مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: شنبه میزبان رونمایی و نمایش بزرگترین «اسطرلاب» دوره سلجوقی در قلعه حسن صباح هستیم که این شیء ارزشمند به امانت وارد استان قزوین شده و به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱ 15 May 2024

به گزارش تابناک قزوین، علیرضا خزائلی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل موزه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تقارن ماه رمضان و نوروز منجر به کاهش حضور گردشگران در قزوین شد، اما بعد از عید فطر شاهد حضور گردشگران در قزوین هستیم و با تبلیغات رسانه‌ای امیدواریم در ماه‌های آینده حضور گردشگران بین‌المللی نیز در قزوین افزایش یابد.

وی بیان کرد: شنبه میزبان رونمایی و نمایش بزرگترین «اسطرلاب» دوره سلجوقی در قلعه حسن صباح هستیم که این شیء ارزشمند به امانت وارد استان قزوین شده و به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی می‌شود و همزمان نمایش آثار موزه مردم شناسی در پایگاه باستان‌شناسی در روستای گازرخان صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: در هفته جهانی موزه‌ها که از ۲۹ اردیبهشت تا چهارم خرداد ماه تعیین شده برنامه‌های متنوعی در استان تدارک دیده شده که برگزاری کارگاه علمی نجوم و کارگاه تخصصی در بوئین‌زهرا و حضور دانشجویان خارجی در دولتخانه صفوی از جمله این برنامه‌هاست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره وضعیت مرمت مسجد جامع قزوین گفت: در سال‌های گذشته مطالعاتی در حوزه گنبدخانه مسجد جامع توسط جهاد دانشگاهی استان قزوین صورت گرفته و آزمایش‌های متعدد مقاومت مصالح و خاک انجام شده و سال گذشته این مطالعات تحلیل سازه‌ای به تصویب وزارتخانه رسید و به استان ابلاغ شد و در حال حاضر وضعیت سازه استخراج شده و کار مرمتگران با اتکا به اطلاعات معتبر انجام می‌شود.

خزائلی با شااره به اینکه داربست داخل گنبد نقش سهولت دسترسی به ارتفاع دارد، تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای جمع کردن داربست‌ها در دستور کار است و تکمیل مرمت تزئینات ایوان در اولویت بعدی است که پس از آن داربست‌ها جمع خواهد شد ضمن اینکه برای مرمت مسجد جامع قزوین تاکنون ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل عملیات مرمت و نوسازی آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی ادامه داد: پرونده مساجد ایران با یک سهمیه ثبت جهانی همراه است و مسجد جامع در صدر این لیست قرار دارد و با دستور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تشکیل پرونده ثبت جهانی مساجد ایران در دست اقدام است و مطالعات آن به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پرونده مرمت گراندهتل بیان کرد: گراند هتل که تنهای بنای گراند هتل باقیمانده از دوره قاجار است و با عقد قرارداد بخش خصوصی در دست تعمیر و بازسازی است و کارگاه آن فعال شده و امیدوارم در ماه‌های آینده این کار سرعت بگیرد.

وی در ادامه از ثبت ملی بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی در قزوین خبر داد و افزود: به این دلیل که هرساله تعدادی پرونده برای ثبت آثار تاریخی اضافه می‌شود این رقم هر سال رو به افزایش است.

خزائلی اظهار کرد: استان قزوین دارای هشت موزه است که شامل هفت موزه و یک سایت موزه می‌شود. چهار موزه تحت سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و همچنین موزه «ملت» شامل هدایای دکتر علی اکبر صالحی، موزه «دیانت» شناسنامه ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش استان و موزه «اسطوره‌ها» شامل آثار ساخته شده از سنگ و گل و موزه «قجر» نیز در رابطه با موزه مردم‌شناسی در قزوین است.

وی در پایان یادآور شد: ۲ موزه «چهلستون» و موزه «شهر قزوین» از موزه‌های شاخص استان هستند که موزه چهلستون به لحاظ بنا و موزه شهر نیز به لحاظ دارا بودن ۳۵۱ اثر تاریخی دارای اهمیت است.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار