تابناک هرمزگان- استاندار هرمزگان گفت: میادین پارس جنوبی در آب‌های سرزمینی استان هرمزگان قرار گرفته است اما استان سهمی از این درآمدها ندارد از این رو درخواست داریم توجه و تدبیر ویژه رییس جمهور معطوف به حل این مسئله شود.
کد خبر: ۱۱۵۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹ 02 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// مهدی دوستی روز جمعه سیزدهم بهمن ماه در شورای اداری استان که به ریاست آیت الله رئیسی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم در استان اظهارداشت: در ابتدای دولت برنامه پیشرفت مردم اساس هرمزگان( پیمان) را در استان آغاز کردیم و چهار محور رشد اقتصادی، مردمی‌سازی اقتصاد، عمران و زیرساخت و مردم‌یاری را به عنوان اولویت‌های خود پیش بردیم.

دوستی عنوان‌کرد: آغاز ۶ کارخانه جدید برای ایجاد بیش از ۱۰ میلیون تن ظرفیت فولاد جدید، رشد ۶۷ درصدی در ساخت و تعمیرات کشتی، آغاز عملیات اجرایی ۴ واحد تولید شیشه و کربنات، بهره‌برداری از ۷ ناحیه صنعتی، توسعه ۲ ناحیه صنعتی، ایجاد یک میلیون تن ظرفیت کنستانتره آهن، بهره‌برداری از ۳۶ واحد معدنی جدید و آغاز مطالعات ۲۹ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی بخشی از اقدامات شاخص در استان هرمزگان بوده است.


وی افزایش تولید هیدروکربن های سنگین و سبک از ۶میلیون و ۵۰۰هزار تن به ۹میلیون تن، آغاز طرح کُک سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، راه‌اندازی فاز سوم بندرشهید رجایی به ظرفیت بیش از یک میلیون TEU کانتینر، اجرای طرح‌های پتروشیمی پارسیان، طراحی سه پتروپالایشگاه، آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک، راه‌اندازی بندرتخصصی خمیر و بنادر سیریک، بوموسی، اسکله شماره دو بندر پارسیان‌، جانمایی شهر ۱۰۰۰ هکتاری لجستیک و راه‌‌اندازی ۵ بازارچه مرزی را از دیگر اقدامات شاخص دولت دانست و گفت: ظرفیت تحقیقاتی استان از ۱۵۸ میلیون تن به ۱۸۱ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

استاندار هرمزگان ساماندهی صدور مجوز برای صیادان در کنار بازسازی سه مرکز تقویت ذخایر آبزیان، افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس از چهار هزار و ۲۰۰ تن به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن، برقراری امکان صید در اقیانوس هند، برق‌رسانی به مزارع میگو، افزایش ۸۵ درصدی کشت گلخانه‌ای، احداث مزارع مکانیزه نخیلات، احیا، نوسازی و تجهیز سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای خطوط انتقال آب، احیای ۴۰ واحد صنعتی غیر فعال و افزایش ۶۶ درصدی ظرفیت صنایع تبدیلی اهم اقدامات حوزه شیلات و کشاورزی معرفی کرد و گفت: در صدور اسناد مالکیت با همکاری قوه قضائیه سند ۶۸ هزار هکتار از اراضی استان صادر شد، تثبیت مستثنیات از ۶ هزار هکتار به ۷۶ هزار هکتار افزایش یافت و و رفع تداخلات ارضی نیز به ۳۳۰ هزار هکتار افزایش یافت.

بهره‌برداری از ۳۰۵ تخت بیمارستانی جدید، افزایش تخصیص ۱۲هزار میلیارد ریال به بخش درمان و بازگشایی ۸۸۳کیلومتر، راه‌اندازی نیروگاه برق لارک، ایجاد پنجمین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال، کاشت پنج میلیون اصله نهال، ساخت ۱۱۵ سازه آبخیزداری، جذب سرمایه و بهبود محیط سرمایه کاهش نرخ بیکاری از ۱۵ و هشت دهم به ۱۱ و نیم درصد و کسب رتبه نخست ایجاد اشتغال را از دیگر دستاوردهای مورد اشاره استاندار هرمزگان بود.

دوستی اضافه کرد: در فاصله سفر اول و دوم رییس جمهور ۶۱۰ واحد راکد تولیدی احیا شد و حساب‌های بانکی برخی صنایع به استان برگردانده شد و با برنامه ریزی رتبه نخست امنیت سرمایه گذاری و رتبه نخست تکمیل طرح های سرمایه گذاری به هرمزگان رسید.

استاندار هرمزگان با اشاره به طرح‌های دولت در حوزه مردمی‌سازی اقتصاد درخصوص اقدامات حوزه مسکن گزارشی ارائه نمود و بیان‌کرد: تامین ۱۲۱ درصدی زمین نهضت ملی مسکن، تحویل ۱۱ هزار قطعه زمین به مردم، صدور پروانه برای ۵۹ هزار واحد مسکونی و تحویل ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن از دیگر اقدامات دولت در استان بوده است.

وی اضافه‌کرد: در بحث آموزش، از ابتدای دولت تاکنون ۱۵۰۰ کلاس درس در قالب ۴۱۶ مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته و ۲۹ هنرستان تخصصی جوار صنایع و آموزشگاه‌های علوم زیست، فیزیک، زمین‌شناسی و نانو نیز راه‌اندازی شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، تصریح‌کرد: در بخش مردم‌یاری ۱۹۰ هزار خدمت رایگان پزشکی و دندانپزشکی به مردم استان ارائه شده است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه از ۱۷۴ مصوبه دور اول سفر رياست جمهوری ۱۲۴ مصوبه اجرایی شده و تاپایان سال نیز ۲۴ مصوبه به پایان خواهد رسید، خاطرنشان‌کرد: رتبه اول رشد اقتصادی، رتبه اول ایجاد شغل، رتبه اول سرمایه‌گذاری صنعتی، رتبه اول ارزیابی وزارت کشور، رتبه اول مولدسازی، رتبه اول احیای کارخانجات تولیدی، رتبه اول امنیت سرمایه‌گذاری و رتبه اول مازاد درآمد به نسبت برنامه، بخشی از کارنامه استان در دو سال گذشته است که درخواست ما اختصاص بخشی از این مازاد درآمد به استان می باشد.

وی اختصاص سهمی از درآمدهای پارس جنوبی را مشکل گشای بسیاری از مشکلات عمرانی، توسعه ای و خدماتی هرمزگان دانست و خاطرنشان کرد: عدم وجود مرزبندی دریایی موجب شده که با وجود اینکه میادین پارس جنوبی در آب‌های سرزمینی استان هرمزگان قرار گرفته است، سهمی به استان تعلق نگیرد و مطالبه ما توجه و تدبیر ویژه رییس جمهور نسبت به حل این مسئله می باشد.

انتهای پیام//

برچسب ها: پارس جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار