کارشناس موسسه بین المللی ایکاردا با بیان اینکه امروز دنیا با معضل فرسایش آبی و بادی خاک مواجه است، گفت: بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر 1100 میلیون هکتار از خاک های دنیا در معرض فرسایش آبی و 550 میلیون هکتار نیز در معرض فرسایش بادی است.
کد خبر: ۱۲۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳ 03 November 2015
کارشناس موسسه بین المللی ایکاردا با بیان اینکه امروز دنیا با معضل فرسایش آبی و بادی خاک مواجه است، گفت: بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر 1100 میلیون هکتار از خاک های دنیا در معرض فرسایش آبی و 550 میلیون هکتار نیز در معرض فرسایش بادی است.

یاشپال ساراوات در کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی و تولید بذر که در کرمانشاه برگزار شد، به بیان اهمیت خاک‌ورزی حفاظتی و مزایای این نوع از خاک‌ورزی پرداخت و گفت: در خاک‌ورزی معمولی ذرات خاک ریز و در برابر انواع فرسایش حساس می شود که این مشکل در خاک‌ورزی حفاظتی وجود ندارد.

کارشناس موسسه بین المللی ایکاردا افزود: در خاک‌ورزی معمولی از ادوات سنگین استفاده شده و لذا سطح 20 سانتیمتری خاک نرم شده و اما سطوح زیرین آن در عمق 30 تا 40 سانتیمتری فشرده شده و در برابر نفوذ آب مقاوم می شود که خاک‌ورزی حفاظتی این مشکل را ندارد.

ساراوات با بیان اینکه در خاک‌ورزی حفاظتی بقایای گیاهی مزرعه به خاک بازگردانده می شود، گفت: در این نوع از خاک‌ورزی مواد آلی خاک بیشتر می شود.

وی افزود: در کشاورزی حفاظتی حداقل 30 درصد بقایای مزرعه به زمین برگردانده می‌شود که این اقدام می‌تواند نقش مهمی در بهبود تغذیه گیاه و افزایش ماده آلی خاک داشته باشد.

وی رعایت تناوب را در تکنیک های کشاورزی حفاظتی مهم ارزیابی کرد و گفت: در این نوع از کشاورزی رعایت تناوب کشت الزامی است و این تناوب یا به صورت آیش و یا به صورت کشت محصولی دیگر در مزرعه رعایت می شود.

ساراوات گفت: رعایت تناوب می تواند نقش مهمی در کنترل بیماری ها و آفات و علف‌های هرز مزرعه داشته باشد، لذا میزان شیوع علف های هرز و آفات در خاک‌ورزی حفاظتی کمتر از خاک‌ورزی معمولی است.

وی در ادامه پرداختن به این نوع از کشاورزی را در گرو فرهنگ سازی دانست و افزود: ابتدا باید با برنامه‌ریزی مناسب دیدگاه کشاورزان را تغییر داده و آن‌ها را به سوی پرداختن به این نوع از کشاورزی سوق دهیم.

کارشناس موسسه بین المللی ایکاردا افزود: اگرچه فرهنگ سازی کاری زمان‌بر است، اما باید با برنامه‌ریزی صحیح شرایطی را فراهم کنیم تا پرداختن به این نوع از کشاورزی همگام و هم سرعت با خشکسالی‌ها و چالش‌های دیگر پیش روی بخش کشاورزی باشد، چراکه تنها در این صورت می‌تواند کارکردهای لازم را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز دنیا با معضل فرسایش آبی و بادی خاک مواجه است، گفت: بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر 1100 میلیون هکتار از خاک های دنیا در معرض فرسایش آبی و 550 میلیون هکتار نیز در معرض فرسایش بادی است.

ساراوات فرسایش آبی و بادی را در کاهش مواد آلی خاک موثر دانست و گفت: با کاهش سطح مواد آلی موجود در خاک، خاک شور شده و به سمت قلیایی شدن می رود که این مسئله کاهش حاصلخیزی خاک را به دنبال خواهد داشت.

ساراوات با اشاره به مقوله تغییرات اقلیمی گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده تا سال 2100 میانگین درجه حرارت بین دو تا شش درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت و میزان بارندگی ها نیز به میزان 20 درصد کاهش خواهد یافت که نتیجه این اتفاق بروز خشکسالی های بیشتر خواهد بود و این مهم لزوم برنامه ریزی برای استفاده درست از منابع را در بخش کشاورزی نشان می دهد.

 وی با اشاره به محدودیت منایع آبی گفت: واقعیت این است که در پی کاهش میزان بارندگی ها میزان آب های جاری کاهش یافته و سطح آب های زیر زمینی نیز کاهش یافته است و لذا با محدودیت در منابع آبی مواجه خواهیم بود و این مهم مدیریت منابع آبی را برای استفاده بهینه می طلبد.

ساراوات با بیان اینکه از نظر جغرافیایی ایران در منطقه حساسی از نظر کمبود منابع آب قرار دارد، بر لزوم مدیریت منابع آبی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی و تولید بذر با حضور تعدادی ازکارشناسان مؤسسه بين المللي ایکاردا و مدیران زراعت و معاونین بهبود تولیدات گیاهی استانهای کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان شرقی در کرمانشاه برگزار شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار