رئیس اداره تحقیق و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مسمومیت های دارویی به عنوان شایع ترین مسمومیت در کشور و در استان یاد کرد و افزود: سوء مصرف ترامادول شایع ترین مسمومیت دارویی در استان است.
کد خبر: ۱۱۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 27 October 2015
رئیس اداره تحقیق و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مسمومیت های دارویی به عنوان شایع ترین مسمومیت در کشور و در استان یاد کرد و افزود: سوء مصرف ترامادول شایع ترین مسمومیت دارویی در استان است.

دکتر وریا رحیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها اظهار کرد: براساس آمار مراجعه نوجوانان و جوانان به بخش های مسمومیت های بیمارستانی در استان، سوءمصرف ترامادول شایع ترین مسمومیت های دارویی گزارش شده است.

رحیمی افزود: براساس آمار 10 ساله تا سال 90، بیش از 40 درصد از مسمومیت ها که در کرمانشاه منجر به مرگ شده ناشی از مسمومیت دارویی بوده است.

وی ادامه داد: برخی از مسمومیت ها به ویژه داروهای سیستم اعصاب مرکزی گاه به دلیل ناآگاهی و استفاده بیش از حد و یا عمدی فرد را به مسمومیت دارویی دچار می کند.

وی با تاکید براینکه ترامادول در صورتی که با تجویز پزشک به میزان دوز درمانی آن مصرف شود آرام بخش خواهد بود اظهار کرد: مصرف بیش از دوز تعیین شده ترامادول موجب مسمومیت می شود.

به گفته وی، به دلیل اهمیت پیشگیری از مسمومیت دارویی هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری با شعار 'با افزایش آگاهی مانع از مسمومیت دارویی شویم' نامگذاری شده است.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: براساس نوع مسمومیت باید راه پیشگیری از آن معرفی شود و بهترین روش برای پیشگیری از مسمومیت دارویی این است که داروی مازاد در منزل نگهداری نشود و تنها در حد نیاز به بیمار داده شود.

به گفته این مسئول، سوم تا نهم آبان ماه سال جاری به هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده که هدف از برگزاری این روزها، آموزش نحوه پیشگیری از انواع مسمومیت ها براساس شایع ترین مسمومیت هایی است که برای سلامت جامعه خطرآفرین است.

رحیمی با بیان اینکه هر کدام از روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت ها به شعاری متفاوت نامگذاری شده افزود: روز یکشنبه به پیشگیری از مسمومیت ناشی از دارو، دوشنبه به پیشگیری از مسمومیت در اطفال، سه شنبه به پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و مونواکسید کربن و چهارشنبه به پیشگیری از مسمومیت ها با مواد غذایی و گیاهان سمی نامگذاری شده است.

رحیمی افزود: روز پنجشنبه نیز به پیشگیری از مسمومیت ها و سموم دفع آفات و مواد شیمیایی، جمعه به پیشگیری از مسمومیت ناشی ازانواع گزیدگی ها و شنبه نهم آبان ماه به پیشگیری از سوء مصرف مواد نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار