معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان از اجرای طرح پیشگیری تنبلی چشم در ۷۸ پایگاه این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶ 07 November 2015

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان از اجرای طرح پیشگیری تنبلی چشم در ۷۸ پایگاه این استان خبر داد.

به گزارش مهر؛امیرکوکائیان بابیان اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم باهدف پیشگیری، کشف و مداخله به هنگام در اختلالات بینایی در کودکان اجرا می‌شود، افزود: این طرح همه‌ساله از اول آبان ماه تا پایان بهمن‌ماه همزمان با سراسر کشور در استان همدان نیز اجرا می‌شود.

امیرکوکائیان با اشاره به اینکه تکامل اعصاب بینایی تا پایان ۱۰ سالگی است، اظهار داشت: در این راستا سنین طلایی برای کشف و مداخله به هنگام در اختلالات بینایی کودکان سنین ۳ تا ۶ سال است.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی سازمان بهزیستی استان همدان بابیان اینکه اگر به هر دلیلی چشم نتواند تصویر واضحی از اشیا دریافت کند این امر موجب تنبلی چشم می‌شود، عنوان کرد: تنبلی چشم عوامل مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم، افتادگی چشم، لوچی یا انحراف چشم، آب‌مرواریدهای مادرزادی و غیره است.

هرچه سن شروع درمان تنبلی چشم عقب بیفتد احتمال اینکه بینایی کامل به دست بیاید کمتر است

کوکائیان در ادامه با تأکید بر اینکه هرچه سن شروع درمان تنبلی چشم عقب بیفتد احتمال اینکه بینایی کامل به دست بیاید کمتر است، بیان داشت: در این راستا اگر بعد از ۱۰ سالگی این بیماری تشخیص داده شود احتمال درمان خیلی ضعیف است چراکه اعصاب بینایی تکامل‌یافته است.

وی بابیان اینکه همه کودکان قبل از ورود به مدرسه باید حداقل سالی یک‌بار معاینه شوند، گفت: تنبلی چشم هیچ‌گونه علامتی ندارد و هیچ شکایتی برای کودک ایجاد نمی‌کند که والدین متوجه تنبلی چشم فرزندشان شوند و معمولاً در یک‌چشم بروز می‌کند.

وی بابیان اینکه برای اجرای طرح غربالگری چشم در همه شهرستان‌های استان همدان پایگاه‌های سنجش بینایی دایر شده است، افزود: در این راستا والدین می‌توانند با مراجعه به مهدکودک‌ها یا ادارات بهزیستی شهرستان خود آدرس پایگاه‌ها سنجش بینایی را دریافت کنند.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان در ادامه اظهار داشت: برای پوشش این طرح در روستاها طبق برنامه زمان‌بندی شده تا پایان سال تمام روستاهای استان همدان تحت پوشش سیار این طرح قرار خواهند گرفت.

سال گذشته بیش از ۵۴ هزار کودک معاینه شدند

کوکائیان بابیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۴ هزار کودک معاینه شدند، عنوان کرد: از این تعداد بیش از ۴۲۰۰ کودک مشکوک تشخیص داده و به مراجع تخصصی بینایی‌سنجی ارجاع شدند.

وی یادآور شد: از ۴۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم در استان همدان حدود ۱۵۹۰ کودک بیمار تشخیص داده شد.

کوکائیان به کودکان بی‌بضاعت نیازمند عینک اشاره کرد و گفت: در این راستا این افراد می‌توانند به ادارات بهزیستی شهرستان خود مراجعه و کمک‌هزینه خرید عینک را دریافت کنند.

وی ادامه داد: کودکان بی‌بضاعتی که طبق تشخیص متخصص نیاز به جراحی چشم دارند نیز می‌توانند با مراجعه به معاونت پیشگیری بهزیستی استان هزینه درمان این کودکان را دریافت کند.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان تعداد پایگاه‌های ثابت و سیار سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را در استان همدان را ۷۸ پایگاه اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۶ هزار کودک تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم قرار گیرند.

کوکائیان یادآور شد: کودکانی که در مرحله اول مشکوک تشخیص داده شود و نیاز به معاینه بینایی‌سنجی تخصصی‌تر باشد تمامی هزینه معاینه با ارائه برگه ارجاع رایگان خواهد بود تا هزینه زیادی بر خانواده تحمیل نشود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار