این یک واقعیت است، باور کنید در شیراز که به ادب و فرهنگ شهره شده، مکانی تحت عنوان کتابخانه مرکزی وجود ندارد، همانگونه که در این شهر بسیاری از رفتارها و فعالیت‌ها هم فاقد شاخصه‌های فرهنگی، ادبی و هنری است!
کد خبر: ۱۳۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 25 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا: اینکه در شهری که زادگاه سعدی و حافظ و ملاصدرا و سیبویه و وصال و شوریده و مدفن بسیاری از بزرگان دین و اولیاء خداوند همانند حضرت شاهچراغ، سیدعلا‌الدین حسین و علی‌ابن حمزه محسوب می‌شود، هنوز مکانی به‌عنوان کتابخانه مرکزی و تالار مرکزی در خور شان نداشته باشیم، یک واقعیت تلخ و در خور تامل است.

اگرچه این واقعیت را بسیاری از مردم و حتی مسئولان نمی‌دانند، یا قبول ندارند، اما باید پذیرفت که کاهلی‌های بسیار در گذشته، موجب فقری گسترده در حوزه‌های فرهنگی شده است، فقری که زمینه رشد قارچ‌گونه کافی‌شاپ و فست‌فودها و باغ‌های شب‌نشینی را فراهم کرد تا جایگزین فرهنگسراها و کتابخانه‌ها و تالارهای فرهنگی و هنری شوند.

راهی که فرا روی مردم شیراز ایجاد شد، راهی بود به سمت هرز گذراندن اوقات فراغت، به سمت شب‌نشینی با قلیان و چای در باغ‌هایی که روز به روز از شمارشان کاسته می‌شود و سر کردن وقت در کنار پیاده‌روها برای تناول قطعات کش آمده پیتزا و نوشیدن جرعه‌ای قهوه و نسکافه!!

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت: در کمال بغض و شرمندگی، شهر بزرگ شیراز که از دیرباز پایتخت علم، ادب، فرهنگ و تمدن معرفی شده هنوز یک کتابخانه مرکزی ندارد.

سید محمد امین جعفری‌ حسینی با ابراز تأسف از اینکه چرا برخی، محرومیت را تنها در نبود برج‌، انبوه‌سازی یا مجتمع‌های تجاری تعریف می‌کنند، گفت: محرومیت واقعی نبود فضای فرهنگی مناسب از جمله کتابخانه به‌عنوان زیرساخت اصلی فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در عین از راه‌اندازی پنج و یا 6 کتابخانه در آینده‌ای نزدیک و تا قبل از پایان امسال در شیراز خبر داد و گفت: این کتابخانه‌ها به شکل مشارکتی و خیرساز احداث می‌شود.

جعفری با تأکید بر لزوم ایجاد گرایش در خیرین به کتابخانه‌سازی، گفت: امروز نیک اندیشان زیادی در استان زندگی می‌کنند که شناسنامه شهر آنها به فرهنگ گره خورده، لذا روی آوردن آنان به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، یک ضرورت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تأکید بر این نکته که کیفی‌سازی و کیفیت بخشی به امور مربوط به کتابخانه‌ها در دستور کار معاونت توسعه نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور قرار گرفته است، گفت: رصدهای مثبتی به جهت ترویج سبک زندگی و داشتن جامعه‌ای ایمن توسط این نهاد با معرفی کتاب‌هایی موثر در این زمینه در حال انجام است.

جعفری همچنین با یادآوری اینکه اصلی‌ترین منبع درآمد کتابخانه‌های عمومی را سهم نیم درصدی از محل عوارض کسب شده توسط شهرداری‌ها، تامین می‌کند، بیان کرد: اگر این درآمد به‌موقع تخصیص داده نشود، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: تا قبل از سال 90 شهرداری‌ها تصور می‌کردند با اجرای برنامه‌های فرهنگی، به وظیفه خود عمل کرده‌اند و دیگر نیازی به پرداخت این سهم وجود ندارد، اما پس از آن، با تعامل بیشتر بین کتابخانه‌ها و شهرداری‌ها، پرداخت‌ها شکل منطقی‌تری پیدا کرده است، اما تا رسیدن به سطح واقعی پرداخت حقوق قانونی، فاصله زیادی وجود دارد.

به گفته او، شهرداری‌های کازرون، گراش، کوار، جهرم، آباده، ارسنجان، نورآباد، استهبان، اوز، قیر، بیضا و رامجرد در پرداخت حقوق قانونی کتابخانه‌ها اهتمام بیشتری داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس خاطرنشان کرد: شهرداری‌های بوانات، سروستان، مرودشت، خرامه، افزر، کره‌ای، آباده طشک، سده، کارزین و سپیدان نیز از شهرداری‌هایی هستند که تاکنون کمترین همکاری را با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس داشته‌اند.

جعفری، میزان مطالبه این اداره‌کل از شهرداری‌های استان فارس از محل نیم درصد عوارض را 160 میلیارد ریال، اعلام و خاطرنشان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت و از محل این منبع درآمد، حدود 27 درصد از کل مطالبات پیش‌بینی شده در هر سال محقق می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در سخنرانی‌ها و برنامه‌های مختلف تکرار کرد که شیراز ضعیف‌ترین کلان‌شهر ایران به لحاظ سخت‌افزاری در حوزه کتابخانه‌ها به‌عنوان شاخص‌ترین مولفه فرهنگی هر جامعه‌ای، محسوب می‌شود.

نائب‌ رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: من قبول ندارم که شیراز ضعیف‌تری شهر کشور باشد، ‌شیراز شهری فرهنگی است، اما لزوم توجه بیشتر و مطلوب‌تر به حوزه کتاب را در همه ابعاد آن، می‌پذیرم.

محمودرضا طالبان تصریح کرد: شورای شهر خصوصا دوره چهارم این پارلمان توجه بیشتر و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را معطوف به مباحث فرهنگی داشته و دارد، خصوصا اینکه تلاش دارد زمینی را برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز اختصاص دهد.

وی همچنین با اشاره به نیم‌درصد سهم کتابخانه‌های عمومی از محل درآمد شهرداری‌ها، گفت: ما به‌دنبال برگزاری جلساتی هستیم تا بتوانیم آنچه در قانون قید شده است را در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دهیم و در این راستا به تفاهمی مشترک و مناسب دست‌یابیم.

طالبان، مدیرکل فعلی کتابخانه‌های عمومی فارس را جوانی بسیار فعال، مدیری توانمند و تاثیرگذار و فردی خوش فکر و دلسوز، ارزیابی و تاکید کرد: آقای جعفری تلاش ویژه‌ای را برای خارج کردن کتابخانه‌های عمومی فارس از انزوا، در دستور کار قرار داده است که جای قدردانی دارد و شورای شهر هم قطعا همراهی لازم را داشته و خواهد داشت. شورا و شهرداری، هم برای اختصاص زمین و ساخت کتابخانه و هم برای پرداخت حقوق قانونی کتابخانه‌ها، تلاش مضاعفی خواهد داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شیراز در عین‌حال شهرداری شیراز را در موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد بسترهای مطالعه و فضاهای مناسب فرهنگی، پیشتاز دانست و گفت: شمار فرهنگسراها، سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌های ایجاد شده در شیراز طی سال‌های اخیر با گذشته قابل قیاس نیست.

طالبان با تاکید براینکه مسیر ترسیم شده برای توسعه فضاهای فرهنگی، تداوم خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که با همراهی همه دستگاه‌ها، بتوان نقاط ضعف کنونی در حوزه فضاهای فرهنگی را نیز رفع کرد.

عضو شورای اسلامی شیراز همچنین از پیشنهاد ایجاد نمادهای فرهنگی مانند المان‌هایی که مردم را به خواندن کتاب و مطالعه ترغیب کند و همچنین بهره‌بردن از طراحی‌های مناسب در ساخت ایستگاه‌های اتوبوس و مبلمان شهری با هدف ترویج رفتارهای فرهنگی مناسب، استقبال کرد.

طالبان گفت: حتما این موضوع جای بحث و پرداختن به صورت کارشناسانه دارد. ما فضاهای رها شده زیادی در شیراز داریم که می‌توانیم از آنها بهره‌ ببریم و امیدواریم بتوانیم با استفاده از نظرات و ایده‌های خوب ایده‌پردازان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، از این فضاها در ایجاد المان‌های مناسب فرهنگی، ادبی و آنچه نمایان کننده ویژگی‌های شیراز است، استفاده مطلوب داشته باشیم.

قطعا حرکت در مسیری که شیراز را به عنوان یک شهر با تمام شاخص‌های موثر در عرصه فرهنگی، بر جایگاهی رفیع، بنشاند، نیازمند نگاهی همه جانبه به این شهر و نیازهای آن است. امروز شیراز اگر می‌خواهد به آنچه شایستگی آن را دارد دست‌یابد، باید مسئولان ضمن آسیب‌شناسی دقیق از تمام حوزه‌های تاثیرگذار، با همدلی و هم‌راهی، تعاملی سازنده و تاثیرگذار برای رفع مشکلات، داشته باشند، تعاملی که نتیجه آن، ارتقای شاخص‌های مختلف در این شهر باشد.

بی‌تردید، یکی از نیازهای اساسی در حوزه فرهنگ، وجود سخت‌افزارهایی نظیر فضاهای بزرگ نظیر کتابخانه مرکزی، موزه مرکزی، سالن همایش‌های مرکزی و سالن‌های نمایش و سینماست.

امروز متاسفانه شمار فست‌فودها، ساختمان‌های تجاری، مراکز عرضه کننده لباس‌های مارک و باغ‌ رستوران‌ها، از عدد مراکز فرهنگی و هنری و ادبی تاثیرگذار، نظیر فرهنگسراها، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش و سالن‌های سینما پیشی گرفته است. شهری که داعیه فرهنگ و پایتختی فرهنگ را دارد، نمی‌تواند با تعداد پیتزا فروشی‌ها و فست‌فودی‌ها و کافی‌شاپ‌ها و باغ‌ رستوران‌ها به این مهم دست‌یابد. این اماکن اگرچه وجودشان به‌عنوان عناصر موثر بر گردشگری، موثر و لازم است، اما در شاخص‌های فرهنگی، جایگاهی ندارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار