سال‌های ‌آینده شکل ابتلا به بیماری‌های مختلف تفاوت زیادی خواهد کرد. اگر تا چند سال یا چند دهه پیش، پزشکان و مسئولان از رواج بیماری‌های واگیردار شکایت می‌کردند و هشدارها همگی برمبنای پیشگیری از این بیماری‌ها بود، حالا مدتی است که همه هشدارها برمبنای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر متمرکز شده است. پیش‌‌بینی می‌شود که مرگ‌‌ومیر ناشی از بیماری‌های عفونی در دهه آینده در جهان تا ۳درصد کاهش و بیماری‌های مزمن که در‌حال‌حاضر ۷۲درصد از کل بیماری‌ها را دربرمی‌گیرد، در افراد بالای سی سال جهان تا ۱۷درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۱۲۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 14 November 2015

از هر ٩ نفر یکی علائم بیماری کلیوی دارد

پژوهش‌های علمی اخیر نشان می‌دهد از هر ۹نفر به‌‌ظاهر سالم، یک نفر برخی علائم ابتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن را دارد؛ به‌همین‌‌دلیل شناسایی زودهنگام و پیشگیری، نخستین گام حیاتی برای رسیدن به افزایش آگاهی مردم درباره بیماری‌های مزمن کلیه و دیگری پیشگیری از عوارض جدی این بیماری و بیماری‌های ناشی از آن است.

به‌‌دلیل اهمیت عوارض این بیماری در بین افراد جوامع، نهم مارس سال۲۰۰۶ برای نخستین‌بار در جهان یک روز به‌نام روز جهانی کلیه نامیده شد. این روز در تقویم ما هفته حمایت از بیماران کلیوی است که از ٢٣ تا ٣٠‌آبان‌ماه هرسال به آن پرداخته می‌شود.

شایع‌‌ترین علت بروز بیماری‌های کلیوی در دنیا، بیماری‌های التهابی کلیه، عفونت‌ها، انسداد دستگاه ادراری و اختلالات ارثی و ژنتیکی است که به دیابت، فشار خون و سرانجام نارسایی کلیه منجر می‌شود.


علائم پنهان بیماری‌های کلیوی

نشانه‌های اولیه بیماری‌های کلیوی، بسیار جزئی و کم‌اهمیت به نظر می‌رسند و ممکن است افراد چندین سال با این نشانه‌‌ها زندگی کرده و شکایتی هم نکنند.

نشانه اول؛ تغییرات در ادرار:چنانچه خللی در کارکرد کلیه‌‌ها صورت پذیرد، اولین نشانه‌های آن در وضعیت ادرار مشاهده می‌شود. اگر نشانه‌هایی همچون دفعات مکرر ادرار در شب، مشاهده ادرار کف‌آلود و رنگ‌پریده، ادرار تیره‌رنگ، دفع ادرار به‌همراه خون و احساس درد و فشار به هنگام ادرار را مشاهده کردید، خیلی زود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نشانه دوم؛ تورم: تورم در نقاطی مانند پاها، مچ دست و پا و حتی صورت نیز ایجاد شده و با درد همراه است.

نشانه سوم؛ خستگی: کلیه سالم، هورمونی به‌نام اریتروپوئیتین تولید می‌کند که عامل حمل اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز خون است. اگر کلیه از کار بیفتد، تولید این هورمون متوقف خواهد شد. کمبود اکسیژن در سلول‌های بدن نیز خستگی آن‌ها و بدن را درپی خواهد داشت.

نشانه چهارم؛ لکه‌ها، جوش‌های پوستی و خارش پوست: کار کلیه، حذف مواد زاید خون است. اگر کلیه‌ها کم‌کار شده یا از کار بیفتند، این مواد زاید وارد خون می‌شوند که می‌تواند بثورات پوستی و حس خارش شدید را ایجاد کند.

نشانه پنجم؛ حس‌کردن طعم آهن در دهان: تجمع اوره و سایر مواد زاید در بدن، باعث می‌شود که طعم مواد غذایی را متفاوت حس کنید. ممکن است این مسئله حتی علاقه شما را به خوردن گوشت و سایر مواد غذایی کم کند و وزنتان به‌شدت کاهش یابد.

نشانه ششم؛ تهوع و استفراغ: مواد زایدی که به‌دلیل کم‌کاری یا نارسایی کلیوی در بدن انباشته شده است، منجر به بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

نشانه هفتم؛ تنگی نفس: تنگی نفس به دو دلیل به مشکلات کلیوی مربوط می‌شود. اول اینکه سرریز مایعات اضافی در بدن منجر به کاهش عملکرد ریه‌ها می‌شود و عامل دوم کاهش میزان اکسیژن در خون است که علاوه‌بر سایر سلول‌های بدن، سلول‌های بافت ریه را نیز با مشکل مواجه می‌‌کند.

نشانه هشتم؛ احساس سرما: کم‌‌خونی ناشی از نارسایی کلیوی باعث افزایش احساس سرما می‌شود.

نشانه نهم؛ سرگیجه و نداشتن تمرکز: کم‌خونی و کاهش میزان اکسیژن در خون به این معنی است که مغز شما هم به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند. این مسئله منجر به سرگیجه، توهم، بروز مشکل در سیستم حافظه و تمرکز می‌شود.

نشانه دهم؛ درد در پهلو و پاها: برخی افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ممکن است درد شدیدی را در پشت، پهلوها یا پاهای خود احساس کنند.


پیوند کلیه؛ راه نجات بیماران کلیوی

پیوند کلیه به دو شکل انجام می‌شود که یا کلیه از فرد زنده اهدا شده یا اهدای کلیه از فرد مبتلا به مرگ مغزی صورت می‌گیرد. در نوع اول کلیه توسط یکی از بستگان یا افراد غریبه پیوند می‌شود. مناسب‌ترین اهداکننده، اعضای فامیل نزدیک هستند. آزمایش‌ها و بررسی‌های کاملی برای سلامت اهداکننده و کلیه اهدایی صورت می‌گیرد. افرادی که کلیه اهدا می‌کنند، در ادامه عمر خود از زندگی طبیعی بهره‌مند هستند. پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده با موفقیت ۹۰ تا ۹۵درصد همراه است.

پیوند از نوع دوم یعنی اهدای کلیه از فرد مبتلا به مرگ مغزی، شیوه دیگر پیوند است. در این روش، کلیه سالم از فردی که دچار مرگ مغزی شده برداشته و پیوند‌زده می‌‌شود. قبل از اینکه اعضای یک جسد برای یک پیوند برداشته شوند، بررسی‌ها و آزمایش‌های کاملی درراستای تایید سلامت اعضای اهدایی انجام می‌گیرد. پیوند اعضا از جسد با موفقیت ۸۰ تا ۸۵درصد همراه است.


مراقب کلیه‌هایتان باشید

توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و روزانه کمتر از ٣ تا ۵/٣ گرم نمک مصرف کنید و دوغ و پنیرهایی که نمک کمتری دارند، بخورید. توصیه می‌شود روغن‌های جامد را حذف و از روغن زیتون در تهیه غذاها استفاده کنید. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب، باعث سالم‌ماندن کلیه‌ها می‌شود. در برنامه غذایی خود حتما میوه و سبزی را بگنجانید و در طول روز سه تا چهار عدد میوه بخورید.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار