کد خبر: ۱۲۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ 06 November 2015
نرخ های نجومی صنایع دستی،منطبق نبودن این محصولات با نیازهای مشتری داخلی و واردات صنایع‌دستی خارجی،به ویژه صنایع دستی چینی شمع صنعت صنایع دستی را رو به خاموشی برده است.

خبرگزاری خانه ملت-گروه اقتصادی-محمد مقدم‌فر؛ درحالی که درجهان امروز،صنایع دستی علاوه بر حفظ جایگاه خود درعرصه هنر،زیبایی شناختی و هویت بخشی ملی و منطقه ای به یک منبع مهم ارزش افزوده و بهره وری اقتصادی تبدیل شده است،درایران به دلیل برخی موانع و مشکلات،این صنعت از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و از نقش آفرینی درعرصه اقتصادی نیز دورشده است.

صنایع دستی و فرش به دلیل هنر- صعنت بودن به تنهایی می‌توانند اقتصاد ایران را احیاء کنند،بنابراین ایجاد شهرک‌های صنایع دستی و بازارچه‌ها دراین خصوص ضروری است.

صنایع دستی بازوی محرک صنعت گردشگری

امنیت اشتغال این دسته از هنرمندان با تسهیلات به موقع  تضمین می‌شود، زیرا بخش  تفکیک ناپذیراز حوزه اشتغال به حساب می آیند، از این رو باید این افراد حمایت شوند.

صنایع دستی بازوی محرک صنعت گردشگری  به شمار می آید؛زیرا کالا و محصولی که با هزینه و رنج و زحمت بسیار درکشور تولید می‌شود، باید مورد حمایت دولت قرار گیرد تا به نحو مطلوب  وضعیت معیشتی هنرمندان  را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بازار چین در نقش‌جهان اصفهان

در اصفهان از هر کسی که دستی در کار هنر و صنایع دستی دارد بپرسی که حال و احوال و روزگارش چطور است؟ اولین جمله‌ای که می‌گویند شکایت از انواع و اقسام اجناس چینی در بازار هنر و صنایع دستی اصفهان است.

مجید محمدی، مدیر یک فروشگاه صنایع دستی در اصفهان می‌گوید: « اصفهان بیش از ٧٠‌درصد صنایع دستی کل ایران را تولید می‌کند چرا باید در شهری که مرکز هنر و صنایع دستی کشور است، اجازه فروش صنایع دستی چینی وجود داشته باشد؟ در سال‌های اخیر مشتریان ما به مراتب نسبت به گذشته کمتر شدند و با این‌که اصفهان در مرکز سفرهای گردشگران خارجی و داخلی است ما نسبت به سال‌های گذشته فروش بسیار کمتری داریم. بسیاری از همکاران ما که قبلا مغازه صنایع دستی داشتند کارشان را تغییر داده‌اند. مثلا الان فروش سوغات خوراکی به مراتب درآمد بیشتری دارد و مسافران مخصوصا مسافران داخلی ترجیح می‌دهند سوغات خوراکی بخرند و غیراز خوراکی هم هر چه از اصفهان می‌برند سوغات اصفهان نیست، سوغات چین است!»

ایران درحوزه صنایع دستی جزء کشورهایی است که از تنوع بالایی در محصولات برخوردار است؛ از این رو باید ضمن شناسایی انواع صنایع دستی درکشور نسبت به معرفی آن به اقصی نقاط کشور و جهان اقدام شود؛ چنانچه یکی از اهداف تشکیل فراکسیون صنایع دستی در مجلس نیز همین امر بوده است.در این موضوع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلام اظهار نظرهایی داشته اند که در ادامه می خوانیم:

 

 

صادرات محصولات فاقد برند راه را برای سواستفاده برخی از کشورها بازمی گذارد

عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه با توسعه نمایشگاه‌های داخلی می‌توانیم صنعت گردشگری را هدفمند کنیم،گفت:باید بازخوردهای اقتصادی در قالب سیستم گردشگری نهادینه شود.

جعفرقادری درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره تاثیرات صنعت گردشگری بر افزایش شاخص اقتصادی کشور،خاطرنشان کرد:برای مهیاکردن حضورتوریست‌ درکشور خلاء بناهای  تاریخی-گردشگری  نداریم و این درحالی است که ما دراین عرصه توانمند نیزهستیم؛اما در راستای توسعه مراکز اقامتی به نحو مطلوب هدفمند حرکت نکردیم.

 نماینده مردم شیراز درمجلس با بیان اینکه مراکز اقامتی باید درحد استادارد گردشگری ارتقا پیدا کنند،یاد آورشد: برای افزایش شاخص اقتصادی دراولین گام باید محیط رفاهی از جنس اقامتی افزایش یابد تا توریست‌ها  در فضای مناسب اسکان یابند.

وی ادامه داد: با برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌ها درکشور می‌توانیم از مزایایی اقتصادی- فرهنگی  توریست  بهره مند شده و بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی کلان سعی شود تا صنعت گردشگری با عدم مدیریت به بیراهه نرود.

قادری  افزود: یکی ازمشکلات صنعت گردشگری ما این است صنایع دستی کشورمان به نحو کارشناسی ثبت نشده و ازهمین رو اگر بخواهیم  بدون برند محصولات خود را صادر کنیم به سادگی راه را برای سواستفاده برخی از کشورها بازمی گذاریم تا محصولاتمان را به نام خودشان ثبت کنند.

وی، یادآورشد:صنعت بسته‌بندی ازمنظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است؛زیرا  بسته بندی اولین  ارتباط  را   با مشتری   برقرار می کند و اگر در این راستا کم کاری انجام شود به ضرر اقتصاد کشور تمام می شود.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس،خاطرنشان کرد:برای توسعه صنعت گردشگری  باید سه  مرحله انجام شود و درگام اول  مراکز اقامتی و در گام های بعدی توسعه ناوگان هوایی و برندسازی صنایع دستی درکشور باید در اولویت قرارگیرد.

 

صنایع دستی پس از برداشتن تحریم ها می تواند برگه برنده کشورمان  باشد

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه صنایع دستی پس ازبرداشتن تحریم هامی تواند برگه برنده کشورمان  باشد،گفت:نباید همان تصمیماتی  درعرصه اقتصاد در زمان تحریم ها داشته در پسا تحریم  ها  تکرار کنیم .

ابراهیم نکو درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت صنعت نساجی خاطرنشان کرد:   صنایع‌دستی می تواند جایگزین مناسبی برای کالاهای اقتصادی  باشند بنابراین صنایع‌دستی ایران، به‌عنوان صنعتی مولد و بعنوان شاخص‌ترین هنری که می تواند شاخص های اقتصادی  را افزایش دهد  نباید مهجور بماند.

 

نماینده مردم رباط کریم درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اندک و بهره‌وری بالا‌   از مزایایی صنایع دستی به شمارمی آید، تصریح کرد:عدم بسته بندی مناسبی صنایع دستی از رده های امتیاز آور کشورمان درعرصه اقتصادی حذف کرده است

وی ادامه داد: سزوار نیست،صنایع  دستی که در کشورمان که با تلاش فراوان هنرمندان ک تولید می شود اما خریدار اقتصادی ندارد؛زیرا نه بسته‌بندی مناسبی و نه بازار اقتصادی منساب یبرای این کالای هنری وجود دارد

نکو افزود: افزایش  ارزش افزوده صنایع دستی درگرو بسته بندی است،زیرا با توجه به هزینه تولید محصولات  صنایع  دستی  صادارات این محصول تنها با ایجاد بازار هدف اقتصادی امکان پذیراست.

 وی تصریح کرد:اکثر کشورهای پیشرفته دنیا محصولات هنری  خود را  با بسته بندی  مناسب عرضه می‌کنند و این درحالی است که الزام‌های یک بسته‌بندی خوب و استاندارد، ایجاب می‌کند که کالا و محصول مورد نظر تقلبی نباشد؛همچنین یک بسته‌بندی شکیل و کارآمد می‌تواند نبض بازار جهانی را در دست بگیرد.

عضوکمسیون اقتصادی مجلس،یادآورشد:صنایع دستی می تواند علاوه برافزایش شاخص اقتصادی درعرصه فرهنگ ایرانی – اسلامی هم افکار و اندیشه ها کشورمان در قالب صنایع هنری  به جهانیان نشان دهیم.

 

 

واردات صنایع دستی توجیه اقتصادی و فرهنگی ندارد

نماینده مردم لنگرود درمجلس با بیان اینکه آسیب جدی به صنایع دستی در کشورمان وارد شده است،گفت:صنایع دستی چینی در بازار ما به وفور دیده می‌شود بنابراین دولت باید نگاه به وارادات را کاهش دهد.

مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره توسعه صنایع دستی درکشور،خاطر نشان کرد:ما برای  پاسداری از تولید داخلی بویژه درعرصه فرهنگ نباید با واردات محصولات خارجی  کالاهای ایرانی را کمرنگ  کنیم  و این در حالی است که در بازارصنایع دستی به جای اینکه شاهد حضور برندهای داخلی باشیم،انبوهی از کالاهای چینی خودنمایی می کنند.

 نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از بزرگترین خیانت‌ها درتولید داخلی واردات  صنایع دستی است،بنابراین اگرما وارادت را برتولید داخلی در صنایع دستی مقدم بدانیم با دستان خودمان  فرهنگ اصیل کشورمان را مهجور می کنیم.

 وی ادامه داد: صنایع دستی نه تنها برای ما تولید ثروت می کند بلکه می تواند به سادگی فرهنگ ما را درعرصه بین الملل صادر کند.


 

واردات صنایع‌دستی به کشور از مبادی قانونی

بائوج لاهوتی،افزود:صنایع دستی برگرفته ازاصول کاربردی فرهنگی است که می تواند زمینه افزایش  شاخص اقتصادی را فراهم کند،اما ما متاسفانه  با واردات صنایع دستی نمی گذاریم  تولیدکننده  دراین عرصه  ورود کند.

نماینده مردم لنگرود  درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:صنایع ‌دستی  کشورمان  چه از جنس چوبی و مسی و چه از منظر هنر فرش و گلیم  درعرصه بین الملل زبانزد است؛اما متاسفانه هم اکنون ما در عرصه تولید بسیار متزلزل حرکت می کنیم.

وی ادامه داد:کلیات صنایع  دستی وارداتی به کشور سرمنشا قاچاق ندارد،زیرا برخی نیز ازمبادی  قانونی وارد می شوند و ازهمین رو باید ازمسولان ذی ربط  خواست درعملکردشان  تجدیدنظر کنند.

عضوکمیسیون عمران مجلس،یادآورشد :نگاه واردات باید درکشور کاهش پیدا کند،بنابراین اگر تولید داخلی بر واردات مقدم شود به سادگی عرضه و تقاضا در بازار شکل می گیرد.

 

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت،ایجاد شهرک‌های صنایع دستی و بازارچه‌ در مناطق جغرافیایی مختلف ایران در این برهه زمانی برای کشور ضرورت داردواین در حالی است که صنایع دستی در گذشته نقش ویژه‌ای در اقتصاد ایران داشتند که این نقش می‌تواند در دوران پساتحریم گسترش پیدا کند در حالی که در زمان تحریم نیز باید نگاه جدی‌تری به صنایع دستی می‌شد بنابراین راه‌اندازی شهرک‌ها و بازارهای صنایع دستی یکی از ضروریات اقتصاد کنونی جامعه ایران است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار