اعلام تعرفه‌گذاری ١۴خدمت انتقال خون که از اول آبان امسال در تمام کشور اجرایی شده است، نگرانی‌هایی را درباره تامین منابع خونی موردنیاز بیماران ایجاد کرده و بیم آن می‌رود که این اقدام، باعث کاهش ذخایر خونی شود.
کد خبر: ۱۲۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 30 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، در این میان مسئولان انتقال خون ایران اعلام کردند این تعرفه‌ها قرار نیست از بیماران گرفته شود، بلکه آن‌ها را بیمه‌ها پرداخت خواهند کرد.

با این وجود هنوز هم تامین هزینه‌های سنگین تولید فرآورده‌های خونی، چالش اصلی انتقال خون است، به‌طوری‌که مسئولان انتقال خون استان از ایجاد بحران مالی سخن می‌گویند و خواستار توجه بیشتر به مشکلات این سازمان هستند.

مردم نگران نباشند

در همین زمینه مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با اشاره به تعرفه‌گذاری روی خدمات انتقال خون می‌گوید: این موضوع از گذشته وجود داشته و در کتاب اول و دوم تعرفه نیز بر آن تاکید شده است و قرار نیست مبلغی از بیماران گرفته شود.

دکتر حمیدرضا اسلامی‌ می‌افزاید: سازمان انتقال خون به ازای هر کیسه خونی که از اهداکنندگان خون دریافت می‌کند، ١٠٩هزار تومان هزینه فرآوری، امکانات و پرسنل می‌پردازد تا آماده مصرف بیماران شود و با توجه به تعهد امسال سازمان مبنی بر گرفتن ١۴۵هزار کیسه خون، باید حداقل ١۵میلیاردو٩٠٠میلیون تومان در این حوزه هزینه کنیم.

وی تاکید می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون، ٧٠هزار کیسه خون، تولید و به بیمارستان‌ها ارسال کرده‌ایم و در این بین هنوز یک ریال هم از بیمارستان‌ها دریافت نکرده ایم، زیرا خودمان را متعهد به تولید فرآورده‌های خونی موردنیاز بیماران می‌دانیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی اظهار می‌دارد: پولی که قرار است سازمان انتقال خون بابت فرآورده‌های خونی از بیمارستان‌ها دریافت کند، به حساب استان واریز نمی‌شود، بلکه به حساب خزانه کشور ریخته می‌شود و به همین دلیل ما از نظر تامین منابع دچار مشکل هستیم و ازسویی نمی‌توانیم خدمات‌دهی را نیز تعطیل کنیم.

مشکل تامین منابع داریم

اسلامی‌ در ادامه بیان می‌کند: کل بودجه‌ای که در سال جاری برای انتقال خون استان درنظر گرفته شده، ۵میلیارد و ٩٠٠میلیون تومان است که تقریبا یک‌سوم اعتبار موردنیاز ما برای تولید ١۴۵هزار کیسه خونی است.

وی تاکید می‌کند: با این شرایط در انتقال خون استان، دچار بحران مالی جدی شده‌ایم، به‌صورتی‌که در حال حاضر ۶ماه اضافه کار کارکنان پرداخت نشده، قبوض خدماتی از جمله آب و برق و تلفن نیز ۶ماه است که عقب افتاده و حتی توان پرداخت اجاره ساختمان ستادی انتقال خون را نیز نداریم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی می‌گوید: تاکنون چندین‌بار با استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان، مکاتبه و درخواست کمک کرده‌ایم تا بتوانیم بحران‌های مالی را حل کنیم.

اسلامی‌ بیان می‌کند: برای پرداخت برخی هزینه‌ها ازجمله حقوق و اضافه‌کار کارکنان مجبور شدیم از خزانه به‌صورت علی‌الحساب مبلغی را بگیریم، زیرا ١۵٠نفر از کارکنان انتقال خون، قراردادی هستند و مجبور هستیم از فصل٢ حقوق آن‌ها را پرداخت کنیم.

وی می‌گوید: مشکل در حال حاضر این است که اعتبار اختصاص‌داده‌شده به انتقال خون به‌صورت استانی پرداخت می‌شود و وقتی از تهران کمک می‌خواهیم، می‌گویند باید از استان بودجه بگیرید و اگر پولی هم سازمان انتقال خون ایران به حساب استان واریز می‌کند، برای کمک است نه بودجه.

چرخه انتقال خون، اقتصادی شده است

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی درباره چرایی پیش‌بینی نشدن اعتبارت موردنیاز در فصل تدوین بودجه اظهار می‌دارد: سال گذشته بودجه انتقال خون استان کم بسته شده است و با وجود اینکه سال گذشته انتقال خون کشور به‌صورت ویژه ۵/٣میلیارد تومان به استان کمک کرد، امسال هنوز معلوم نیست این رقم پرداخت می‌شود یا خیر.

اسلامی‌ خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر ما نمی‌دانیم باید بودجه موردنیاز را از تهران تامین کنیم یا از استان و به جای اینکه وقت خود را برای افزایش موضوعات فنی بگذاریم، باید دائم دغدغه تامین منابع و حقوق و مزایای کارکنان را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران نیز از اجرایی شدن تعرفه‌گذاری ۱۴خدمت انتقال خون در کشور از ابتدای آبان‌ خبر داد.

علی‌اکبر پورفتح‌ا... در گفتگو با فارس، اظهار داشت: مدیریت مصرف خون زمانی انجام می‌شود که چرخه انتقال خون اقتصادی شده باشد و هنگامی‌ که خون را رایگان در اختیار قرار می‌دهیم، فرآورده‌های جایگزین خونی استفاده نشده و وارد بازار هم نمی‌شود.

وی افزود: برای استفاده از فرآورده‌های جایگزین خونی، اقدامات خوبی انجام گرفته و در این زمینه هیئت‌دولت تعرفه‌ها را در ١۴خدمت انتقال خون مشخص کرد ولی در این زمینه، مشکلی با بیمه‌ها داشتیم که با عنایت ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئله برطرف شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اجرایی شدن تعرفه انتقال خون از اول آبان خبر داد و گفت: ابلاغیه این تعرفه‌ها اعلام شده است و این مسئله در تمام کشور اجرا می‌شود.

پورفتح‌ا... ضمن تبریک به بیمه‌ها در حوزه تعرفه‌گذاری انتقال خون گفت: تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون، خلق ثروت به‌شمار می‌رود و امکان استفاده از جانشین‌های بی‌خطر خونی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ما برای پلاسما جانشین خوبی داریم ولی به‌دلیل اینکه پلاسما رایگان استفاده می‌شود، از این جانشین بهره‌گیری نمی‌شود، افزود: همچنین با تعرفه‌گذاری، روش‌های دیگر مصرف مانند انتقال خون خودی، جمع‌آوری خون حین عمل برای استفاده خود بیمار و استفاده از دستگاه‌هایی که سیستم انعقادی بیمار را حین عمل مانیتور می‌کند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه پیش از این خدمات انتقال خون رایگان بود و بیمارستان‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: اگر بیمارستان‌ها هوشمندانه وارد مدیریت مصرف خون شوند، دستاوردهایی در این زمینه برای بیماران ایجاد شده و ضمن کاهش مصرف بی‌رویه خون، ثروت نیز خلق می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار