یک استادیار زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه که بر روی خزندگان و دوزیستان فلات ایران و خاورمیانه مطالعه می کند توانسته 17 گونه جدید جانوری به ویژه از خزندگان را کشف کند.
کد خبر: ۱۲۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 14 November 2015
یک استادیار زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه که بر روی خزندگان و دوزیستان فلات ایران و خاورمیانه مطالعه می کند توانسته 17 گونه جدید جانوری به ویژه از خزندگان را کشف کند.

نصرالله رستگارپویانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کشفیات از سال 75 تاکنون بوده است.

وی در خصوص پاره ای از فعالیت های علمی خود اظهار کرد: برای اولین بار چند گونه جدید جانوری در دنیا از استان کرمانشاه گزارش داده شده است.

رستگار پویانی تصریح کرد: جکوی غارزی کرمانشاهی، لاسرتای کوهستانی و لاسرتای انگشت اره ای از کشفیات من در استان کرمانشاه بوده است.

وی با بیان اینکه کشفیات فوق در گروه سوسماران قرار دارد ادامه داد: جکوی غارزی از منطقه میانراهان در شمال شرق استان کشف شده است.

به گفته وی، لاسرتای کوهستانی از شمال شرق کرمانشاه در روستای سیاه دره و لاسرتای انگشت اره ای در حوالی قصرشیرین کشف شده که نوع دیگری از این لاسرتا در هرسین دیده و کشف شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از این کشفیات برای نخستین بار در دنیا و بخشی دیگر برای اولین بار در ایران گزارش شده است.

** کشفیات با سختی های بسیار همراه است

رستگار پویانی یادآور شد، علاوه بر استان کرمانشاه گونه های جدید جانوری از استان هایی نظیر اصفهان، شیراز و کردستان را کشف، نامگذاری و معرفی کرده ام.

این استادیار دانشگاه رازی تصریح کرد: کشفیات گونه های جانوری با فراز و نشیب های بسیار همراه است و باید به دفعات زیستگاه های مختلف بررسی شود.

وی با بیان اینکه پیدا کردن نمونه هیچ تضمینی در طبیعت نخواهد داشت افزود: برای اثبات اینکه نمونه کشف شده، جدید است باید به مقایسه های متعدد پرداخت و در این میان سفر به موزه های مختلف و قرض گرفتن نمونه از موزه های تاریخ طبیعی مختلف در دنیا الزامی است.

جکوی غارزی گونه ای از سوسمار است که نادر و بسیار قدیمی است و در حدود 6 تا هشت سانتی متر طول دارد و تنها در داخل غاری در رشته کوه زاگرس در منطقه کرمانشاه دیده شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار