گزارش تابناک ایلام
پرورش دام،خصوصا مرغ گوشتی وتخمگذار در استان ایلام از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی قابل‌توجهی قابل توجهی برخوردارست که اگر با برنامه‌ریزی به آن نگاه شود می‌تواند در توسعه و افزایش سطح تولیدات وصادرات آن به خارج از کشور وافزایش درآمدهای ارزی نقش مثبتی را ایفا کند.
کد خبر: ۱۲۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 14 November 2015
بدون شك بخش كشاورزي در كشور ما كه از دير باز نقشي مهم در اقتصاد داشته است هم اينك نيز همچنان اهميت خود را حفظ كرده است. اين بخش در عرصه هاي توليد محصولات زراعي ، باغي ، دام و طيور ، شيلات و آبزيان و صنايع تبديلي وابسته حدود 15 درصد توليد ملي كشور را در اختيار داشته و مستقيم و غير مســـتقيم حدود پنج ميليون نفر از جمله 5/3 ميليون نفر كشاورز را كه با احتساب خانوار هايشان 40 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي دهند ، شاغل نموده است.

به گزارش تابناک ایلام،پرورش دام،خصوصا مرغ گوشتی وتخمگذار در استان ایلام از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی قابل‌توجهی برخوردار است  که اگر با برنامه‌ریزی به آن نگاه شود می‌تواند در توسعه و افزایش سطح تولیدات وصادرات آن به خارج از کشور وافزایش درآمدهای ارزی نقش مثبتی را ایفا کند.
 البته ناگفته نماند که این پتانسیل ارزشمند با کاستی‌ها و چالش‌هایی نیز مواجه است که می توان با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان وافراد صاحب نظر زمینه‌ای را برای هم‌اندیشی و بحث در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌های آن دراستان فراهم کرد .

به عقیده صاحب نظران وکارشناس حوزه علوم دامی ،راه‌حل مشکلات صنعت طیور استان بهره‌گیری از روش‌های نوین و دوری کردن از شیوه سنتی است که برای توسعه و پیشرفت در این زمینه باید با اتکا به علم و دانش روز این صنعت را گسترش داد و به دلیل مازاد تولید نسبت به سرانه مصرفی استان راهکارهای مناسبی جهت عرضه تولیدات اندیشیده شود.

طیور گوشتی سبک از لحاظ بهداشتی در سلامت جامعه تأثیر دارد و همچنین ازنظر اقتصادی به دلیل مصرف کمتر نهاده غذایی، سوخت، دارو و سایر هزینه‌ها برای مرغداران به‌صرفه‌تر است بنابراین در این زمینه باید تلاش کرد تا ذائقه مردم که خواهان مصرف طیور گوشتی سنگین هستند را با فرهنگ‌سازی تغییر داد، البته در این راستا صداوسیما، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط در خصوص تحقق این امر می‌توانند همکاری کنند.

کاهش قیمت مرغ وعدم تناسب عرضه وتقاضا
شاهرخ گرایی رییس اتحادیه مرغداران شهرستان چرداول درگفتگو با خبرنگار تابناک ایلام  یکی از مشکلات عمده فراروی  تولیدکنندگان مرغهای گوشتی راپیشی گرفتن هزینه های تولیداز درآمدها  عنوان کرد وگفت:یکی از مشکلاتی عمده ای که گریبانگیر تولیدکنندگان مرغ گوشتی در استان وخصوصا شهرستان چرداول شده است افزایش هزینه های تولید وکاهش قیمت فروش مرغ درموعد برداشت است به این معنا که با این شرایط عملا هزینه ها ازدرآمدها پیشی گرفته اند وبه نوعی مرغداران متضرر می شوند.

وی افزود:افت قیمتها درحین فروش مرغ بعنوان پدیده ای نامطلوب در صنعت مرغداری پدیدار شده است بنحوی که  درفروش این دوره 80درصد فروش برمبنای هرکیلو 3600تومان صورت گرفته است که باتطبیق هزینه تمام شده برای  هرکیلو به روشنی تفاوت فاحش هزینه ودرآمد مشخص می شود وبه نوعی تفاوت هزینه ودرآمد عملا از منابع مالی تولیده کننده به منابع مصرف کننده افزوده  می شود.
گرایی یکی دیگر ازمشکلات این صنعت را معضل فروش دانست وخاطرنشان کرد:درشهرستان چرداول 60واحد مرغداری وجد دارد که 80درصد آنهافعال هستند وحاصل این فعالیت تولید 12000تن گوشت مرغ است این درحالیست که مصرف این شهرستان تنها 1200تن است که بااین حساب تولید مرغ گوشتی 10برابر مصرف است که این موضوع مشکلاتی را ذر زمینه فروش مرغ به وجود آورده است.
شرایط صادرات گوشت مرغ از مرز مهران فراهم است

عبدالرضا بازدار رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این زمینه می گوید:خوشبختانه استان ایلام در بخش تولید فرآورده های دامی در کشور با توجه به جمعیت استان، مقام اول را داراست و علاوه بر این تولیدات استان جزو با کیفیت ترین محصولات در کشور هستند.

وی بیان داشت: هم اکنون ۳۸۰ واحد مرغداری در سطح استان ایلام فعالیت دارند که سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می شود که این میزان سه برابر نیاز استان است و مابقی آن به استانهای دیگر ارسال می شود.

وی افزود: در بخش مرغ استان ایلام به دنبال تولید مرغ سبز یا همان مرغ بدون آنتی بیوتیک هستیم و در همین رابطه چند واحد مرغداری در استان در زمینه فعالیت دارند.

بازدار عنوان کرد: در بخش مرغ با توجه به ظرفیتهای خوب استان، هم اکنون دو کشتارگاه صنعتی مرغ در استان ایلام در حال اجرا بوده که کشتارگاه مرغ آبدانان با ۶۰ درصد در حال اتمام است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در مجموع شرایط خوبی در استان ایلام برای صادرات گوشت مرغ از استان به کشور عراق از مرز مهران فراهم شده است.

وی از اجرای طرحهای بزرگی در زمینه مرغداری در استان ایلام خبر داد و گفت: کارخانه جوجه کشی، مرغ مادر و... در استان ایلام در آینده ای نزدیک ایجاد می شود که علاوه بر توسعه استان، اشتغال بسیاری از جوانان را در پی دارد.

تولید گوشت مرغ 3برابر مصرف مردم استان است

«مجتبی شیرخانی» معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به جایگاه استان ایلام درتولید گوشت مرغی اظهارکرد: در بحث گوشت مرغ وضعیت مناسبی داریم که در حال حاضر ۳ برابر مصرف مردم استان تولید گوشت مرغ داریم که مازاد آن را به استان‌های هم‌جوار صادر می‌کنیم که البته مشکلات بازاریابی این محصولات نیز وجود دارد و علی‌رغم اینکه جمعیت انسانی استان 7 دهم درصد جمعیت کشور است ولی درمجموع ۲٫۵ درصد پروتئین کشور در ایلام تولید می‌شود که یکی از مزایای نسبی دامپروری استان محسوب می‌شود.

 
شیرخانی ارزش اقتصادی این میزان تولیدات را بالغ بر 620 میلیارد تومان صرف نظر از ارزش تأسیسات و ابنیه احداثی اعلام و عنوان کرد: بر اساس برنامه‌‌های بالادستی ازجمله برنامه ۵ ساله پنجم در بحث گوشت مرغ به اهداف تعریف شده آن برنامه رسیده‌ایم که البته زنجیره تولید در استان ناقص است و دست نیاز به سمت کارشناسان و سرمایه‌گذاران دراز می‌کنیم که در این راستا وارد میدان شوند.

اینک که صنعت مرغداری در استان ایلام به جایگاه مطلوب خودرسیده است وبه گفته مسئولین امر استان دربحث گوشت مرغ به اهداف تعریف شده بر اساس برنامه‌‌های بالادستی ازجمله برنامه ۵ ساله پنجم در بحث گوشت مرغ به اهداف تعریف شده آن برنامه نایل آمده است بمنظور بهره مندی از شرایط بوجود آمده به نفع مرغداران و درسطح کلان اقتصاد کشور برنامه ریزی های مدونی را مد نطر قرار دهند،اهتمام به صنایع تبدیلی وتوسعه سردخانه ها وکشتارگاهها درسطح استان ایلام راهکارههای علمی هستند که می توانند در اقتصادی سازی این صنعت مثمر ثمر واقع شوند.

مهمتر از همه ،وجود مرز بین المللی مهران وشرایط اقتصادی رقم خورده دراین مرز فرصتی مغتنم است که مرغداران و متولیان این صنعت باید از این فرصت بالقوه استفاده کنند و تولید مازاد خود را به بازار این کشور صادر نمایند زیرا هرگونه تعلل در امر صادرات باعث می‌شود تا سایر کشورها جایگزینی برای تولید مازاد ما به کشور عراق باشند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار