سیاست موتور روشن و چراغ خاموش اصولگرایان اگرچه گه گداری با میتینگ‌های سیاسی رنگ می‌بازد اما بازهم آنها سعی می‌کنند کمتر در خصوص انتخابات سخنی به میان بیاورند. رقیب دیگر آنها اصلاح‌طلبان نیز اگرچه چندان درباره فعالیت‌های خود سخنی نمی‌گوید اما جنب و جوش آنان باعث شده تا سکوت در جبهه اصولگرایان بیشتر به چشم آید.
کد خبر: ۱۳۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲ 22 November 2015
اصولگرایان استان کرمان در حالی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خود را آماده می‌کنند که این روزها کمترین خبری از اردوگاه آنها شنیده می‌شود. 

سیاست موتور روشن و چراغ خاموش اصولگرایان اگرچه گه گداری با میتینگ‌های سیاسی رنگ می‌بازد اما بازهم آنها سعی می‌کنند کمتر در خصوص انتخابات سخنی به میان بیاورند. رقیب دیگر آنها اصلاح‌طلبان نیز اگرچه چندان درباره فعالیت‌های خود سخنی نمی‌گوید اما جنب و جوش آنان باعث شده تا سکوت در جبهه اصولگرایان بیشتر به چشم آید.

اصولگرایان و پدیده پایداری
اصولگرایان کرمان نیز مانند سایر نقاط کشور با پایداری‌ها دچار اشکال و اختلاف شده‌اند. چهره‌های معتدلی چون لاریجانی گفته‌اند که با پایداری در درون یک لیست قرار نمی‌گیرند. این موضوع را کاظم جلالی تایید کرده و گفته که «قايل به اين هستيم كه به هيچ عنوان با جريان تندروي اصولگرا امكان همكاري نخواهيم داشت و هيچ‌وقت ما زير يك سقف جمع نخواهيم شد.» مصباح یزدی پدر معنوی پایداری‌ها نیز خط قرمز خود را برای حضور نیروهایش در لیست اصولگرایان را عدم حمایت از علی لاریجانی دانسته است.

اگرچه محسن رفیق‌دوست عضو حزب موتلفه معتقد است که  جبهه پایداری خیلی اصولگرا نیست اما برخی از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که اصولگرایان سنتی به دلیل فقدان محبوبیت در بدنه اجتماع به ائتلاف با نیروهایی که از بدنه اجتماعی بیشتری برخوردارند نیازمند است. جبهه پایداری به دلیل تعدد امکانات رسانه‌ای و لجستیکی خود این توانایی را دارد که در ائتلاف با اصولگرایان سنتی کرسی‌های محدودی را برای خود دست و پا کند.

پایداری و کرمان
حسین جلالی رییس دفتر مصباح یزدی یکی از کسانی ود که گفته می‌شد از کرمان نامزد خواهد شد. او فعالیت‌های انتخاباتی خود را خیلی زودتر از دیگران در کرمان و رفسنجان آغاز کرد. 

حضور مجدد حسین جلالی در فضای سیاسی باعث موضع‌گیری‌های پی در پی امام جمعه کرمان شد. مواضعی که از تلویح به تصریح رسید و منجر به این شد که امام جمعه با ذکر نام جلالی از وی انتقاد کند. 

آیت‌الله جعفری با بیان اینکه در جامعه با افراطیونی مواجه هستیم که اقداماتشان مضر است گفته بود: چندی قبل جلالی رییس دفتر مصباح یزدی پیش من آمد و به آقایان روحانی، لاریجانی، باهنر و هاشمی رفسنجانی با الفاظی مانند بیشعور و ... توهین کرد.

آیت‌الله جعفری حدود یک‌سال قبل اما بدون نام بردن از جلالی گفته بود: در دوره قبل اگر من نبودم عناصر افراطی از استان کرمان نیز به مجلس راه پیدا می کردند. اشاره امام جمعه کرمان به کاندیداتوری حسین جلالی در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی است که در آن انتخابات حسین جلالی موفق به حضور در مجلس نشد.

حالا و پس از انتقادات شدید امام جمعه کرمان، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که با وساطت عده‌ای از اصولگرایان حسین جلالی عطای نامزدی در انتخابات از حوزه انتخابیه کرمان و راور را به لقای آن بخشیده است و زمزمه‌هایی از حضور او از حوزه رفسنجان وجود دارد.

تلاش برای اتحاد
دو هفته قبل مهدی عرب‌پور که ابتدای سال جاری مجددا به عنوان رییس اصولگرایان کرمان انتخاب شده بود از تلاش در جهت وحدت در این جریان سیاسی در کرمان سخن به میان آورده بود.

اصولگرایان کرمان امسال نشست‌هایی را با حضور سران جریان خود برگزار کردند که در آن شخصیت‌هایی مثل باهنر و حدادعادل توصیه اصلی‌شان حفظ وحدت در میان اصولگرایان بود. آنها در نشست خرداد ماه خویش سعی کردند وحدت خود را به نمایش بگذارند، آنگاه که همه چهره‌های شناخته شده اصولگرا در ردیف اول سخنرانی حداد عادل حاضر شدند.چهره‌هایی چون زاهدی و پورابراهیمی که گفته می‌شود اختلافات شدیدی با یکدیگر دارند و بعضا این اختلافات در رسانه‌ها نیز به چشم می‌آید.

در این میان محمد مهدی زاهدی نماینده فعلی مردم کرمان و راور که در انتخابات مجلس نهم توانسته بود در غیاب اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا کند، چندی قبل در نشست اصولگرایان کرمان که با حضور حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دوره احمدی‌نژاد برگزار شد گفت که حاضر است در صورت تمایل اصولگرایان از انتخابات کناره‌گیری کند.

محمدرضا باهنر نیز مردادماه گذشته در کرمان به اصولگرایان هشدار داد که وحدت خودشان را حفظ کنند. او تاکید کرده بود که اصلاح طلبان در مجلس دهم بسیار با جدیت کار را شروع کرده‌اند.

اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام یک از چهره‌های سیاسی اصولگرا پا به رقابت‌های انتخاباتی می‌گذارند و کدام یک در لیست اصولگرایان جای می‌گیرند، اما زمزمه‌هایی از احتمال حضور برخی چهره‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

حوزه انتخابیه

نام نامزدها

کرمان و راور

1-محمد مهدی زاهدی

2-مهدی ابراهیمی نژاد

3-غلامرضا کرمی

4-محمدرضاپورابراهیمی

5-احمد فتحی

6-سید محمد حسینی

بافت، رابر، ارزوییه

1-علیرضا منظری توکلی

2-احمد پیش بین

3-هدایت‌الله سلطانی

4-رضا شمسی

5-محمد میرگنجانی

6-سیف‌الله امینی

جیرفت و عنبرآباد

1-فرج‌الله عارفی

2-علی زادسرجیرفتی

3-بختیار مجاز

4-اسحاق توانایی

بم، ریگان، نرماشیر

1-موسی غضنفرآبادی

2-منصور متقی

3-حسین عزیزآبادی

کهنوج، منوجان، فاریاب، رودبار و قلعه گنج

1-محمدرضا امیری

2-عباس گروهی

3-عبدالرسول عزتی

شهربابک

1-حسین فتاحی

2-مصطفی رضا حسینی

3-حمید افضلی

4-غلامرضا ریاحی

زرند و کوهبنان

1-حسن رحمانی

2-علی مطهری

سیرجان و بردسیر

1-سید احمد حسینی
2- شهباز حسن پور

رفسنجان

1-علی پورغلامعلی

2-حسین آذین

3-حمید بهرامی

4-حسین جلالی



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار