عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: هیچ سازمانی نمی‌تواند بخشی از منابع ملی را به حال خود رها کند و بهره‌برداری از جنگل بر اساس توان اکولوژیک جنگل باید تعریف شود.
کد خبر: ۱۲۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ 13 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، حسین رسالتی در نخستین جلسه هم‌اندیشی جمعی از استادان و کارشناسان علوم جنگل  گروه جنگلداری پایدار که با موضوع بهره‌برداری  اصولی، ضامن توسعه پایدار جنگل‌های شمال امروز  22 آبان ماه در دانشگاه علوم کشاورزی منابع طبیعی ساری برگزار شد، گفت: 50 درصد جنگل شمال مجری ندارد و  مستندات لازم وجود دارد که جنگل‌هایی که اکنون در حال تنفس هستند تخریب در آنها جدی است و عمده قاچاق در این عرصه‌ها اتفاق می‌افتد.
وی افزود: اگر قرار است سازمان جنگل‌ها بخواهد جنگل‌های تحت نظارت مجریان را از آنها سلب کند وضعیت بدتر خواهد شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم جنگل و دریا مدیریت شود، تصریح کرد: هیچ سازمانی نمی‌تواند بخشی از منابع ملی را به حال خود رها کند و بهره‌برداری از جنگل بر اساس توان اکولوژیک جنگل باید تعریف شود.
رسالتی اظهار کرد: اگر شیوه‌های مدیریت جنگل‌داری یا اجرای آنها مشکل دارد باید تحلیل و مشکلات آن مشخص شود.
وی عنوان کرد:  این نشست‌ها موجب می‌شود تا سازمان جنگل‌ها رویه خود را تغییر دهد.
به گزارش ایسنا، مهرداد نیکویی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان نیز  با اشاره به طرح تنفس جنگل، افزود: ما هم اکنون شاهد طرح استراحت جنگل‌ها هستیم و مشاهدات نشان می‌دهد طرح تنفس نمی‌تواند اهداف مورد نظر را تامین کند.
وی اظهار کرد: کدام تحقیق نشان داده که  عدم بهره‌برداری از جنگل موجب حفظ  و افزایش جنگل شده است و این موضوع در  10 سال گذشته  که میزان برداشت از سطح جنگل به میزان قابل توجهی کاهش یافته  محقق نشده است و ما در عمل شاهد گسترش سطح جنگل نبودیم.
نیکویی افزود: اگر قرار است برنامه‌ای  از طرح‌های حفظ جنگلداری ارایه کنیم باید این طرح جامعه‌نگر باشد .

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار