآمد برای ما گفتند.

دکتر صادقی نیه در پاسخ به این سوال که با توجه به پژوهش هایی که در زمینه کسب و کارها داشتید مزایای کسب و کارهای خرد ، در شرایط فعلی ، نسبت به کسب و کارهای متوسط و بزرگ چیست گفت: ابتدا باید کسب و کار کوچک را تعریف کرد و باید گفت که معیار جهان شمولی که تمام دنیا آن را بپذیرند نداریم و نمی شود گفت این کسب و کار کوچک یا بزرگ است .پس این تقسیم کار حدودی است ، بعضی وقتا بر اساس تعداد مشتری و بعضی اوقات نیز بر اساس تعداد پرسنل و یا بر اساس میزان درآمد کسب و کارها را تقسیم بندی می کنیم. کسب و کار کوچک وقتی راه اندازی می شود فوایدی دارد و اولین فایده حسی استقلال است که به مالک خود می دهد.

وی افزود: انواع مشاغل از جمله کارمندان ، کارآفرینان و سرمایه گذاران می‌توانند کسب و کار کوچک داشته باشند و در همان ابتدا حس استقلال را تجربه کنند ، دومین فایده این است که به انواع مشاغل کمک می کند بفهمند آیا کسب و کارهای آنها قابل بزرگ شدن است ، آیا کسب و کار آنها میگیرد یا نه ، پس پیشنهاد میکنیم که اول از کسب و کار کوچک شروع کنند و در صورت سود آوری آن را بزرگ کنند.

دکتر صادقی در زمینه مزایای کسب و کار ها و امتیاز های آن ها بیان کرد: وقتی برای خودمان کار می کنیم با روحیه بیشتر و مسئولیت پذیری بهتر
است ، یکی دیگر از مزایا کسب و کارهای کوچک بیگانه نبودن با فضای خلاقیت و نو آوری است.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای کسب و کار اعتبار بخشی است که بانک و جامعه به شما می دهد و شما را به عنوان یک فرد تاثیر گذار می پذیرد و به شما کمک می کند و با حمایت دولت کسب و کارهای کوچک راه اندازی می شوند و به عنوان آخرین مزایا گفت که کسب و کار های کوچک کمک می کند فاصله و شکاف اجتماعی بین طبقه غنی و ضعیف کمتر شود.

دکتر صادقی در پاسخ به این سوال که آیا میتوانیم کسب و کارهای خرد را به حاشیه سود قابل توجه و زود بازده سوق داد عنوان کرد: افرادی که کسب و کار راه اندازی می کنند هدف و مسیر خود را می دانند ، اما در طی مسیر با چالش هایی روبرو می شوند که برای بهتر حفظ کردن کسب و کارها این موارد پیشنهاد می شود که مشتری های قبلی را حفظ کنیم ، مشتری های خود را به مشترک تبدیل کنیم و کالاها و خدمات بیشتری به مشتری بدهیم ، با مشاغل دیگر مشترک بشویم و به همدیگر مشتری معرفی کنیم ، یکی از نقطه ضعف های تمام کسب و کارها نداشتن فروشنده و مدیر دفتر حرفه ای است ، چون اکثر فروشنده‌ها آموزش ندیده اند نمی توانند جذب مشتری جدید داشته باشند ، مشتری را به مشترک تبدیل کنند ، از کسب و کارهای مختلف مشتری بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: مردم به کسانی پول خواهند داد که قابل اعتماد تر و مزایای بیشتری برای آنها داشته باشد ، لذا مشتری ها به سمت کسب و کارهای برند می روند ، پس برای حاشیه سود بیشتر باید برند باشیم و متمایز شویم.

دکتر صادقی با اشاره به چالش خیز بودن توسعه کسب و کارهای کوچک خاطر نشان کرد: مهمترین چالش ها عبارتند از: چالش اول همه کسب و کارها مشکلات مالی است و مهمترین عامل این است که بتوانند هزینه های خود را پیش بینی کنند ، به خصوص در شروع راه اندازی و چالش دیگر بازار یابی است ، ما باید با این کار نیازهای جدید و بازارهای جدید را کشف کنیم ، یکی دیگر از چالش ها نیز مدیریت کسب و کار است ، بعضا بسیاری از مدیران و مالکان کسب و کارهای کوچک نمی‌دانند چطور یک شخص را استخدام کنند و چگونه نیروهای خود را حرفه ای کنند ، پس به طور کلی سه چالش مالی ، بازاریابی و مدیریت کسب و کار بر سر راه ما قرار دارد که باید رفع شوند.

دکتر صادقی با اشاره به تجارت فراوان خود و توصیه به علاقمندان به راه اندازی کسب و کارهای خُرد گفت: بر اساس نظریه داروین دو گروه در این دنیا باقی خواهند ماند گروه های که صاحب قدرت اند و گروه های که انعطاف پذیر هستند ، مالکان کسب و کارهای کوچک برای باقی ماندن در دنیای کسب و کار باید قوی تر شوند و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند ، برای قوی تر شدن باید یک تیم قوی تشکیل دهیم ، وقتی قوی تر و انعطاف پذیر تر شویم در مقابل بحران ها ماندگار تر خواهیم بود و تیم قوی یعنی صاحب کسب و کار قوی ، مدیران قوی و پرسنل قوی و حرفه ای داشته باشیم.

وی در پایان ضمن تاکید بر سه اصل مهم کسب و کار افزود: دنیا ، دنیای حرفه ای ها و قدرتمندان است که در این میان کسب و کار های فقیر آرام آرام حذف میشوند ، چون این ها قدرتمند و انعطاف پذیر نبودند و اگر میخواهیم انعطاف پذیر و قدرتمند باشیم باید مطالعات مستمر درباره کسب و کار ، مشتری مداری ، فروش،توسعه فردی و… داشته باشیم ، مستمر در آموزش ها ، سمینار ها و کارگاه شرکت کنیم و همواره مدرس و مربی در کنار کسب و کار مان داشته باشیم تا اشتباهات ما رابه حداقل برساند ، نبود سه عامل مطالعه ، آموزش و مربی باعث می شود بعد از چند سال کسب و کار شما با کلی ضرر حذف شود ، پس برای ماندگاری در بازار تلاش کنیم به کمک سه عامل بالا به خصوص داشتن آموزش و مربی قوی تر شویم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار