معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۱۰۰ هزار واحد تولیدی بزرگ و کوچک در صنعت چوب و صنایع وابسته فعال است و ۱۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 20 February 2024

به گزارش تابناک قم، طهمورث لاهوتی اشکوری روز سه‌شنبه در آیین بررسی مشکلات صنعت چوب و مبلمان قم، افزود: شکل‌گیری خوشه‌های تخصصی صنعتی در کشور طی سال‌های گذشته زمینه توسعه و رونق صنایع کوچک را فراهم کرده‌است.

وی با بیان اینکه قم یکی از قطب‌های اصلی در تولید صنایع مربوط به چوب است، خاطرنشان کرد: پس از تحریم‌های اعمالی دشمنان طی سال‌های گذشته بسیاری از بازارهای قبلی از دست‌رفته و هم‌اینک باید به دنبال بازارهای جدید صادراتی باشیم.

وی بابیان اینکه برای توسعه صادرات به‌خصوص در حوزه صنعت چوب و مبلمان باید به دنبال کارگروه‌های گروهی باشیم، گفت: در حال حاضر سهم این صنعت در سبد صادراتی کشور کمتر از یک درصد است درحالی‌که ظرفیت واقعی آن بسیار بیشتر از مقدار ناچیز کنونی است.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ، برندسازی را نیاز مهم صنعت چوب و مبلمان یاد کرد و افزود: توسعه بازارهای صادراتی مهمترین راهکار در بهبود مشکلات نقدینگی فعالان صنعت چوب و سایر صنایع وابسته است.

وی تأمین مالی زنجیره‌ای را الگوی مطلوب حل مشکلات مالی صنعت چوب و مبلمان نام برد و گفت: با استفاده از این مدل تأمین مالی، هزینه تولید تا ۳۰ درصد کاهش و رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای بین‌المللی را تقویت خواهد کرد.

ایجاد ۱۰ هزار شغل در صنعت پوشاک قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در ادامه ابراز داشت: مجموعه مدیریت استان با حضور میدانی مستمر در واحدهای تولیدی، از فعالان تولید و اشتغال در عرصه‌های مختلف تسهیلات، مالیات، تعرفه‌ها و غیره حمایت می‌کند.

اکبر غلامیان با تاکید بر اهمیت معرفی ظرفیت‌های مغفول و پنهان قم، گفت: با عبور از کارهای پراکنده و تشکیل کنسرسیوم‌ها، می‌توانیم همان موفقیت‌هایی که در صنعت کفش کسب کردیم در حوزه چوب و صنایع وابسته هم رقم بزنیم.

وی کفش، فرش و چوب و مبلمان را سه صنعت دارای مزیت قم نام برد و خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی این استان باید زمینه تشکیل کنسرسیوم‌ در بین این واحدهای صنفی را فراهم کند.

غلامیان گفت: صنعت پوشاک با ایجاد ۱۰ هزار شغل یکی از صنایع برتر قم است که برای رونق آن، احداث مجتمع تخصصی پوشاک در شهرستان کهک در حال احداث است.

شایان ذکر است در بخش پایانی این همایش از شماری از پیشکسوتان و منتخبین صنعت چوب و مبلمان قم، تجلیل شد.

کهک با دو بخش مرکزی و فردو در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم واقع شده و دارای ۱۸ روستاست که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و هشت روستا نیز جزء بخش فردو است.

تمام روستاهای شهرستان کهک دارای سکنه و شورا و دهیاری است.

جمعیت ثابت این شهرستان حدود ۴۰ هزار نفر و جمعیت شناور و متغیر آن بیش از ۸۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

بخش صنعت از جمله حوزه‌های پرتقاضا برای جذب نیروی کار است، در همین رابطه استفاده از نیروی انسانی ماهر همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت واحدهای تولیدی مطرح است که به‌همین منظور اداره کل صنعت،‌ معدن و تجارت قم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان موضوع مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تولیدی فعال استان را با جدیت دنبال می‌کند.

در بخش صنعت، استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار