رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس خبر داد
رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس از پیش‌بینی برداشت 10 تن زعفران خشک از مزارع این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲ 22 October 2015


علیرضا مهمیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس گفت: شهرستان فردوس با سطح زیرکشت 3 هزار و 150 هکتار، رتبه سوم تولید زعفران را در خراسان جنوبی از آن خود کرده است.

وی گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در حال حاضر به حدود یک‎هزار هکتار از مزارع زعفران شهرستان فردوس باید با تانکر آبرسانی شود و از طرفی به سبب صعب‌العبور بودن اغلب مزارع، امکان حمل آب با تانکر نیز وجود ندارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس افزود: زمان آبیاری مزارع زعفران در روستاهای کوهپایه از 10 مهرماه آغاز می‌شود و تا 10 آبان‌ماه نیز ادامه دارد و در باغشهر اسلامیه و روستاهای غیرکوهپایه‎ای نیز آبیاری مزارع زعفران از اواخر مهرماه تا اواخر آبان‌ماه انجام می‌شود.

*کسب درآمد 40 میلیارد تومانی زعفران‎کاران در فردوس

مهمیز تصریح کرد: در سال جاری هیچ‌گونه اعتباری به سرفصل آبیاری زعفران اختصاص نیافته و این در حالی است که تا دو سال گذشته، بخشی از هزینه‌های آبیاری مزارع زعفران توسط مدیریت جهاد کشاورزی از محل سرفصل اختصاصی پرداخت می‌شد، اما اکنون دو سالی می‌شود که دیگر از اختصاص اعتبار برای آبیاری مزارع زعفران خبری نیست.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس از پیش‌‍‍‌بینی برداشت 10 تن زعفران خشک در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: در سال جاری با برداشت 10 تن زعفران خشک از مزارع شهرستان فردوس بیش از 40 میلیارد تومان درآمد عاید زعفران‎کاران این شهرستان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت زعفران از هر هکتار در فردوس در سال‌های ترسالی و خشکسالی متفاوت است، گفت: در سال‌های خشکسالی متوسط برداشت زعفران خشک از هر هکتار 3.5 کیلوگرم و در سال‌های تر سالی تا پنج کیلوگرم است.

مهمیز افزود: سازمان جهاد کشاورزی وظیفه‌ای در قبال آبیاری مزارع زعفران ندارد، اما به لحاظ همکاری برای تعدیل نرخ کرایه و حمل آب و جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی تانکرداران، به موضوع ساماندهی تانکرها و تعیین نرخ کرایه ورود پیدا کرده‌ایم و چند سالی است که تانکرداران با نرخ مشخص آب را به مزارع زعفران حمل می‌کنند.‌

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس تصریح کرد: اگر ساماندهی تانکرها و ثبت‌نام از متقاضیان آب برای مزارع زعفران توسط مدیریت جهاد کشاورزی انجام نمی‌گرفت، امکان حمل آب تا دو برابر نرخ فعلی وجود داشت
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار