مدیرکل نظارت وارزیابی فرآورده های خوراکی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی کشور گفت: تنها 30درصد ایرانیان از وزن نرمال برخوردار بوده و تعداد زیادی از ایرانیان از اضافه وزن و بخش کمی نیز از کمبود وزن رنج می برند.
کد خبر: ۱۳۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹ 16 November 2015
مدیرکل نظارت وارزیابی فرآورده های خوراکی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی کشور گفت: تنها 30 درصد ایرانیان از وزن نرمال برخوردار بوده و تعداد زیادی از ایرانیان از اضافه وزن و بخش کمی نیز از کمبود وزن رنج می برند.

به گزارش ایرنا؛هدایت حسینی درهمایش کشوری برچسب گذاری موادغذایی و نشانگرهای تغذیه ای در همدان افزود: میزان دریافت انرژی در ایرانیان 20 درصد بالاتر از حد نرمال است.

وی بابیان اینکه ایرانیان در مصرف نمک، شکر و چربی نیز بالاتر از حدمطلوب مصرف می کنند اظهار کرد:حد مطلوب نمک در روز برای یک فرد پنج گرم است در حالیکه به طور میانگین هر فرد در ایران روزانه 12 گرم نمک مصرف می کند که این نشان از مصرف دو برابر اضافه نمک در ایرانیان دارد.

وی بیان کرد: مصرف شکر و چربی نیز در ایرانیان حدود 21 گرم بیشتر از حد مطلوب است.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی و شهر نشینی و به دنبال آن افزایش وزن و چاقی که مقدمه ابتلا به بیماری های غیر واگیر است آمار ابتلا به این بیماری ها همواره در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت همواره در حال گسترش است گفت: این دو بیماری از جمله بیماری هایی هستند که با تغذیه مناسب می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

وی عنوان کرد: داشتن الگوی غذایی مناسب می تواند تاثیر جدی در سلامت افراد داشته و باشد سلامت انسان مازاد بر همه نکات نیازمند غذای ایمن است.

حسنی گفت: ترکیب سالم و تنوع مواد غذایی و رعایت نسبت مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه 800 میلیون نفر در جهان هم اکنون غذای کافی برای مصرف ندارند و از آن نگران کننده تر این است که دو میلیارد نفر دچار گرسنگی پنهان هستند یعنی این افراد احساس گرسنگی ندارند اما سلولهای بدنشان نمی توانند نیاز خود را از طریق غذا رفع کنند.

وی افزود: برای برخورداری از الگوی غذایی سالم ماده طبق 37 قانون در خصوص تبلیغ مواد غذایی است چون غذاهایی که دارای چربی و قند بالا بودند به وفور در رسانه های ملی تبلیغ می شد اما در سال 94 این مصوبه اجرا شد و هم اکنون این تبلیغ ها به شدت کم شده است.

وی با بیان اینکه افراد از برچسب گذاری موجود رضایت ندارند گفت: در نشانگر تغذیه ای سه رنگ قرمز، زرد و سبز نصب شده است که میزان نمک، قند و چربی مواد غذایی بر اساس این رنگ ها به مصرف کنندگان نشان داده می شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از نان هایی که در کشور می خوریم نمک بالایی دارد و روزانه حدود پنج گرم نمک مورد نیاز بدن فقط از طریق نان به بدن افراد می رسد.

حسینی پنیر و دوغ را از دیگر موادی عنوان کرد که نمک بالایی دارند و این برچسب ها می توانند به مصرف کننده در این باره هشدارهای لازم را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: حدود 10 تا 12 درصد مواد غذایی موجود در بازار دارای این برچسب ها هستند که این موجب احساس رضایت مصرف کنندگان شده است.

وی تصریح کرد: صنایع غذایی در ابتدای اجرای این طرح کمی نگران بودند که با پیشرفت برنامه با کسب آگاهی لازم در نگرانی ها رفع شد.

وی اضافه کرد: این امر باعث شده است تا صنعت به سمتی پیش برود تا با کاهش مواد مضر مانند کاهش قند و نمک و چربی دنبال تغییر رنگ برچسب خود باشد.

همایش کشوری برچسب گذاری و نشانگرهای تغذیه ای 24 و 25 آبان ماه در همدان در حال برگزاری است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار