فعال گردشگری روستای کرتویج شهرستان صحنه از برگزاری آیین سمنوپزان در این روستا طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱ 28 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا یاور عبیری با اشاره به قدمت طولانی آیین سمنوپزان در روستای کرتویج، اظهار کرد: سمنوپزان در روستای کرتویج آیینی بسیار کهن و نماد زایش و باروری گیاهان است که سال گذشته به نام این روستا به ثبت ملی رسید.

وی افزود: آیین پخت سمنو در این روستا نسل به نسل از مادران به دختران انتقال پیدا کرده و همه ساله طبق آیین خاصی برگزار می شود.

نائب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی استان کرمانشاه، زمان برگزاری این آیین را همه ساله اوایل اسفند ماه عنوان کرد و افزود: در این آیین برای پخت سمنو از گندم های بهاره کاشت شده در این منطقه استفاده می شود. به این صورت که ابتدا گندم ها را در آب می خیسانند تا جوانه بزند سپس آنها را روی یک پارچه سفید که روی یک سینی چوبی قرار دارد، پهن می کنند و روی آن را می پوشانند و هر روز به آن آب می پاشند تا جوانه ها سبز شوند.

وی با بیان اینکه این فرآیند حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد، خاطرنشان کرد: در نهایت زمان برگزاری آئین پخت سمنو از راه می رسد و زنان روستا در کنار هم با بیان آرزوهایشان سبزه ها را برش می زنند و سپس آنها را داخل یک ظرف چوبی به نام چالک می ریزند و آن را با سنگ های تراش خورده شبیه کله قند می کوبند تا شیره گندم های سبز شده بیرون بزند.

آیین سمنو پزان در روستای «کرتویج» کرمانشاه برگزار می‌شود

مدیر اقامتگاه بوم گردی آرتین دینور افزود: در نهایت شیره و آب گرفته شده از گندم کوبیده شده را داخل ظرفی بزرگ می ریزند و به مقداری که لازم است به  آن آرد گندم اضافه و آن را حل می کنند و در نهایت داخل یک قابلمه بزرگ  می ریزند و روی آتش می گذارند تا پخته شود.

وی با بیان اینکه پخت سمنو حدود ۲۴ ساعت طول می کشد، عنوان کرد: طی این مدت زنان روستا کنار آن جمع می شوند، قصه می گویند و مدام سمنو را به هم می زنند و بعد از اینکه پخت سمنو به پایان رسید، روی آن را پارچه ای سفید و قرآن می گذارند و بعد از گذشت حدود دو ساعت آن را بر می دارند و سمنو را در کاسه هایی می ریزند تا بین مردم و گردشگران توزیع کنند.

عبیری در ادامه عنوان کرد: در چندسال اخیر آیین سمنوپزان در روستای کرتویج به شکل یک جشنواره با حضور گردشگران برگزار می شود و استقبال خوبی هم از این برنامه صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم جشنواره سمنوپزان روستای کرتویج را در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند(پنجشنبه و جمعه هفته آینده) با حضور گردشگران برگزار خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار