کد خبر: ۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰ 27 January 2015
در حالی که شهردار عباس آباد مازندران حل مشکل انباشت زباله در این منطقه را نیازمند اختصاص 10 هکتار زمین می داند، اداره منابع طبیعی می گوید که تنها در صورت ساخت کارخانه کمپوست حاضر به واگذاری حداکثر دو هکتار زمین است.

به گزارش ایرنا، شهردار عباس آباد روز سه شنبه با هشدار نسبت معضل زباله این منطقه گفت: برای حل این مشکل نیاز به همکاری اداره کل منابع طبیعی داریم.

«محمدرضا ملاامرجی» افزود: برای حل معضل زباله ای که بوی نامطبوع آن هر روز فضای بیشتری از روستاهای منطقه را آلوده می کند، به یک قطعه زمین حدود 10 هکتاری نیاز داریم که تنها اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران می تواند آن را در اختیار شهرداری قرار دهد.

وی افزود: زمین مورد نیاز در حدفاصل روستای «اسبچین» و «جیسا» شناسایی شده و فضای مطلوبی هم برای دفع زباله است ولی تاکنون مسوولان ذیربط برای واگذاری آن موافقت نکرده اند.

شهردار عباس آباد گفت: وضعیت انباشت و آلوده سازی زباله دپو شده به مرحله ای رسیده که مردم روستاها صبح را با بوی زباله آغاز می کنند و این وضعیت نارضایتی اهالی تعدادی از روستاهای را فراهم کرده است.

وی افزود: مکان کنونی به گستره حدود دو هکتار واقع در منطقه «پلم چال» دیگر پاسخگوی حجم انبوه زباله نیست و بوی نامطبوع متصاعد شده و سرریز شیرابه های ناشی از آن، سال ها است که سلامت روستاییان «ماشاء الله آباد»، «هردوآبرود» و «لنگا» را تهدید می کند.

ملاامرجی ادامه داد: پیگیری های لازم و نامه نگاری های فراوانی برای حل این معضل در سطح استان و حتی کشور صورت گرفته که تاکنون نتیجه ای نداشته است.

شهردار عباس آباد با اشاره به مراجعات فراوان افراد بویژه روستاییان به شهرداری برای رفع این معضل، گفت: مسوولان استانی و کشوری باید برای پیشگیری از عواقب این معضل در این شهر گردشگرپذیر تدابیر ویژه ای بیندیشند.

وی گفت: روزانه به طور میانگین حدود 20 تا 60 تن زباله مربوط از شهر عباس آباد و 25 روستای بخش مرکزی آن به صورت کاملا سنتی و غیربهداشتی در منطقه پلم چال انباشته می شود.

با این حال معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این باره به ایرنا گفت: قطعات 10 هکتاری جنگلی و جلگه ای برابر قانون با اهداف دیگری به اشخاص واگذار شده و دولت در این زمینه هیچگونه دخالتی ندارد.

بهزاد انگورج تقوی افزود: در صورت ساخت کارخانه کمپوست با هدف امحای زباله و پیشگیری از عوارض آن، آمادگی داریم برای تغییر کاربری عرصه منابع ملی از یک تا دو هکتار در این منطقه براساس قانون و فرآیند کار کارشناسی و مطالعه به متقاضیان بویژه شهرداری واگذارکنیم.

فرماندار عباس آباد نیز پیشتر به ایرنا گفته بود: معضل زباله جزو دغدغه جدی مسوولان شهرستان است که باید با پیگیری بیشتر متولیان امر برای شتاب بخشی در ساخت کارخانه کمپوست در «پرده سر» تنکابن نسبت به رفع آن اقدام شود.

سیدامیر حسینی جو گفت که ساخت کارخانه کمپوست تنکابن از جمله طرح های مصوب رهبری بوده که متاسفانه با گذشت حدود 18 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی تاکید کرده بود: طبق برنامه مقرر شد در صورت ساخت این کارخانه، زباله شهرهای کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد، نشتارود، خرم آباد، رامسر، تنکابن و روستاهای این شهرستان ها پس از جمع آوری و حمل برای بازیافت و امحاء به آنجا برده شود.

شهرستان عباس آباد با برخوداری از سه شهر، 43 روستا و جمعیتی دستکم 50 هزار نفر در غرب مازندران واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار