موج اقدامات محیط زیستی پس از تذکرات رهبری
واقعیت این است علی رغم همه زحماتی که شهرداری تهران در تحول و توسعه شهر تهران متحمل می‌شود اما مردم شاهدند که هر روز در کنار خانه و محل کارشان برجهایی در حال سبز شدن هستند و روزی نیست که خبری از ساخت، تغییر کاربری و تخریب غیرمجاز بنایی در اخبار شنیده نشود ومتاسفانه در بعضی موارد چون مورد مورد نظر رهبری نیز دست بعضی از سازمانها و یا مدیران آنها در کار است.
کد خبر: ۱۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱ 10 March 2015
هنوز چند ساعتی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در بین مسئولین و فعالان محیط زیست کشور نگذشته بود که شور و هیجان و تفسیرهای تذکرات معظم له در بین مردم و مسئولین مطرح شد. 

به گزارش تابناک تهران رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه در دیدار با مسئولین و فعالین محیط زیست کشور ضمن سخنرانی تذکراتی نیز برای این افراد ایراد کردند. از بین سخنان ایشان توجه به دو مطلب بسیار بیشتر بود. یکی اشاره معظم له به هکتارها فضای سبز در شرق تهران بود که بین دو سازمان درباره ان اختلافاتی وجود داشت و دیگری اتمام حجت ایشان با مسئولین و واگذاری قضاوت به مردم درباره عملکرد محیط زیستی آنها بود.

بعد از ظهر همان روز استاندار تهران در حاشیه ستاد سفرهای نوروزی استان تهران در رابطه با سخنان رهبری در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بیانات رهبرمعظم انقلاب در خصوص مبارزه با زمین خواران وظیفه مهمی متوجه تمام دستگاه های ذی ربط کرده است.

وی با بیان اینکه در استان تهران از سال گذشته فعالیت هایی در خصوص برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده تصریح کرد: برخورد با تخریب کنندگان منابع طبیعی و محیط زیست با دقت نظر بیشتری ادامه خواهد یافت و این عرصه را برای متخلفان نا امن خواهیم کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ارتفاعات 1800 در استان تهران گفت: همکاری خوب قوه قضائیه سبب شده بتوانیم در اسرع وقت با متصرفان منابع طبیعی برخورد کنیم.

هاشمی افزود: قوه قضائیه باید دنبال آن باشد اگر ممکن است جرم بودن این موضوع را تعیین کرده تا بتواند به راحتی با مجرمین برخورد قانونی کرد.

البته خارج از انصاف است که بگوییم استانداری تهران در سال گذشته در برابر ساخت و سازهای غیر مجاز خوب عمل نکرده است و گواه بررسی های وزارت کشور نیز این است که استانداری تهران در مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد با مفسدین و زمینخواران رتبه اول کشو است. اما پرسش اینجاست استانداری تهران با توجه به فسادهایی که در سنوات گذشته خصوصا در این حوزه بروز کرده است چقدر برای از بین بردن مفرهای قانونی و سوء استفاده از خلاءهای قانونی قدم برداشته و صرف اینکه بعد از اینکه ساخت و ساز انجام شد برخورد خواهد شد آیا روش مطلوبی است؟

همچنین در بسیاری از موارد در زمان تخریبها معمولا ملک در اختیار افرادی است که انرا از مالک اصلی بصورت مستقیم و یا با واسطه خریداری کرده اند و اساسا در وقوع این عارضه طبیعی نقشی نداشته اند. یعنی آن زمین خوار محترم نفع خود را برده و در جای دیگر مشغول سوء استفاده احتمالی است و ضرر وزیان وارده برای کسی است که با هزاران امید و ارزو ملک را خریده است. 

در خبر دیگری محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جمع خبرنگاران با اشاره سخنان رهبری درباره حاشیه اتوبان بابایی گفت: حدود یک هزار هکتار از فضای سبز حاشیه اتوبان شهید بابایی که در اختیار ارگان ها و دستگاههای مختلف قرار دارد به منظور استفاده عموم شهروندان، آزادسازی و به بوستان تبدیل می شود.

وی افزود: شهرداری تهران به منظور فراهم کردن زمینه مناسب پیگیری و تحقق فرمایشات و مطالبات معظم له در این حوزه، برنامه ریزی جامع و مشخصی را در دستور کار قرار داده است.

مابقی صحبتهای شهردار تهران به نوعی فرافکنی است خصوصا آنجا که در این رابطه اشاره می‌کند: وی با اشاره به اینکه مسیر طی شده در طول پنج دهه گذشته در حوزه مدیریت شهری مسیر درستی نبوده و برای اصلاح آن نیازمند زمان هستیم ادامه داد: در 10سال گذشته، تمامی رویکردهای نادرست اصلاح شده، اما واقعیت تلخ ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جامعه است. 

وی با تاکید بر اینکه راهی جز اجرای دقیق قانون و عدالت نداریم، افزود: پیشرفت توام با عدالت موجب موفقیت می شود.

وی خاطرنشان کرد: از زمان ابلاغ طرح جامع شهر تهران، پهنه جغرافیایی شهر تهران از 740 کیلومترمربع به 640 کیلومتر مربع کاهش یافته است.

واقعیت این است علی رغم همه زحماتی که شهرداری تهران در تحول و توسعه شهر تهران متحمل می‌شود اما مردم شاهدند که هر روز در کنار خانه و محل کارشان برجهایی در حال سبز شدن هستند و روزی نیست که خبری از ساخت، تغییر کاربری و تخریب غیرمجاز بنایی در اخبار شنیده نشود ومتاسفانه در بعضی موارد چون مورد مورد نظر رهبری نیز دست بعضی از سازمانها و یا مدیران آنها در کار است.

در صحبتهای روز یکشنبه مقام معظم رهبری و تذکرات ایشان هیچ درخواست فراقانونی مطرح نشد. اتفاقا اشاره معظم له در پی عدم اجرا و تمکین به قانون توسط افراد و مجریان بود. همان زمان که خبر از تخریب یک پاساز در تهران به بهانه عدم مجوز و یا استحکام در حال پخش است در خبر دیگری جزئیات ساخت بنایی در میدانی بالاتر و پایی تر با همان مشخصات منتشر می‌شود.

براستی آیا باید ضعف و کاستی و نتیجه‌ای که امروز شاهد ان هستیم را به گفته شهردار محترم در ضعف قانونی دید و یا در مجریان قانون؟
در خبر دیگری محمد هادی حیدر زاده با بیان اهمیت موضوع تسریع در اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: رهنمود های ارزشمند معظم له در دیدار روز گذشته با مسئولان نشانگر اشراف کامل و حساسیت ایشان در خصوص مسائل حوزه محیط زیست و سلامت مردم کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه بعضی از موضوعات مطرح شده توسط معظم له حول مسائل و معضلات مربوط به محیط زیست استان تهران به مانند آلودگی هوا، پدیده زمین خواری و تصرفات غیر قانونی بود، لذا دبیرخانه اجرایی فرمایشات رهبر انقلاب در محل این اداره کل تشکیل گردیده است.

نکته اینجاست که به دبیری جناب اقای مدیرکل و در استانداری تهران کارگروههای مختلف محیط زیست تشکیل می‌شود. آیا ان همه کارگروه برای اجرای قانون کافی نیست و آیا ایشان در جریان نیستند که این کارگروهها معمولا در پایین تر سطح و در بی کیفیت ترین شکل ممکن برگزار می‌شوند. نمونه ان کارگروه آلودگی هواست که حتی بعضی از اعضا شرکت کننده قانون مواقع بحران در آلودگی هوا را نیز بلد نیستند.

حیدرزاده با تصریح اینکه شکل گیری این دبیرخانه با هدف سرعت بخشیدن به مسائل اجرایی در حوزه محیط زیست استان تهران می باشد، گفت: در این دبیرخانه بسترهای لازم و راهکارهای اجرایی همکاریهای بین سازمانی پیرامون برنامه ریزی های لازم در امور جاری و پیشگیری از وقوع معضلات و چالشهای جدید زیست محیطی استان تبیین و اجرایی خواهد شد.

همچنین مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران گفت : زمینی با مساحت 485 هکتار را در شمال منطقه بابایی با مکاتبات لازم از اختیار یک دستگاه نظامی خارج کردیم که این زمین نیز کمتر از یک هفته به اراضی ملی باز گشته و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
 
غلامعباس عبدی نژاد، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به دیدار جمعی از مسئولین حفاظت از محیط زیست با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان درباره موضوعات مطرح در این حوزه اظهار داشت : دیدار با رهبر انقلاب فرصت خوبی برای کسب توصیه های لازم در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی بود که ایشان بر اهمیت و لزوم توجه به منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی تاکید کردند .

وی افزود : ایشان در این دیدار به درستی بر هم افزایی و هماهنگی مسئولین دستگاه های اجرایی، قضایی و نظارت در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تاکید کردند .
عبدی نژاد خاطر نشان کرد : مسئله مهم دیگر عنوان شده از سوی رهبری، لزوم برخورد قاطع و بدون اغماض با متصرفین اراضی طبیعی و ملی بود که باید هر چه بیشتر و با تسریع در دستور کار دستگاه های دست اندرکار در این حوزه قرار بگیرد .

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد : طبق فرمایش مقام معظم رهبری و با توجه به محدودیت جامعه امروز در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باید برای حفظ  این سرمایه ارزشمند برای نسل های بعدی تلاش و آن را به مطالبه عمومی بدل کرد .

وی در پایان نیز عنوان داشت :  در همین راستا و با تاکید و توصیه رهبر انقلاب مبنی بر رفع تصرف از اراضی ملی از سوی برخی دستگاه ها، اداره منابع طبیعی استان تهران در این حوزه وارد و در باب اول، زمینی با مساحت 485 هکتار را در شمال منطقه بابایی با مکاتبات لازم از اختیار یک دستگاه نظامی خارج کرد که این زمین نیز کمتر از یک هفته به اراضی ملی باز گشته و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار