شهردار اراک گفت: ۳۰۶ متکدی سال گذشته در این شهر شناسایی و ساماندهی شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷ 06 April 2024

به گزارش تابناک مرکزی،علیرضا محمودی روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: شهرداری اراک در مسیر ساماندهی متکدیان تنها است و جهت حذف این پدیده اجتماعی باید سایر ارگان‌های مسئول نیز پای کار آیند.

وی بیان کرد: ۲۴۲ نفر از متکدیان شناسایی شده سال گذشته برای نخستین بار اقدام به این امر کرده بودند اما ۶۴ نفر آنها تکراری بودند.

شهردار اراک با بیان اینکه، ۲۲۵ نفر از متکدیان شناسایی شده سال گذشته مرد و ۸۱ نفر زن بودند، اظهار کرد: ۸۰ نفر از متکدیان این اقدام را حرفه‌ای انجام می‌دادند که ۳۷ نفر از آنها به مراجع قضایی معرفی شدند.

محمودی گفت: حضور متکدیان اتباع سال گذشته در این شهر نسبت به مدت مشابه قبل، افزایش ۱۰۰ درصدی داشت.

وی عنوان کرد: ۲۵ مورد متکدی اتباع سال گذشته در شهر اراک شناسایی شد که ۹۲ درصد آنها زیر ۱۵ سال سن داشتند و بیشتر این افراد فاقد مجوز اقامت و حتی تردد در این شهر بودند و نیاز است برخوردهای لازم قانونی با این افراد صورت گیرد.

شهردار اراک با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از متکدیان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با اعتیاد و موادمخدر سرو کار دارند، عنوان کرد: حدود ۵۵ درصد از کل آمار متکدیان شناسایی شده این شهر در سال گذشته، به اعتیاد مبتلا بودند و نیمی نیز تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار داشتند که ماهانه از این نهادها حقوق دریافت می‌کنند.

محمودی تصریح کرد: برخی از متکدیان بیش از ۱۰ بار شناسایی و حتی ۲ مرتبه تحویل مراجع قضایی شده‌اند اما متاسفانه همچنان به تکدی‌گری می‌پردازند و نیاز است برای این افراد مشاوره روانشناسی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: حضور متکدیان مرد نسبت به زن‌ها سه برابر است و بیش از ۶۰ درصد از متکدیان غیر بومی هستند و تعداد زیادی از آنها به دلیل درآمد خوب حاصل از تکدی‌گری در شهر اراک و در مناطق حاشیه‌ای ساکن شده‌اند که این مسئله خود می‌تواند باعث بروز مشکلات اجتماعی جدیدی شود.

شهردار اراک تاکید کرد: متکدیان شیوه‌های جدیدی را برای تکدی‌گری بین شهروندان به کار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به تکدی‌گری مقابل داروخانه‌ها و طلب پول برای خرید دارو برای فرزند یا همسر بیمار، نشان دادن بخشی از بدن به عنوان داشتن جراحت یا معلولیت و عدم توانایی برای کار و درآمد، مردانی که با پوشش چادر اقدام به تکدی‌گری می‌کنند، همراه آوردن فرزند کوچک برای برانگیختن احساسات مردم است.

محمودی عنوان کرد: دستفروشی در معابر اصلی اما با طلب کمک از مردم و اصرار برای خرید از آنها ، پاک کردن شیشه خودروها، اسپند دود کردن، فال و آدامس فروشی، جوراب و لیف فروشی نیز از شیوه‌های تکدی‌گری پنهان محسوب می‌شود که موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود.

وی گفت: درآمد متکدیان در شهر اراک چشمگیر است، به عنوان مثال یک متکدی با حضور سه تا چهار ساعته در چهار راه‌ها حداقل ۳۰ میلیون ریال درآمد دارند که برای این افراد پرهیز از تکدی‌گری و نادیده گرفتن این درآمد کار راحتی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار