خلاصه مشاهدات خبرنگار تابناک رضوی از کوله های پربار رهروان کربلا
وقتی کوله بسیاری از مسافران اربعین را مادران مهربان و همسران آنان می‌بندند چه سودی دارد این همه توصیه و نصیحت به زائرانی که گاهی تازه در عراق متوجه می شوند که چه چیزهایی به همراه دارند وناچارند انبوهی از باری را که با مهربانی بسیار همراهشان گذاشته اند با زحمت زیاد تا نجف بر دوش بکشند درحالیکه خیلی از آنها چندان ضروری نیست و چه بسا نبودش بهتر باشد شاید...
کد خبر: ۱۳۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 28 November 2015

و البته کیست که جرات کند این حقیقت را رسما به این بانوان محترمه اعلام کند؟! که لطفا کمی کمتر مهربانی کنید ...

بنابراین بهتر آنکه بنا بر تجربیات و آخرین مشاهدات از عراق از همان کلام نخستین با «مادران و همسران»عزیز این زائرین، سخن گفته شود که گرچه حضورشان در این ایام پرازدحام، توصیه نمی شود اما مخاطب اصلی این قبیل توصیه های کاربردی آنها هستند و یقینا به سبب همراهی با زائرانشان اجر می برند و در ثواب آنها سهیم هستند.

1) سبک سفر کردن زائر کربلا آن هم از نوع پیاده اش خیلی مهم است و پس از نیت قرب به خدا کردن برای وصال به امام و عزم سفر عشق داشتن ، یک کوله خوب به کار آید! ... تاکید می شود : کوله سبک نه ساک و چمدان ... مضاف بر اینها داشتن یک همیان همراه کمری یا کیسه سبک برای آویختن به گردن و جاسازی پاسپورت و پول هم خوب است.

(امسال برخی پایه های چرخدار فلزی برای حمل راحت تر کوله در عراق فروخته می شود که با وجود اینکه کمک خوبیست برای حمل کوله اما باز هم خود باریست اضافه)

اطمینان از محکم بودن بند کوله بار و سالم بودن بدنه کوله و همیان و اطمینان از باز و بسته شدن زیپ ها به سهولت هم نکات با اهمیتی است ؛ ضمن اینکه چند جیب داشتن کوله برای تقسیم ملزومات زائر مفید است.

2) در برخی توصیه های بهداشتی و پزشکی برای عراق «اغراق» و «غلو» زیاد مشاهده می شود چرا که بعضی اطبای پاستوریزه زیارت پیاده نچشیده که شور شیدایی و کرامات و تفاوتهای چنین راهی را درنمی یابند و گاهی با بزرگنمایی برخی مسائل کوچک، متاسفانه اثری بازدارنده یا ترساننده برای شما دارند اما باور کنید هیچ زائر پیاده ای را در این چند سال شاید نشود یافت که در این مسیر وبا گرفته باشد یا به خاطر تناول چای یا غذای نذری در ظرفی عمومی مریض شده باشد لذا خانواده های محترم زائران عزیز نگران نباشند لطفا.

در عین حال با وجود بهتر شدن وضعیت بهداشت در عراق در یکی دو سال اخیر و با اهتمام ایرانی ها اما حتما کمبود صابون در برخی موکبها جدیست! پس مایع کوچک دستشویی یا ژل دست و دستمال مرطوب داشتن خوبست ؛ البته صابون شخصی کوچک جامد نه مایع! یا صابونهای کاغذی و برگه ای خیلی کاربردیست.

3) کمی پول نقد ترجیحا دینار برای کرایه و بازگشت زائر را در جیب های لباس و جاهای مختلف کوله و کیسه همیان می شود گذاشت و باید همراه داشت... کرایه حدود 9 عراقی از نجف تا کاظمین و 10 عراقی از کاظمین تا سامرا و حدود 10 عراقی برای برگشت از سامرا تا بغداد و همین حدود تا نجف و بخصوص کرایه برگشت پس از اربعین از کربلا تا لب مرز را که عراقی ها سرد می شوند و گاهی برخی را نقره داغ می کنند ، ضروریست.

4) سرپایی سبک داشتن علاوه بر کفش کتانی یا ورزشی راحت نه کفش نو! مفید است ، یک لیوان کوچک و نشکن ترجیحا و یک بشقاب به همراه داشتن هم خوبست و مسواک و خمیر دندان و برخی داروهای اضطراری و اقلام امدادی مانند باند و پدالکلی و چسب زخم و کرم و پماد گرفتگی عضلات و سوزن و نخ و برخی لوازم شخصی حداقلی هم لازم است.

5) باوجود فعال بودن مراکز درمانی به خصوص هلال احمرهای عراق و ایران در طول مسیر و حرمین اما افرادی که بیماری قبلی دارند یا مشکلات قلبی و فشار خون و امثالهم، داروهای خود را نباید از یاد ببرند ضمن اینکه همراه داشتن چند قلم از داروهای عمومی که هنگام سرماخوردگی یا دردهای معده استفاده می شوند و همچنین مسکن‌ها به تعداد محدود بد نیست. اگر چه موکب های درمانی بین راه هستند و می توانید از داروها و خدمات پزشکی استفاده کنید.

تو را به خدا کوله های دلبندانتان را با چیزهای شکم پر کن پر نکنید! خوراکیجات و انواع تغذیه ها به خصوص در مسیر پیاده روی به وفور موجود است ... صرفا کمی نبات یا آلو یا برگه زرآلو و کمی خشکبار و کشمش با خود داشتن خوبست برای مسیر تا مرز یا جاهایی مانند کاظمین و سامرا که ایستگاه صلواتی چندانی نیست! جالب اینکه زائری را دیدم که با خودش رطب آورده بود به عراق خرماپروری که مرکز صادرات این محصول است!

6) اول صبح و آخر شب های عراق سرد است ... لباس گرم در حد لازم و مواردی مانند پیشانی بند یا کلاه همراه داشتن لازم است همچنین چند جفت جوراب هم با خود ببرید با چند نایلون کوچک و بزرگ که به کار می آید.ضمن اینکه چپیه هم در این سفر کاربردهای زیادی دارد... گاهی سجاده است و گاهی حوله و در مجموع همراه خوبیست.

7) داشتن یک مهر کوچک کربلا و تسبیح و صلوات شمار و قرآن یا مفاتیح کوچک یا حتی عطرهم برای مواقع نماز فراموش نشود ... هرچند که برخی عراقی ها در مسیر عطر نذر کرده اند! و به زائران اسپری می زنند یا عطر بر کف دستشان!

8) تلفن همراه اینجا همراه خوبی نیست ! و فقط گوشی آن برای شنیدن قرآن و برخی ادعیه ونرم افزارهای مسیریاب و نقشه، کارآیی دارد و و به عنوان مفاتیح می شود بهره برد و سخنرانی و مداحی شنید ولاغیر! شارزهمراه یا پاوربانک هم ابزار مناسبیست چون پریز برق برای شارژ کردن کم است و همان مراکز کم هم شدیدا شلوغ!

خوبست مادران و بانوان محترمه توجه داشته باشند که اگر همسران یا فرزندانشان گوشی های خوبی دارند از آنها انتظار عکس های سلفی و ارتباط آنلاین نداشته باشند که علاوه بر حواس پرتی زیاد این ابزار در عتبات به کارشان نمی آید! چرا که عدم آنتن دهی شبکه های اتباطی ایران ( علیرغم انواع تبلیغات پرطمطراق) صدای همه زائران را درآورده و خبری از اینترنت پرسرعت نیست البته محض استحضار امسال مخابرات در چند محل بین راه نجف به کربلا پیش بینی اینترنت وایفا را کرده که آن هم مدام در ساعات پرازدحام جمعیت، ضعیف است یا قطع و وصل می شود و انگار تبلیغاتی است ..

این ادعا را به تجربه پس از ساعتها حضور در موکب یا حسینیه و هیئت های بین راهی پیش بینی شده توسط مخابرات می توان دریافت که زائران بسیاری به شوق « وایفا » توقف کردند و پس از دیدن قطعی های مکرر رفتند تا یاد آن ماجرای معروف زنده شود که « کاروانی سوی خدا رفت چون به بهشت رسیدند همه پیاده شدند غافل از اینکه مقصد خدا بود نه بهشت ! »

تابناک خراسان رضوی- مجتبی محمودی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شبنم مقدم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
سلام یادداشت عالی بود استاد محمودی،خیلی هم به جا و مناسب،التماس دعاااای زیاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار