در نخستین مناظره انتخاباتی خبرآنلاین مطرح شد؛
در نخستین مناظره انتخاباتی خبر آنلاین وعده‌های نامزدهای انتخاباتی همانند حل مشکل بیکاری و تجهیز روستاها در راستای مهاجرت معکوس مطرح شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ 26 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین ، نخستین مناظره انتخاباتی با حضور پگاه نیشابوری، میترا گلستانی و پدرام اکبری زاده، کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه برگزار شد.

این مناظره با قرعه کشی سوالات در ۲ بخش به همراه بیان آزادانه برنامه‌ها و راهبردها به منظور مطرح کردن دیدگاه‌های کاندیداها برگزار شد.

راهکار شما برای رفع بی‌عدالتی اجتماعی در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

پگاه نیشابوری: نخستین مشکل اجتماعی در حوزه انتخابیه بنده مشکل بیکاری است، بنابراین در قدم نخست باید برای مرتفع کردن این مسئله گام برداریم، همچنین ایجاد امنیتی مانند امنیت شغلی و افزایش درآمد محدود برخی کارکنان حائز اهمیت است.

نکته مهم این است که در ابتدا مشکلات اجتماعی حوزه انتخابیه خود را بشناسیم، موضوع دومی که می‌توانیم به آن بپردازیم ساماندهی فارغ التحصیلان است، بسیاری از فارغ التحصیلان به خصوص در مقطع دکترا مورد توجه قرار نمی‌گیرند و این امر موجب مشکلاتی می‌شود.

 

برنامه شما برای انطباق نظام آموزشی با بازار کار چیست؟

میترا گلستانی: متاسفانه در جامعه ما هیچ گونه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای فارغ التحصیلان با توجه به جامعه کاری وجود ندارد و مدرک دانش آموختگان بدون اینکه مهارتی به آنها آموزش داده شود صادر می‌شود.

نتیجه این اقدام عدم مهارت افراد در مقابله با بازار کار است، با توجه به اعتقاد بنده به اشتغال زایی پایدار و مهارت آموزی خصوصاً به نسل جوان می‌توان از طریق ایجاد فرهنگ مهارت آموزی و همچنین توجه به ظرفیت‌های بومی این معضل را حل کرد.

 

برای تصمیم گیری در قبال عزل و نصب‌های مدیران استانی به عنوان نماینده مجلس چه برنامه‌ای دارید؟

پدرام اکبری زاده: مدیری برای مردم اثرگذار و مفید است که نسبت به امور مردمی و حل مشکلات آنها دغدغه‌مند و اهل عمل باشد، متاسفانه استان کرمانشاه به جای مهارت افزایی به مدرک گرایی رو آورده است.

عمده مشکلات کنونی مربوط به جوانان است و در این راستا با مدیرانی که در حل این مشکل در محدوده وظیفه خود کوتاهی کنند و از انجام وظیفه سر باز زنند برخورد قطعی خواهد شد.

 

برای تقویت اعتماد مردم به مجلس چه برنامه پیشنهادی دارید؟

پگاه نیشابوری: نخستین عاملی که موجب تقویت اعتماد مردم نسبت به مجلس می‌شود صداقت نمایندگان است، امیدوارم که نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی با صداقت نسبت به اعلام برنامه‌های خود و اعمال آنها برای مردم بپردازند.

همچنین لازم است که از گفتن وعده‌های توخالی و غیر قابل تحقق خودداری کنند، زیرا اگر مردم صداقت را در رفتار کاندیداها ببینند اعتماد آنها جلب می‌شود.

با توجه به جو کنونی جامعه شاهد تزریق ناامیدی به خصوص به قشر جوان هستیم که این مسئله امری غلط است و باید در راستای افزایش امید در جامعه گام برداریم، زیرا امید مقدمه تلاش، پشتکار و مسئولیت پذیری است.

 

برنامه شما برای توسعه کارآمد نظام سلامت در حوزه انتخابیه شما چیست؟

میترا گلستانی: با توجه به وجود روستاهایی که خدمات سلامت در آنها محدود بوده و بسیاری از پزشکان رغبتی برای انجام خدمات سلامت در آن مکان‌ها را ندارند، لازم است که چنین خدماتی به صورت مستمر به روستاهای مذکور ارائه شود.

چنین امری موجب می‌شود که تمامی روستاها به صورت برابر از خدمات درمانی برخوردار شده و معضلی برای درمان بیماری‌ها حتی در نقاط دور افتاده وجود نداشته باشد.

یکی از برنامه‌های بنده تجهیز روستاها برای اقدامات درمانی گسترده و حضور پزشکان مجرب با استفاده از امکانات مطلوب و سرمایه‌گذاران داوطلب است.

 

دیدگاه شما برای ایجاد تعادل توسعه صنعتی و الزامات زیست محیطی چیست؟

پدرام اکبری‌زاده: در کنار توسعه صنعتی باید از یک سری قوانین زیست محیطی نیز تبعیت شود که در حال حاضر چنین اتفاقی نمی‌افتد و اقدام بازدارنده‌ای وجود ندارد.

 

در راستای مهاجرت معکوس از شهر به روستا چه برنامه‌ حمایتی دارید؟

پگاه نیشابوری: اگر ما بخواهیم که مهاجرت موثر معکوس از شهر به روستا داشته باشیم باید ابتدا زیرساخت‌های مناسب را در روستا مانند مسجد، مدرسه و مراکز درمانی تجهیز کنیم.

در صورت تجهیز روستاها علاوه بر بهره‌مندی ساکنین روستا از امکانات مناسب و مطلوب و جلب رضایت آنها، شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا خواهیم بود.

 

برنامه شما برای رفع آسیب‌های اجتماعی در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

میترا گلستانی: ما شاهد آسیب‌های اجتماعی گوناگونی در کرمانشاه هستیم که عمده ریشه آنها به مسائل اقتصادی باز می‌گردد، ما می‌توانیم مشکلات اقتصادی را از طریق بسترهایی مانند افزایش اشتغال فراهم کرده و آسیب‌های اجتماعی را تا حدی کاهش دهیم.

ایجاد اشتغال پایدار برای کودکان کار و زنان سرپرست خانوار یکی از نکات بسیار مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه است.

 

برنامه شما به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه احیای اقتصاد مقاومتی و تقویت دانش بنیان‌ها چیست؟

پدرام اکبری زاده: استفاده از ظرفیت امکاناتی مانند پارک علم و فناوری و همچنین نخبگانی که در کرمانشاه هستند و فعالیت دارند می‌تواند به رشد دانش بنیان‌ها کمک موثری کند.

حمایت مالی از جوانان نخبه در راستای ارائه محصولات آنها با توجه به تأکید مقام معظم رهبری برای رشد و پیشرفت جامعه بسیار موثر و مفید خواهد بود، اختراعات پیشرفته و فوق حرفه‌ای توسط نخبگان کرمانشاهی انجام شده که مورد استقبال قرار گرفته و زیرساخت لازم برای استقبال از اختراعات آنها لازم است.

 

برای ترویج و تقویت فرهنگ بومی چه راهکاری دارید؟

پگاه نیشابوری: در این راستا باید از افراد متخصص و مجربی که در این زمینه فعالیت مطلوب و تخصصی داشته‌اند بهره برد، همچنین تشکیل نهادها و ارگان‌هایی در استان که سنت‌ها و پیشینه تاریخی استان را تبیین کنند مهم است.

برخی گروه‌ها اکنون نیز در این زمینه در حال فعالیت هستند، اما چون درست اطلاع رسانی نشده مردم از آنها آگاهی ندارند، نخستین حرکت مهم استفاده از افراد متخصص و استفاده از نظر آنها است.

 

روش شما برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور چیست؟

میترا گلستانی: بحث تحریم‌ها در حوزه‌های کلان کشوری مطرح بوده و به دلیل ایجاد فشار برای تضعیف نظام رخ داده است.

ما می‌توانیم در این راستا هم افزایی با کشورهای دوست داشته باشیم و از توانایی کشورهای اطراف خود بهره ببریم، بدینوسیله می‌توانیم در مباحث اقتصادی نیز پیشرفت‌های مطلوبی داشته باشیم.

همچنین باید زمینه‌ای فراهم کنیم که نخبگان نیز فعال باشند و با احترام به دیدگاه آنها و ایجاد امکانات مطلوب از توانایی آنها استفاده کنیم.

 

برای پیشگیری از مهاجرت جوانان نخبه کرمانشاهی به خارج از استان و کشور چه برنامه‌ای دارید؟

پدرام اکبری زاده: جوانان ما در عرصه‌هایی مانند صنعت توانایی زیادی دارند و می‌توانند در کشور خود فعال باشند، اما با وعده‌های واهی و دروغین کشورهای خارجی، کشور خود را رها می‌کنند.

باید بستری فراهم کنیم که جوانان در وطن خود به فعالیت بپردازند و فرهنگ سازی صحیح در خصوص اقدامات لازم صورت گیرد، نخستین فرهنگ سازی نیز در بستر خانواده انجام خواهد شد.

 

پگاه نیشابوری در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: عنوانی که همیشه مورد استفاده بنده بوده این است که مسئله یک بار طرح شود و سپس راه حل‌هایی برای آن ارائه شود.

وی اضافه کرد: وظیفه یک نماینده مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر این قوانین است، نخستین گام برای ایجاد اقدامات درست همین بحث انتخابات است، برگزاری آزمونی در چارچوب صحیح برای کاندیداها یکی از گام‌های صحیح برای انتخاب آگاهانه است.

وی ادامه داد: همچنین از مردم درخواست دارم که بهار انتخابات را با خزان قومیتی آلوده نکنند، قوم گرایی علاوه بر مزایا، معایب بسیاری دارد و فردی که با قومیت خود انتخاب می‌شود ملزم به جبران زحمات قومیت خود است.

وی خاطرنشان کرد: فرایند انتخابات از مردادماه آغاز شده، می‌تواند از زمان زودتری آغاز شود و برگزاری آزمونی برای سنجش روحیه مطالبه‌گری افراد لازم است، ما به گزینش سخت‌گیرانه‌ای برای سنجش نامزدها نیاز داریم که اعتماد مردم نیز جلب شود.

وی افزود: نخستین دغدغه ما مشکلات اقتصادی، مبارزه با فساد، مهارت تورم و رسیدگی به امور بانوان است، تشکیل یک اتاق فکر از افراد و گروه‌های متخصص برای بررسی مسائل به شکل مطلوب از برنامه‌های بنده است.

 

میترا گلستانی در نقد دیدگاه‌های نیشابوری بیان کرد: انتخاب من برگزاری آزمون و مصاحبه نیست و می‌توان مباحث انتخابات را فشرده کرد، موضوع قومیتی قابل انکار نیست و تابعیت‌ها و قومیت‌ها همچنان وجود دارند، بنابراین باید فرهنگ سازی لازم ایجاد شود که انتخاب بهتری در راستای اعتلای منطقه هر فرد انجام شود.

 

پدرام اکبری زاده در نقد دیدگاه‌های نیشابوری بیان کرد: درک مشکلات مردم به تخصص خاصی نیاز ندارد و اگر فرد درک درستی در جامعه خود داشته باشد می‌تواند کمک‌های شایانی کند، همچنین فرهنگ سازی برای مشارکت حداکثری بسیار مهم است.

میترا گلستانی در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: مردم بسیار فهیم و آگاه هستند و بینش سیاسی بالایی دارند، اعتقاد من بر این است که دقت، درایت و دانش را در رأی دهی مدنظر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما به نمایندگان دغدغه‌مندی که تفکر جدید داشته باشند نیاز دارد، باید بسترهای زیرین را بررسی کنیم تا ریشه‌یابی کرده و همه افراد توانمند و متخصص را پای کار بیاوریم.

وی ادامه داد: مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ و صنعتی فراوان است، در حالی‌که ما ظرفیت‌های بسیاری در استان داریم.

وی تشریح کرد: باید عزت و اقتدار ملی خود را در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها حفظ کرده و یک گفتمان مسالمت آمیز به نفع نظام خود داشته باشیم، تمامی افرادی که به نمایندگان رأی می‌دهند دینی بر گردن ما می‌نهند، ما باید مطالبه‌گر جامعه هدف خود باشیم.

پگاه نیشابوری در نقد دیدگاه‌های گلستانی بیان کرد: مشکل عمده ما در حال حاضر تحریم است که ۴۵ سال است که با آن درگیر هستیم و عمده آسیب‌های اجتماعی ما به این مشکل باز می‌گردد،یکی از راهکارها پیشروی پرونده مسائل هسته‌ای است، زیرا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی لازم است.

پدرام اکبری زاده در نقد دیدگاه‌های گلستانی بیان کرد: قطعاً وجود انرژی هسته‌ای موجب می‌شود که نزد کشورهای خارجی مقبولیت داشته باشیم، اما این مسئله از موارد وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و کار نمایندگان قانون‌گذاری است؛ جوانان می‌توانند با اخذ تخصص اشتغال ایجاد کنند.

پدرام اکبری زاده در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: حمایت از اشتغال و صنایع تبدیلی مهم‌ترین مسئله کنونی است، در زمینه صنایع تبدیلی اشتغال‌زایی‌ موثری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مسئله بعدی حاشیه نشینی است که مدت‌ طولانی در استان وجود دارد، همچنین پروژه‌های نیمه کاره از جمله معضل‌ها است که هزینه‌های هنگفتی صرف آن شده و هیچ تصمیم و عمل بازدارنده‌ای برای آن وجود ندارد.

وی تشریح کرد: مشکلات شهربازی‌ها، سینماها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی از دیگر مشکلات استان است که با تقویت آنها بخشی از مشکلات رفع می‌شود، همچنین خرید ناوگان با هزینه به صرفه‌تر نیز اهمیت دارد.

وی بیان کرد: ایجاد صندوق ملی جوانان برای سرمایه‌گذاری آنان و انتصاب نماینده برای هر منطقه از برنامه‌ها بنده است، زیرا نمایندگان مجلس در جریان کارهای خرد به صورت مستقیم نیستند، اگر نماینده با صلاحدید نماینده مجلس منصوب شود و موارد را به نماینده مجلس گزارش کند مشکلاتی حل خواهد شد.


پگاه نیشابوری در نقد دیدگاه‌های اکبری زاده بیان کرد: در بحث صنعت توریسم می‌توانیم بسیار در کرمانشاه تاثیرگذار باشیم، کرمانشاه طبیعت بکری دارد که می‌تواند در این صنعت بسیار مورد استفاده قرار گیرد، این موضوع زمینه اشتغال را نیز فراهم می‌کند.

میترا گلستانی در نقد دیدگاه‌های اکبری زاده بیان کرد: ما باید بحث اشتغال را در استان در ۲ مبحث بررسی کنیم، وزارت کار در خصوص وام‌های اشتغال پایدار کارهایی انجام داده که خوب است اما کافی نیست، می‌توانیم از کارآفرینان استفاده کنیم و با تزریق سرمایه به رونق تولید و اشتغال کمک کنیم.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال‌های خرد مواردی مانند زنان شاغل سرپرست خانوار مطرح هستند که با ارائه وام به آنها می‌توانیم در رشد این اشتغال اثرگذار باشیم، همچنان برقراری ارتباط قوی با کشورهای همسایه نیز اثرگذار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار