کشتی در تاریخ ورزش کشورمان یکی از رشته‌های پرمدال و دارای سکوی جهانی محسوب می‌شود و بار‌ها سبب اهتزاز پرچم کشورمان در میادین معتبری چون المپیک و بازی‌های آسیایی شده است.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 16 November 2015
این رشته در قم نیز پیشینه قابل توجهی دارد و  افتخارات زیادی به دست آورده است. تنور این رشته در میان سایر رشته‌های پرطرفدار ورزشی قم نظیر رزمی، کاراته و فوتبال داغ بوده است.

کشتی قم این روز‌ها در حوزه کشتی فرنگی نزد اهالی ورزش کشور شناخته و موفق به کسب مدال‌های پرتعداد از مسابقات ملی و بین المللی مختلف شده است.

حضور نمایندگان قم در اردوی تیم ملی که تعداد آن‌ها هم کم نیست به همراه حضور داوران و مربیان در سطوح بالای  ملی و جهانی بخش دیگری از افتخاراتی است که کشتی قم به آن می‌بالد.

این رشته با جذب علاقه‌مندان زیادی در قم توانسته به آمار سالانه حدود ۴۰ مدال دست پیدا کند که تمامی این مدال‌ها از مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی گرفته تا مسابقات جهانی به دست می‌آید.

تفاوت سطح در کشتی آزاد و فرنگی

تغییر مسیر کشتی از آزاد به فرنگی رخدادی است که طی ۱۰ سال گذشته به شکل محسوسی در سطح کشور رخ داده. این امر در قم روندی را طی کرده که در حال حاضر تمامی افتخارات کشتی قم در بخش فرنگی حضور دارند.

موفقیت‌های کشتی قم در بخش فرنگی حاصل کار و تلاش چند ساله مربیان و ورزشکاران این رشته است، در حالی که تعداد کشتی گیران فرنگی کار قم نسبت به آزادکاران قمی به مراتب کمتر است.

اگر نظری به فهرست قهرمانان و عناوین کشتی قم در مسابقات گوناگون داشته باشیم درمی‌یابیم که به طور کلی کشتی قم در سال‌های اخیر نتوانسته است در کشتی آزاد در سطح کشور عناوین مناسبی به دست آورد و حضور ورزشکاران پرتعداد آزادکار در قم برای پرورش قهرمان کافی نبوده است.

اختلاف سطح کشتی آزاد با فرنگی در قم حاصل مجموعه‌ای از عوامل است اما بخشی از این عوامل به نگاه و سرمایه گذاری هیأت کشتی روی کشتی فرنگی بر می‌گردد و سبب شده شانس مدال قمی‌ها در کشتی فرنگی افزایش یابد و در مقابل، آزادکاران در حاشیه قرار بگیرند.

برگزاری منظم مسابقات باشگاهی و استانی در رده‌های مختلف سنی در هر ۲ بخش سبب شده تلاش بیشتری در هیأت کشتی استان قم برای جبران این فاصله و ظهور پدیده‌های جدید در کشتی آزاد قم انجام شود که برای مشخص شدن نتایج آن باید صبر کرد.

کشتی قم حامی مالی ندارد

رئیس هیأت کشتی استان قم اعتقاد دارد که بخشی از برنامه‌های هیأت کشتی در رده سنی بزرگسالان و در سطح لیگ به این دلیل به نتیجه نمی‌رسد که کشتی قم حامی مالی ندارد.

محسن حلوایی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: کارنامه کشتی قم و معرفی به عنوان هیأت ورزشی بر‌تر استان با توجه به شاخص‌هایی که اداره کل ورزش و جوانان دارد به خودی خود نشان دهنده تمام زحماتی است که خانواده کشتی قم متحمل آن شده‌اند.

وی افزود: در بخش پایه، تیم‌های کشتی به تمامی مسابقاتی که برگزار می‌شود اعزام می‌شوند و حاصل میدان دیدن کشتی گیران قمی، حضور پررنگ در ترکیب تیم‌های ملی کشتی نوجوانان و جوانان است و در بخش‌های جانبی نظیر کشتی آلیش هم صاحب عنوان آسیایی هستیم.

رئیس هیأت کشتی استان قم گفت: چالش ما حضور در لیگ بر‌تر کشتی فرنگی است که می‌تواند ویترین کار ما باشد، اما در این زمینه به دلیل نبود اسپانسر با مشکل مواجه هستیم و مشکلات مالی هم در سال گذشته که با نام صبا وارد لیگ بر‌تر شدیم و هم امسال که فاقد حداقل بودجه  هستیم، کشتی ما را آزار داده است.

حلوایی عنوان کرد: صبا سال گذشته حداقل کمک را به تیم ما داشت و در پرداخت مبالغ قرارداد کشتی‌گیران به ما هیچ کمکی نکرد. امسال نیز به این دلیل که توانایی جذب ستاره‌ها و پرداخت دستمزد آن‌ها را نداریم با تیمی جوان و بومی و جویای تجربه وارد لیگ شدیم.
وی تصریح کرد: کشتی قم در جایگاه مناسبی در سطح کشور قرار دارد اما ظرفیت ما بیش از این است و در صورتی که بخش خصوصی از کشتی قم حمایت کند، کشتی قم قله‌های بلندتری را فتح خواهد کرد.

ستاره‌های کشتی قم؛ علیزاده و دیگران

هادی علیزاده پورنیا فرنگی کار ملی پوش قمی با وجود از دست دادن فرصت حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون و مسابقات جهانی لاس وگاس آمریکا کماکان ستاره کشتی قم و امید اصلی حضور در المپیک به شمار می‌رود.

وی که در ۲ سال اخیر به دلیل آسیب دیدگی و عمل جراحی نتوانسته آن طور که باید و شاید در مسابقات مختلف حاضر باشد حالا می‌خواهد به تلافی همه رویدادهای آسیایی و جهانی که از دست داده، خود را به ترکیب تیم زیر نظر محمد بنا برساند و المپیکی شود.

علیزاده پورنیا به تازگی در مسابقات انتخابی تیم ملی با اقتدار به مقام قهرمانی رسید و نشان داد اسب خود را برای حضور در ریو ۲۰۱۶ زین کرده است و در صورتی که وی بتواند به این افتخار برسد پس از ۲۸ سال ورزش قم را صاحب سهمیه المپیک خواهد کرد.

فرنگی کارانی چون علی زینتی رفاه، عباس نوری و مهدی ابراهیمی دیگر کشتی گیران قمی هستند که در مسابقات انتخابی تیم ملی از سوی کشتی قم حضور پیدا می‌کنند و چهره‌های جوانی نیز به این جمع اضافه شده‌اند.

مدال برنز حمیدرضا زارعی در مسابقات کشتی آلیش قهرمانی آسیا در تهران نیز نشان داد رشد کشتی قم محدود به یک مسیر نیست و کشتی با کمربند به تدریج جای خود را در کشتی قم باز می‌کند.

مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان آسیا نیز با موفقیت محمد جواد رضایی فرنگی کار ارزنده قم همراه بود و وی توانست در این مسابقات نایب‌قهرمان آسیا شود، در حالی که علیرضا نجاتی دیگر کشتی گیر نوجوان قم پیش از این برنز جهان را به دست آورده بود.

علی اصغر شهبازی دارنده مدال نقره نوجوانان ۲۰۱۳ تایلند که به تازگی وارد رده سنی جوانان شده، از بند آسیب دیدگی‌‌ رها شده و در حال رسیدن به شرایط آرمانی است و احتمالا به زودی به جایگاه ثابتی در تیم ملی جوانان می‌رسد. ستاره جدیدی چون فرامرز پیامی که اخیرا در مسابقات جوانان کشور صاحب مدال طلا شد از ستاره‌های جدید کشتی قم به شمار می‌رود.

جام یادگار امام؛ باز هم در قم

پس از ۲ سال دوری، مسابقات بین المللی کشتی جام یادگار امام قرار است امسال بار دیگر به قم بازگردد، گرچه این اتفاق مثبت با یک شرط نیز همراه است.

این مسابقات که در گذشته همه ساله در قم برگزار می‌شد به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی استان قم در تامین هزینه‌های آن راهی استان‌های دیگری شد اما با رایزنی‌های محسن حلوایی رئیس هیأت کشتی  قم قرار است این مسابقات به قم بازگردد.

حلوایی اعلام کرده است که بخشی از هزینه‌های این مسابقات باید از طریق اعتبارات استانی و یا تسهیل راه‌های جذب اسپانسر برای این مسابقات از سوی مسئولان استانی و شهری تامین شود و این، شرط نهایی شدن برگزاری مسابقات یادگار امام در قم است.  این رقابت‌ها قرار است در رده‌های سنی خاصی با حضور تیم‌هایی از چند کشور اواخر امسال در قم برگزار شود و برگزاری این مسابقات در قم یک فرصت ایده آل برای جذب علاقه‌مندان به کشتی خواهد بود.

اداره کل ورزش و جوانان و هیأت کشتی استان قم برای تامین هزینه‌های میزبانی به توافقاتی اولیه دست یافته‌اند و قرار است اداره کل ورزش و جوانان برای جذب منابع مالی لازم برای برگزاری این مسابقات با مسئولان رده بالای استانی و شهری مذاکره کند.

قم در گذشته از میزبانی مسابقات کشتی بین‌المللی جام یادگار امام سربلند خارج شده و به نظر می‌رسد افتخار دیگری برای ورزش قم در راه باشد. افتخاری که می‌تواند کشتی قم را در عرصه ملی را بیش از پیش به عنوان قدرت و نماد توانمندی و ظرفیت ورزشی معرفی و شرایط بهتری برای حضور استعدادهای کشتی قم در تیم‌های ملی و نگاه مثبت فدراسیون به کشتی قم مهیا کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار