از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌ها و هشدارهایی در این ارتباط از سوی دستگاه‌های مسئول داده شده بود و حال به نظر می‌رسد که سرما در البرز رفته رفته جای خود را باز می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 28 October 2015
به گزارش تابناک – البرز: امسال شرایط جوی ایران و از جمله استان البرز درگیر پدیده ال‌نینو است.
سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران کشور در این خصوص هشدارهایی را بیان کرده و در همین ارتباط چند روز قبل ستاد مدیریت بحران استانداری البرز تشکیل جلسه داد.
این ستاد با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به فرمانداران، شهرداران و مدیران بحران فرمانداری‌ها، از آنها خواسته است تا آمادگی لازم را برای فصل سرما داشته باشند.

ال‌نینو چیست؟

رویداد ال نینو / نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد هایی است که منجر به ظهور نا بهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود . هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سالهای اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد ال نینو و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام داده اند ، بویژه مطالعات گسترده ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سالهایی که ال نینو رخ می دهد انجام گرفته است ، مجموعه این تغییرات را بنام نوسانات جنوبی می نامند که با کلمه اختصاری ENSO (ElNino Southern Oscillation )یعنی ترکیبی از دو کلمه ال نینو و نوسانات جنوبی است بکار می رود .
برای نخستین بار واکر (1932) و بلیس (1937) بر وجود نوسانی در فشار سطح و در مقیاس جهانی اشاره کردند و آن را نوسان جنوبی SO نامیدند . بدین سان SOیک الگوی ارتباط از راه دور جهانی در اتمسفر است و به دلیل تمیز آن از سایر الگوهای ارتباط از راه دور ( بویژه نوسانات اطلس شمالی و آرام شمالی ) جنوبی نامیده شده است .
مراکز عمل SO توسط یک گردش مداری شرق به غرب در امتداد صفحه استوا همراه با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام به یکدیگر مربوط می شود و به این ترتیب گردش شکل می گیرد که توسط بژرگنس (1969) گردش واکر نامیده شد .
ال‌نینو مولفه اقیانوسی ENSO می باشد و با دگرگونیهای بزرگ در دماهای سطح دریا در منطقه آرام حاره ای پدیدار می گردد .
این پدیده همانطور که گفته شد، منجر به ناهنجاری‌های آب و هوایی می‌شود.
به عنوان نمونه بارش باران بر اثر این پدیده به طوفان و بارش برف به کولاک تبدیل می‌گردد و نوسانات شدید و کاهش دمای چشم‌گیر ایجاد می‌کند.
از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌ها و هشدارهایی در این ارتباط از سوی دستگاه‌های مسئول داده شده بود و حال به نظر می‌رسد که سرما در البرز رفته رفته جای خود را باز می‌کند.
البته برخی از کارشناسان معتقدند که شرایط جوی امسال تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نداشته و پیش‌بینی‌ها صحیح نیست.
با این وجود امروز اداره کل هواشناسی استان البرز پیش‌بینی کرد که با نفوذ جریانات شمالی از بعدازظهر پنجشنبه و به وی‍ژه روز جمعه در ارتفاعات استان البرز بارش به صورت برف بوده و دمای هوا 12 درجه‌ کاهش خواهد یافت.
بر اساس این پیش‌بینی سامانه بارشی که از اواخر وقت چهارشنبه استان را تحت تاثیر قرار داد، تا اوایل هفته آینده در البرز فعال خواهد بود.
در این راستا بارش در روزهای پنجشنبه و جمعه از شدت بیشتری برخوردار است و از روز پنجشنبه تا اواسط هفته آینده کاهش قابل توجهی دما از 8 تا 12 درجه در سطح استان به ویژه روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده پیش بینی می‌شود.
در اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان البرز تاکید شده است: با توجه به پیش‌بینی بارش شدید که در برخی ساعات همراه با تقویت ابرهای همرفتی است، به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه، در برخی مناطق استان آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی به سبب لغزندگی ناشی از باران و کاهش دید افقی به علت مه غلیظ پیش‌بینی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار