معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور دوشنبه شب از مرکز موزه و موضوع شناسی احکام فقهی در قم بازدید و تفاهم نامه همکاری میان سازمان محیط زیست و این مرکز را امضا کرد.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷ 03 November 2015
به گزارش تابناک قم، این تفاهم نامه فی مابین در زمینه همکاری های آموزشی، پژوهشی و ترویجی با رویکرد فقه و محیط زیست می باشد که به امضای ابتکار و حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن فلاح زاده رییس مرکز موضوع شناسی فقهی رسید.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: مرکز موضوع شناسی فقهی اقدام ارزنده ای است که با تایید رهبر معظم انقلاب در قم تاسیس شده و قطعا در پیشبرد مباحث فقهی و معرفی آن برای مردم واز جنبه های علمی و تخصصی بسیار اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: امروز پیوند میان مسائل فقهی و اقتضائات زیست محیطی که برخی از آنها از مسائل مستحدثه نیز می باشد، بسیار زیاد است، بویژه اینکه در جامعه ای که دیندار و پایبندی آن به احکام دینی زیاد است این اقدام ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ابتکار با بیان اینکه برخی مسائل نیازمند تبیین فقهی است، گفت: بحث ضرر نزدن به دیگران از احکام فقهی ما است، به عنوان نمونه کسی که خودرو شخصی دارد بدون معاینه فنی و تعمیر رانندگی می کند و به دیگران ضربه می زند، این از نظر شرعی اشکال دارد، ولی این مساله خوب تبیین نشده است.

وی یادآورشد: در ارتباط با شکل های شکار تفننی نیز فتواهایی از رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید داریم ولی آنگونه که باید این مساله تبیین نشده است، برخی از گونه ها نه تنها شکار آنها ممنوع است بلکه باید با جدیت از آنها محافظت و از انقراض آنها جلوگیری کنیم.

ابتکار تصریح کرد: ما در کنار نگاه فقهی باید هم نگاه علمی و زیست محیطی را داشته باشیم و سازمان محیط زیست و مرکز فقهی موضوع شناسی می توانند در زمینه بی مبالاتی های فرهنگی در شکار، آلودگی و آلاینده ها در زمینه فقهی و علمی هم افزایی داشته باشیم.

رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی نیز در این مراسم گفت: دوری برخی علوم از حوزه خسارت بزرگی است که نباید اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام المسلمین محمد حسین فلاح زاده افزود: توجه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید به مرکز موضوع شناسی فقهی هم فرصت است که بتوانیم خوب عمل کنیم و از جهت دیگر تهدید است که مبادا نتوانیم آنگونه که باید از عهده کار برآییم.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست مورد غفلت دین نبوده ولی مورد غفلت ما دینداران است، اسلام در مورد آب ، درختان وحیوانات و سایر موارد زیست محیطی احکام مهمی دارد.

فلاح زاده گفت: اگر مردم به دستورات اسلام در زمینه محیط زیست عمل کنند بسیاری از مشکلات حل می شود.

حجت الاسلام محمد کیانی معاون موسسه موضوع شناسی احکام نیز گفت: این موسسه دارای شش گروه آموزشی، پژوهشی و ترویجی در مباحث فقهی است که در حوزه علمیه قم تشکیل شده است.

وی ادامه داد: موسسه در زمینه های مختلف بویژه مسائل مستحدثه به تحقیق می پردازد به عنوان نمونه، در ارتباط با باروری، روش های مختلف باروری جدید را شناسایی و خدمت مراجع تقلید ارائه و مراجع با ملاحظه این تحقیق، حکم خود را اعلام می کند.

کیانی گفت: این مرکز در طول سه سال فعالیت، اطمینان نسبی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را کسب کرده است، برخی مراجع به صورت تخصصی مسائلی را به این مرکز ارائه می دهند، آیت الله صافی گلپایگانی در دیداری گفت، شما فقه شیعه را احیا کردید و آیت الله مکارم شیرازی نیز گفت ، 50درصد کار مرجعیت را انجام دادید.

کیانی گفت: این مرکز تاکنون روی یک هزار و 600 گونه های پرنده ای، آبزییان وچهارپایان کار تخصصی و میدانی انجام داده و حکم استفاده از آنها نیز از نظر فقهی و شرعی بیان شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
برجام زدگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
ارزش یوز پلنگ از نگاه محیط زیست بیشتراز خون مسلمان است مرکز موضوع شناسی در دام اینان نیفتد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار