سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان فارس 216 هکتار افزایش داشته است .
کد خبر: ۱۲۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 15 November 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بازدید از مزارع گیاهان دارویی در شهرستان فیروزآباد بر لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان تاکید کردند.

قاسمی گفت: در راستای اهداف سازمانی، استفاده بهینه از منابع موجود، توسعه کشت گیاهان دارویی اولویت دار، اقتصادی و بازار پسند به ویژه گونه های دارویی با نیاز آبی کمتر، با توجه به بحران وضعیت منابع آبی در کشور و به ویژه در استان فارس، از رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: در این مزارع گیاهان دارویی شامل استروما، آویشن، به لیمو، سرخارگل، سمبل الطیب، مرزنجوش، گندم سیاه، کنگر فرنگی و پیرتروم در راستای تغییر الگوی کشت و برنامه های اقتصاد مقاومتی کشت شده است.

وی افزود: در این راستا ستاد گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس طی یک سال گذشته تشکیل شده و تا کنون 5 جلسه در سطح کمیته تخصصی و 5 جلسه در سطح ستادی برگزار شده است که در این جلسات از بخش های مختلف اجرایی و تحقیقاتی و دانشگاهی، بخش خصوصی، تولید کنندگان و فرآوری کنندگان گیاهان دارویی حضور داشته که مباحث مختلفی از جمله طرح های جامع گیاهان دارویی و زعفران و راهکارهای اجرایی مطرح شده و مصوبات مربوطه نیز پیگیری شده است.

 قاسمی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر توسعه کشت گیاهان دارویی نیز در دستور کار قرار گرفته است، به نحوی که در سال 93، در مقایسه با سال 92، "216" هکتار افزایش سطح زیر کشت داشته ایم و با توجه به فصل کشت از ابتدای امسال تا کنون فقط در زمینه کشت گیاه دارویی کدوی طبی، برای نخستین بار در استان 36 هکتار در شهرستان های خنج، خرمبید و آباده توسعه کشت این گونه را داشته ایم، که با شرکت دارویی زربند و با همکاری این سازمان قرار داد همکاری منعقد شده است.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که به معرفی و توسعه کشت گیاهان دارویی کمک موثری کرده، برگزاری بیش از بیست کارگاه آموزشی تخصصی در شهرستان های مختلف و پی گیری و ارائه یارانه و حمایت از طریق طرح افزایش ماده آلی خاک بوده است.

قاسمی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت بازار و شرایط کشت، متقاضیان توسعه کشت گیاهان دارویی به شرکت های باریج اسانس، گیاهان سبززندگی، کشت و صنعت کازرون، شرکت تعاونی 110 نور آباد و .... معرفی شده اند که سبب افزایش 700 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در سال 93 نسبت به سال 92، ارائه 50 هزار نهال یارانه دار که نزدیک به 6 هزار اصله نهال آن کشت بافتی بوده، ارائه تسهیلات بلا عوض از محل طرح حمایت های ویژه در سال 92 برای توسعه گل محمدی بخشی از فعالیت های انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: پیگیری تامین  پیاز زعفران مورد نیاز تولید کنندگان از داخل و خارج استان و افزایش سطح زیر کشت از 480 هکتار در سال 92 به 530 هکتار در سال 93 و اجرای برنامه ها و کارگاه های آموزشی تخصصی از دیگر فعالیت های انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: در زمینه توجه به افزایش کشت گیاهان دارویی با توجه به اقلیم و محدودیت آب منابع شهرستان و همچنین کشت های تناوبی توسعه کشت های گلخانه ای و ارائه تسهیلات به کشاورزان و سرمایه گذاران مجتمع های گلخانه ای از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی فارس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار