کد خبر: ۱۲۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 11 November 2015
با همراهی اعضای کمیته اطلاع رسانی استاد ربعین استان ایلام، در هجدهمین روز از آبان سال 1394 و بیست و دو روز مانده تا برگزاری کنگره عظیم اربعین در کربلا، ایلام؛ این شهر سیل زده را به مقصد مهران؛ دیار رشادت ها و عاشقان خدایی ترک کردیم تا از نزدیک زیرساخت های آن را بررسی کنیم.
ساعت به وقت بیداری، صبح زود و به اصطلاح زبان مادری 'شفق'، خواب نوشین بامداد رحیل را به سختی ترک گفته تا به آگاهی افزایی و اطلاع رسانی برای جامعه، جامه عمل بپوشانیم. جامعه ای که تا حدود سه هفته دیگر میزبان بزرگترین راهپیمایی مذهبی کشور است و اکثریت آنها شهر مهران؛ امن ترین مرز در سال گذشته را برای تردد به کربلای معلی انتخاب خواهند کرد.
مراد ناصری؛ فرماندار مهران در این بازدید خبرنگاران را همراهی و در طول بازدید گزارشی از آخرین وضعیت طرح های تکمیل شده و در دست احداث ارائه کرد.
فرماندار مهران با ذکر این نکته که هر جا انتقادی از بنده شده است درخشیده ام و با افتخار اعلام می کنم انتقاد پذیر هستم، گفت: مرز مهران از سال 82 بعنوان مرز بین المللی گشایش و به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه چرا در طول 12 سال گذشته دو دهنه پل ساخته نشده است؟ اظهار کرد: اقداماتی که در یک سال گذشته در مهران انجام شده به اندازه 12 سال گذشته بوده است.
پایانه مرزی مهران در ایام عادی سال با تردد روزانه بیش از شش هزار نفر یکی از امن ترین مرزهای زمینی در کشور است و هم چنین به طور متوسط روزانه 700 کامیون حامل کالای ایرانی برای صادرات به عراق وارد پایانه مرزی مهران می شود.
سال گذشته به دلیل ضعف در زیرساخت های استان و هم چنین غیر منتظره بودن تردد بیش از دو میلیون زائر از مرز مهران مشکلاتی در طول این مسیر برای زائران عزیز ایجاد شد که بخشی از آن ناشی از بی تجربه گی مدیران استان و فراهم نبودن زیر ساخت های لازم از جمله اسکان و تردد در شهر مهران و استان بود اما قطعا بر اساس بررسی های صورت گرفته امروز، این مشکلات در اربعین 94 کمتر شده و انشاء الله تکرار نخواهند شد.
شهر 15 هزار نفری مهران که زیرساخت های آن برای همین جمعیت فراهم شده بود در اربعین 93 به بزرگترین پارکینگ خودرویی کشور تبدیل شد به نحوی که تردد در مسیر 5 کیلومتری ورودی شهر مهران بیش از سه ساعت به طول می انجامید.
اما در سال جاری با احداث بیش از 20 پارکینگ دولتی و خصوصی که ظرفیت پذیرش حداقل 100 هزار دستگاه خودرو را داراست، با جلوگیری از ایجاد ترافیک در شهر مهران زمینه ورود آرام مسافران و زائران را فراهم می کند.
کمربندی شرقی این شهر به طول 7 کیلومتر که سال گذشته وضعیت مناسبی نداشت در سال جاری آماده آسفالت می باشد و در روزهای آتی در صورت بهبود وضعیت جوی زیر بار ترافیک می رود.
یکی از اصلی ترین مشکلات سال 93 و روزهای منتهی به اربعین ازدحام زائران در پایانه مرزی مهران به دلیل استقبال بی نظیر آنها و تعداد کم گیت های تردد بود. پارسال در پایانه مرزی مهران 18 گیت تعبیه شده بود ولی در سال جاری این تعداد به 96 گیت افزایش یافته است که رقم مناسبی به نظر می رسد.
سال گذشته از پل زائر تا پایانه مرزی به طول 11 کیلومتر از هیچ گونه روشنایی ای برخوردار نبود که زوار از این موضوع اظهار گلایه کردند اما این مشکل با روشنایی مناسب در سال جاری رفع شده است.
احداث 300 چشمه بهداشتی در سه نقطه از شهر مهران و احداث پایانه مسافربری به ظرفیت پذیرش 400 دستگاه اتوبوس، 100 دستگاه مینی بوس و 100 دستگاه خوردر سبک عمومی در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع، تملک 28 هزار متر زمین دیگر و احداث بزرگترین میدان اربعین در پایانه مرزی مهران و آبرسانی به این پایانه به طول 19 کیلومتر از جمله اقداماتی بود که در یک سال گذشته به مرحله اجرا درآمده است.
زیر ساخت های استان ایلام در حوزه راه از سمت حمیل تا شهر ایلام و در ادامه تا بخش صالح آباد از کیفیت تقریبا مناسبی برخوردار است و از سمت صالح آباد تا مهران نیز بیش از 50 پیمانکار در طرح های راه سازی مشغول به کار هستند که به نظر می رسد تعریض این جاده شامل بیس و شن ریزی و ایجاد شانه خاکی در طول جاده انجام شده و هم چنین بیش از 85 دهنه پل سبک و سنگین در حال ساخت است یا به اتمام رسیده اند.
فرماندار مهران می گوید: در سال گذشته تاکنون بیش از 900 میلیارد ریال فقط در حوزه راه شهرستان مهران هزینه شده است.
ناصری در پایان این بازدید با بیان اینکه امکانات استان برای صدور روادید کافی نیست، اعلام کرد: زائران محترم فقط در صورتی که روادید دریافت کرده اند به شهر مهران مراجعه کنند.
به گزارش عصر ایلام، مرز زرباطیه عراق هم اکنون از وضعیت مناسبی از نظر زیرساخت ها برخوردار نیست، اما ناصری فرماندار مهران در پاسخ به این دغدغه عصر ایلام گفت: نشست های متعددی با حضور استاندار واسط برگزار کرده ایم که 50 گیت تا دو هفته آینده در این مرز نصب خواهد شد و با تامین آب این مرز مشکل آب آشامیدنی و فاضلاب آن رفع شده است.
خوشبختانه اقدامات خوبی در یک سال گذشته در شهرستان مرزی مهران انجام شده است که هرچند مطلوب نیست اما طرح هایی که می بایست در کوتاه مدت اجرا می شده است انجام شده و به گفته استاندار ایلام و اذعان فرماندار مهران، این شهرستان آمادگی لازم برای پذیرش سه میلیون زائر حسینی را داراست و همان طور که سال گذشته بیش از دو میلیون زائر از مرز مهران تردد و این شهرسان را به ایرانی کوچک تبدیل کردند باید منتظر ماند و دید آیا امسال نیز این شهر به ورژن جدیدی از ایران تبدیل خواهد شد؟ انشاءالله.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی عصر ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار