در دومین مناظره انتخاباتی خبرآنلاین به مباحثی مانند آزادی مردم در تصمیم‌گیری برای کشور، پرهیز از قومیت گرایی و تمرکز بر شایسته سالاری پرداخته شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳ 26 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین در دومین مناظره انتخاباتی با حضور علی الماسی پزشک و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی، ستار زنگنه تبار دکترای علوم سیاسی و کارمند استانداری کرمانشاه و حمید حیدریان ارشد آمار ریاضی و کارمند بانک مسکن، کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه برگزار شد.

این مناظره با قرعه کشی سوالات در ۲ بخش به همراه بیان آزادانه برنامه‌ها و راهبردها به منظور مطرح کردن دیدگاه‌های کاندیداها برگزار شد.

روش شما به عنوان نماینده مجلس برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور چیست؟

علی الماسی: ابتدا باید ریشه و دلیل تحریم‌ها را بشناسیم و سپس با توجه به تاکید مقام معظم رهبری توجه خود را بر اقتصاد مقاومتی افزایش دهیم.

 

برای پیشگیری از مهاجرت جوانان نخبه کرمانشاهی به خارج از استان و کشور چه برنامه‌ای دارید؟

ستار زنگنه تبار: یکی از ملزومات نماینده مجلس این است که خود را هم رده مردم ببیند و بدین وسیله متوجه مشکلات و مسائل آنان شود، عمده مشکلات کنونی ما به اشتغال برمی‌گردد و با رفع این مشکل دلیلی برای مهاجرت جوانان نخبه وجود نخواهد داشت، استفاده از ظرفیت جوانان در صنعت اقتصاد و بسترهای موجود در استان کمک موثری به رفع مشکل می‌کند.

 

دیدگاه شما برای تعادل توسعه صنعت و الزامات زیست محیطی چیست؟

حمید حیدریان: یکی از موارد مهم این است که استفاده از سوخت‌های همگام و همسو با محیط زیست برای صاحبان صنعت مطلوبیت چندانی ندارد، در این راستا می‌توان از تسهیلاتی برای اصحاب صنعت همانند بخشودگی‌های مالیاتی بهره برد، ارائه بسته‌های تشویقی برای دعوت صاحبان صنعت به استفاده از امکانات مناسب و همسو با محیط زیست از موارد مهم است.

 

برنامه شما به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی برای احیای اقتصاد مقاومتی و تقویت دانش بنیان‌ها چیست؟

علی الماسی: یکی از برنامه‌های جامعی که تدوین شده و آن را آماده کرده‌ام طرح تحول مدیریت استان کرمانشاه نام دارد که هدف آن رفع تنگناهای موجود سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی است.

با توجه به مضیقه معیشتی مردم بهتر است که ابتدا بر بحث مسائل آموزشی تمرکز داشته باشیم و بستر مناسب را برای آموزش این امر فراهم کنیم، توجه به منابع موجود نیز مورد مهم دیگری است که موجب تامین مصارف مورد نیاز از مزرعه تا سفره می‌شود.

 

برنامه شما به عنوان نماینده مجلس برای تصمیم گیری عزل و نصب‌های مدیران استانی چیست؟

ستار زنگنه تبار: ‌ مشخص است که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در عزل و نصب مدیران دخالتی داشته باشند، اما نماینده باید بتواند از مشکلات مردم ارائه طرح کند و آن را در مجلس به صورت عملی ارائه دهد، اما در بحث نظارت بر عملکرد مدیران می‌توانیم عملکردها را رصد کرده و در صورت لزوم آن را به دستگاه‌های مربوطه ارجاع دهیم.

 

برنامه شما برای توسعه کارآمدی نظام سلامت در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

حمید حیدریان: مرحله نخست این است که با توجه به وجود مناطق عشایری و روستایی در استان کرمانشاه بیمه‌ای همگانی برای تمامی مردم به صورت برابر وجود داشته باشد، دومین مسئله استفاده از ظرفیت‌های درمانی در استان با توجه به مجاورت ما با کشور عراق است.

همچنین با توجه به تلاش‌های فراوان کادر درمان به خصوص در دوران کرونا و جان‌فشانی آنها برای مردم لازم است که به این قشر توجه بسیاری کرده و امکانات را از آنها دریغ نکنیم.

 

برای ترویج و تقویت فرهنگ بومی چه راهکاری دارید؟

علی الماسی: ما دارای خرده فرهنگ‌های امیدوار کننده و نشاط بخشی هستیم که باید آنها را در بسترهایی همانند آموزش و پرورش تقویت کنیم، همچنین رسانه‌ها وظیفه دارند که فرهنگ بومی را در جامعه تبیین کنند، فرهنگ باید جدی گرفته شود، زیرا حیثیت و علیت هر جامعه به فرهنگ آن باز می‌گردد.

 

برای تقویت اعتماد مردم به مجلس چه برنامه‌های پیشنهادی دارید؟

ستار زنگنه تبار: مردم در جامعه اسلامی از ارزش بالایی برخوردار بوده و در واقع ولی نعمت‌های آن جامعه هستند، بنابراین وظیفه نمایندگان این است که در طول دوران خدمت خود به مردم در حوزه وظیفه خود تمام تلاش خود را به کار گیرند، همچنین پاسخگویی به مردم بسیار مهم است.

 

در راستای مهاجرت معکوس از شهر به روستا چه برنامه‌های حمایتی دارید؟

حمید حیدریان: اگر بخواهیم که با مهاجرت روستا به شهر مقابله کرده و حتی شاهد مهاجرت بیشتر مردم شهر به روستا باشیم باید تمرکز خود را بر نقاطی که مورد استقبال خانواده‌ها است قرار دهیم،

 

برنامه شما برای رفع آسیب‌های اجتماعی در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

علی الماسی: باید ابتدا دلیل آسیب اجتماعی را شناسایی کنیم، بخشی از آسیب‌های اجتماعی موثر بر سلامت است و بخشی به مسائل اقتصادی باز می‌گردد، مضیقه معیشتی و بیکاری به عدم تحکیم و وجود تزلزل در خانواده منتهی می‌شود، در نظر داشتن یک سطح زیستی معقول بسیار حائز اهمیت است.

 

راهکار شما برای رفع بی‌عدالتی اجتماعی در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

سجاد زنگنه تبار: مشارکت کم و زیاد مردم در انتخابات به برخورد و رفتار ما بستگی دارد، ما شاهد توزیع ناعادلانه ثروت هستیم و مردم می‌خواهند که این بی‌عدالتی وجود نداشته باشد، با رفع این مسئله بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.

 

برنامه شما برای انطباق نظام آموزشی با بازار کار چیست؟

حمید حیدریان: با توجه به شکافی که میان صنعت و نظام آموزشی ما وجود دارد شاهد مشکل بسیاری هستیم، زیرا جامعه ما به طیف گسترده‌ای از اقشار مختلف با شغل‌های متفاوت نیاز دارد، نیاز سنجی و توسعه مدارس فنی از موارد مورد نیاز است و پروژه محوری نیز به این امر کمک شایانی می‌کند.

علی الماسی در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام کم نظیر است، زیرا در هیچ کجای دنیا با رفراندوم حاکمیت تعیین نشده اما این نظام با رأی مردم انتخاب شده و ادامه یافته است.

وی ادامه داد: قوه مقننه نقش پررنگ و وسیعی دارد، زیرا جایگاه قوه قضائیه و مجریه را تعیین می‌کند، به عقیده بنده انتظار مردم از نمایندگان مجلس صحیح است و باید از نمایندگان انتظار داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام سلامت نباید با منافع ملی تعارض داشته باشد، باید بتواند همه چیز را ارزیابی کند و نظارت از کسب منفعت جدا شود.

ستار زنگنه تبار در نقد دیدگاه‌های الماسی بیان کرد: رد پای مردم در هر سه قوه وجود دارد که برخی مستقیم و برخی غیر مستقیم است، نظام جمهوری اسلامی ایران نظام الهی مبتنی بر دخالت مردم است.

حمید حیدریان در نقد دیدگاه‌های الماسی بیان کرد: باید مجلسی تشکیل دهیم که اعضای آن نیاز جامعه خود را برآورده کنند و وسیله رساندن صدای مردم باشند، در این راستا باید از قومیت گرایی و هر عاملی که موجب عدم شایسته سالاری می‌شود پرهیز کنیم.

ستار زنگنه تبار در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: خداوند مردم را آزاد آفریده و مردم باید در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند، امروز از نظر فکری نباید واسطه فرد خاصی باشیم و مردم می‌توانند نمایندگان را خودشان انتخاب کنند.

علی الماسی در نقد دیدگاه‌های زنگنه تبار بیان کرد: مردم باید این را بدانند که چه پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و چه حاضر نشوند، افرادی به جای آنها تصمیم می‌گیرند و نماینده را انتخاب می‌کنند، پس مردم باید حضور یافته و در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.

حمید حیدریان در نقد دیدگاه‌های زنگنه تبار بیان کرد: ملت ایران همواره مأموریت‌های سیاسی خود را انجام داده و لازم است افراد برای تعیین سرنوشت خود و حل مشکلات در انتخابات مشارکت کنند، ملت باید حلقه قدرت را بشکنند و افراد متخصص را پای کار آورند.

حمید حیدریان در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: در بخش مقابله با تحریم‌های بین‌المللی می‌توانیم از ظرفیت کشورهایی که از نظر فرهنگی و سیاسی با ما قرابت دارند استفاده کنیم، علاوه بر آن جوانان باید در کشور مطرح باشند.

وی اضافه کرد: همچنین شفافیت موجب اعتماد مردم به مجلس می‌شود، نماینده نباید در زمان خدمت خود به مردم از معاشرت با آنها غافل بماند.

علی الماسی در نقد دیدگاه‌های حیدریان بیان کرد: ما به دنبال امیدآفرینی هستیم و عملکرد مجلس در دوره‌های گذشته برای ما قابل توجیه نیست، زیرا مردم در طول سال‌های طولانی ایثار زیادی از خود نشان داده‌اند و صبر زیادی داشته‌اند، بنابراین باید شرایط بسیار بهتری می‌داشته‌اند.

ستار زنگنه تبار در نقد دیدگاه‌های حیدریان بیان کرد: همه مشکلات استان بر بحث مجلس شورای اسلامی متمرکز می‌شود، یک نماینده می‌تواند در سطح کلان تغییر ایجاد کند و تمام دنیا بر بحث پارلمان‌ها تمرکز دارند، بنابراین مردم بایستی برای رشد و تحول کرمانشاه به نمایندگان با سواد، بیان و تجربه رأی دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار