بی‌تردید با رشد جمعیت و به تبع آن، بزرگ‌شدن شهرها و تبدیل‌شدنشان به کلان‌شهر‌ها، آسیب‌های فراوانی به پیکره یک شهر و شهروندان وارد می‌شود. با تغییر این روند مشکلات به مرور زمان تبدیل به معضل می‌شوند. مثلا همین آلودگی هوا که خیلی روزها تیتر و عکس رسانه‌های جمعی است؛ اینکه «آلودگی هوای از مرز هشدار گذشت» یا «در شرایط هشدار قرار دارد»! البته این مسئله از نظر علمی نیز زیر ذره‌بین محققان زیادی قرار گرفته است و مطالعات فراوانی در این حوزه انجام شده است که آلودگی هوا تاثیرات مخربی بر سلامت جسم و روح شهروندانی دارد که در معرض آن قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۲۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 08 November 2015
با آنکه به تصور اشتباه عموم، بیشتر عوارض آلودگی هوا صرفا بر دستگاه تنفسی و ریه‌هاست، ولی مطالعات پروفسور زرگوشی نشان داده است که گرد‌و‌غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می‌شود.

به گفته این فوق‌تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری- تناسلی تعداد اسپرم مردانی که در نواحی با هوای آلوده کار و زندگی می‌کنند، به مراتب کمتر از مردانی است که از هوای پاک برخوردارند.

همچنین انجمن طب زناشویی اروپا نیز بر این مسئله مُهر تایید زده است که آلودگی هوا، میزان سقط جنین و مرده‌زایی را چندین برابر می‌کند و این امر در پژوهش‌های جدید کاملا به اثبات رسیده است.این در حالی است که مطالعات در این حوزه همچنان ادامه دارد و یافته‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که گاز سمی مونواکسید‌کربن موجود در هوا در سه ماهه‌ اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت زیاد، مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود.

به همین منظور توصیه اکید شده است مادران باردار در ٨‌هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند، زیرا مسمومیت به آلودگی هوا به شدت با شرایط سلامتی کبد، قلب و مقاومت بدنی مادر بستگی دارد.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه در هفته‌های ٨ تا ١٢‌حاملگی، مغز جنین شروع به رشد و شکل‌گیری می‌کند و اختلال در رشد آن می‌تواند در ضریب هوشی و توانایی‌های مغزی جنین تاثیر بگذارد، به طور جدی در این بازه زمانی مادران باردار در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار